- Firma Polaqua z Piaseczna zrealizuje 7,5-kilometrowy fragment nowej drogi za ponad 234 mln zł
- Projekt wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku
- Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia to istotny element modernizacji DK78, poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego w regionie
Projekt jest rozwinięciem prac rozpoczętych w marcu 2022 roku. Nowy odcinek obwodnicy rozpocznie się na węźle Kromołów, będącym częścią pierwszego etapu budowy, a zakończy rondo w Żerkowicach, integrując się z konstrukcją obwodnicy Kroczyc. Realizacja drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Na pierwszym odcinku już trwają prace
12 stycznia br. Wojewoda Śląski wydał decyzję umożliwiającą rozpoczęcie prac nad nowym fragmentem DK78. Na budowie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia prace są już na finiszu. Wykonawca zakończył większość robót ziemnych oraz prace związane z podbudowami i asfaltami. Roboty mostowe i zabezpieczenia dla migracji zwierząt są na ukończeniu, a postęp prac oceniany jest na ponad 80 proc.
Projekt zdobył wsparcie finansowe zarówno z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, jak i z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Środki na realizację pochodzą również z Krajowego Funduszu Drogowego.
Przeczytaj także: Wielkie kraty stanęły nad polskimi drogami. Do czego tak naprawdę służą?
Obwodnica Poręby i Zawiercia będzie drogą klasy GP
Nowa obwodnica będzie drogą dwujezdniową o najwyższej klasie technicznej, GP, z pasami o szerokości 3,5 m i poboczami 1,5 m, przystosowaną do nacisku 11,5 tony na oś.
Prace przygotowawcze rozpoczęły się już w 2008 roku, a kluczowe etapy, takie jak wybór oferty i podpisanie umowy, miały miejsce w latach 2023-2024. Zakończenie budowy przewidziane jest na marzec 2028 roku. Nowa obwodnica to istotny element modernizacji DK78, który pozwoli ominąć zurbanizowane obszary i zwiększy bezpieczeństwo oraz płynność ruchu drogowego w regionie.