- W ścisłej czołówce najpopularniejszych marek w Europie sklasyfikowano te firmy, które odnotowały największe spadki – Volkswagen, Renault i Ford
- Poza pierwszą dziesiątką znalazły się zaś takie marki, jak Fiat (ponad 380 tys.), Citroen (356 tys.), Dacia (ponad 316 tys.) czy Hyundai (284 tys.).
- Wśród niemieckich marek premium dalej prym wiedzie Mercedes (ponad 440 tys.). Na kolejnych miejscach BMW (428 tys.) i Audi (406 tys.)
Marki premium sprzedają więcej niż Skoda, a Amerykanie radzą sobie gorzej od Francuzów. Tak można podsumować wyniki rejestracji samochodów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 roku. Dane za pierwsze półrocze przygotowało europejskie stowarzyszenie producentów samochodów, czyli ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).
Mniej w UE, a więcej w Polsce
Według analityków, pierwsze półrocze to niewielki regres (ACEA tłumaczy to m.in. efektowi kalendarza – w czerwcu było tylko 19 dni roboczych w UE). W tym okresie zarejestrowano w całej UE o 3,1 proc. mniej nowych aut (w sumie jest to ok. 8,2 mln samochodów). To jednak nie oznacza, że we wszystkich krajach członkowskich pojawiło się mniej nowych samochodów. Więcej aut zarejestrowano m.in. w Bułgarii (+1,3 proc.), Danii (+1,3 proc.), Grecji (+5,2 proc.), Łotwie (+4,6 proc.), Litwie (+47,1 proc.), Rumunii (+19,2 proc.), czy na Węgrzech (+ 5,4 proc.). Skromny wzrost odnotowano także w naszym kraju (+1,9 proc.).
Znamienne, że w ścisłej czołówce najpopularniejszych marek w Europie sklasyfikowano te firmy, które odnotowały największe spadki. Na minusie są bowiem tacy producenci, jak Volkswagen (- 6,5 proc.), Renault (- 6,5 proc.) czy Ford (-7,8 proc.).
Włosi poza pierwszą dziesiątką
Wyraźne obniżenie liczby rejestracji nie wpłynęło jednak na pozycję lidera. Volkswagen jest tradycyjnie na czele (ponad 930 tys. egzemplarzy). Na podium zmieścili się jeszcze dwaj producenci z Francji, czyli Renault (ponad 590 tys. samochodów) i Peugeot (ponad 520 tys. sztuk). Poza podium Ford, któremu już niewiele brakuje do Peugeota. Poza pierwszą dziesiątką znalazły się zaś takie marki jak Fiat (ponad 380 tys.), Citroen (356 tys.), Dacia (ponad 316 tys. i pnie się w górę) czy Hyundai (284 tys.).
Warto przyjrzeć się rywalizacji w segmencie premium. Wśród niemieckich marek dalej prym wiedzie Mercedes (ponad 440 tys.). Na kolejnych miejscach BMW (428 tys.) i Audi (406 tys.). Różnice są na tyle nieduże, że kolejność może się jeszcze zmienić do końca roku. Nie zapominajmy, że jeszcze za czasów sojuszu Daimler Chrysler, to BMW było na czele zestawienia niemieckich marek premium, a Audi zajmowało wówczas drugą pozycję.
Miejsce | Marka | Rejestracje w pierwszym półroczu 2019 (egz.) | Zmiana w porównaniu do 2018 roku (proc.) |
1 | Volkswagen | 936 348 | - 6,5 |
2 | Renault | 590 022 | - 6,5 |
3 | Peugeot | 527 561 | - 3,0 |
4 | Ford | 513 338 | -7,8 |
5 | Opel/ Vauxhall | 474 805 | - 4,1 |
6 | Mercedes-Benz | 448 502 | - 1,8 |
7 | BMW | 428 544 | - 0,3 |
8 | Audi | 406 977 | - 6,0 |
9 | Skoda | 398 256 | - 0,9 |
10 | Toyota | 387 360 | - 0,4 |