Logo
WiadomościAktualności100 zł mandatu dla pasażera. Wielu zapomina, a policja to sprawdza

100 zł mandatu dla pasażera. Wielu zapomina, a policja to sprawdza

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec

Pasy bezpieczeństwa to najprostszy sposób na zwiększenie szans przeżycia w wypadku — zmniejszają ryzyko śmierci nawet o połowę. Mimo to wielu pasażerów wciąż lekceważy ten obowiązek. Jednak przepisy są jasne. Mandat za brak zapiętych pasów każdy płaci sam. Jest od tego jeden wyjątek.

Zapinanie pasów przez kierowcę i pasażerów w samochodach osobowych poruszających się po polskich drogach jest co do zasady obowiązkowe
Antonio Guillem / Shutterstock
Zapinanie pasów przez kierowcę i pasażerów w samochodach osobowych poruszających się po polskich drogach jest co do zasady obowiązkowe
  • Polskie przepisy przewidują wyjątki od obowiązku zapinania pasów, m.in. dla kobiet w ciąży, taksówkarzy czy służb mundurowych
  • Pasy bezpieczeństwa zmniejszają ryzyko śmierci w wypadku o 50 proc. dla osób siedzących z przodu i od 25 do 75 proc. dla pasażerów z tyłu
  • Dorosły pasażer płaci mandat za brak pasów sam, za niepełnoletnich pasażerów odpowiada rodzic
  • Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jak wynika z testów, zapięcie pasów przez osoby siedzące za kierownicą lub na przednim fotelu pasażera zmniejsza ryzyko śmierci podczas wypadku o ok. 50 proc. W przypadku osób siedzących na tylnej kanapie odsetek ten wynosi 25–75 proc., w zależności od rodzaju kolizji.

"W chwili zderzenia auta z nieruchomą, masywną przeszkodą z prędkością ok. 50 km na godz., na ludzi wewnątrz auta działa ogromna siła przeciążenia. Osoba o wadze 75 kg przez moment ma »masę zderzeniową« ok. 3,7 t. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się takiej sile" — przypominają policjanci.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Patrolujący drogi policjanci zwracają szczególną uwagę na fakt, czy osoby jadące w pojeździe mają zapięte pasy. Stróże prawa są też szczególnie wyczuleni na nerwowy ruch zapinania ich podczas jazdy.

Zapinanie pasów — kto tego nie musi robić?

W myśl polskich przepisów jest tylko kilka wyjątków, które zwalniają kierowców i pasażerów z zapinania pasów podczas jazdy. Należą do nich m.in. kobiety w widocznej ciąży, osoby posiadające zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniach do używania pasów, kierowcy taksówek podczas przewożenia pasażerów, egzaminatorzy i instruktorzy prawa jazdy, a także funkcjonariusze służb mundurowych. Zwolnienie dotyczy również zespołów medycznych udzielających pomocy poszkodowanym, konwojentów oraz osób przewożonych na noszach lub w wózku inwalidzkim.

W Polsce obowiązek zapinania pasów nie dotyczy m.in. kobiet w ciąży
W Polsce obowiązek zapinania pasów nie dotyczy m.in. kobiet w ciążyŻródło: pixabay / cfarnsworth

Jaka kara za niezapięcie pasów?

Wszyscy pozostali muszą liczyć się z mandatem karnym. Za brak zapiętych pasów pasażer otrzymuje mandat w wysokości 100 zł oraz ponosi odpowiedzialność karną. Kierowca, który podróżuje bez pasów, naraża się na grzywnę w tej samej kwocie, ale dodatkowo otrzymuje 4 punkty karne. W przypadku dzieci, które nie są odpowiednio zabezpieczone, mandat wynosi 150 zł oraz 6 punktów karnych. Dotyczy to zarówno braku fotelika, jak i nieprawidłowego jego zamocowania.

Kierowca płaci mandat za niezapięte pasy pasażerów?

Każdy dorosły otrzymuje mandat osobiście. Oznacza to, że kierujący nie jest karany mandatami i punktami karnymi za wszystkich pasażerów. Jedyny wyjątek to przypadek, gdy niepełnoletni pasażer nie ma zapiętych pasów lub fotelika. W tym drugim przypadku kara to 150 zł oraz sześć punktów karnych.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec
Powiązane tematy: