- W Polsce mamy już prawie 1990 km autostrad. Najdłuższe z nich wyraźnie przekraczają 600 km, a rekordowa A2 będzie miała ok. 622 km. Będzie miała, bo wciąż czekamy na brakujące odcinki na wschodzie
- Z kolei rekordowo krótka autostrada znajduje się na Dolnym Śląsku. Ma niecałe 23 km. Pełni jednak bardzo ważną rolę nie tylko dla kierowców z tego regionu
- Zobaczycie ją z daleka ze względu na rekordowy Most Rędziński. To trzeci najdłuższy most w Polsce. Rekordowy jest imponujący i widoczny z daleka pylon
- Niedługo na tej autostradzie pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Może być bardzo skuteczny, ponieważ obniżono tam ograniczenie prędkości
Koniec zeszłego roku obfitował w kilka ważnych drogowych momentów. GDDKiA poinformowała m.in. o oddaniu obwodnicy Krakowa, ważnego odcinka S7 między Krakowem i Warszawą, a także kolejnych kilometrów autostrady A2. Siatka dróg szybkiego ruchu cały czas się rozrasta. Aktualnie mamy już ich 5205,5 km, z czego autostrady to 1886,6 km. Które są najdłuższe?
Przeczytaj także: Najdłuższe seryjne auta w historii. Wśród nich Polski Fiat, którego możesz nie znać
Najdłuższe autostrady w Polsce: A2, A1 czy A4?
Autostrada A4 dominuje w rankingu z około 673 km, a zaraz za nią plasuje się A2 (622 km) i A1 (568 km). Nieco krótsza będzie A50 (114 km), która ma stać się częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Podajemy tutaj oczywiście orientacyjne długości, jakie drogi mają mieć, kiedy będą w pełni ukończone. A1 i A4 są już gotowe, ale na A2 czeka jeszcze trochę pracy na wschodzie, a A50 jest na razie kolorową kreską na mapie. Najdłuższe już znamy, a te... najkrótsze? One też pełnią bardzo ważną rolę w transporcie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajkrótsze autostrady w Polsce. Wygrywa droga na południowym zachodzie kraju
Najkrótszą autostradą w Polsce jest ta z numerem osiem. A8, choć ma zaledwie 22,7 km długości, to pełni niezwykle ważną funkcję jako Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW). Umożliwia ona płynne ominięcie miasta, co jest kluczowe zarówno dla mieszkańców, jak i przejezdnych kierowców. Jej rola w lokalnym systemie transportowym jest nie do przecenienia, a ograniczenie prędkości do 120 km na godz. ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu.
Warto o tym pamiętać. Zarządca drogi często decyduje się na obniżenie dozwolonej prędkości ze względów na bezpieczeństwo. Wokół Wrocławia jest bardzo duże natężenie ruchu i dochodziło tam do niebezpiecznych zdarzeń. Stąd decyzja o niższym limicie prędkości. To właśnie tam na A4 między między Kostomłotami i Kątami Wrocławskimi padają rekordy zarejestrowanych wykroczeń przez odcinkowy pomiar prędkości.
Wspominamy o nim nie bez powodu. W planach jest kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na autostradzie A8 między węzłami Wrocław Północ i Wrocław Stadion. Ciekawe, czy będzie równie skuteczny, co ten na autostradzie A4. Wiemy, że nowy odcinkowy pomiar prędkości na AOW A8 stanie już niedługo, ale CANARD nie podaje jeszcze żadnej konkretnej daty.
Przeczytaj także: Projekt nowego Malucha sensacją. Jeszcze większe wrażenie robi Polonez. Jest tylko jeden problem
Most Rędziński – inżynieryjna perła na A8
A8 może i jest najkrótszą autostradą, lecz posiada jeden z najbardziej charakterystycznych elementów infrastruktury drogowej w Polsce – Most Rędziński. To imponująca konstrukcja z pylonem, który jest podporą dla całej struktury. Most Rędziński ma 1742 m długości. Widać go z daleka ze względu na olbrzymi pylon o wysokości 122 metrów. To najwyższy pylon w kraju. Most Rędziński to nie tylko rekord Polski, ale i światowy – jest to największy żelbetowy most pod względem powierzchni na całym globie. Jego imponująca rozpiętość lin wynosi 612 metrów.
Most, będący częścią A8, jest trzecim najdłuższym w Polsce i pozwala na szybkie pokonanie Odry, co znacząco usprawnia komunikację w regionie. Dłuższe są tylko most w Kwidzynie nad Wisłą o długości 1867 m i most w Rozgartach na A1, który mierzy 1953 metry długości.