- Charakterystyczne bramownice nad drogami w Polsce nie służą do kontroli pojazdów
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad monitoruje wykorzystanie zbudowanych przejść
- Stosowane są masywne stalowe przęsła, łączniki oraz siatki ochronne o niewielkich oczkach
Opisywane bramownice z górnymi elementami w kształcie litery "Y" to dość unikalna konstrukcja nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie (początkowo stosowano je jeszcze tylko w Anglii). Wbrew pozorom nie są to podstawy do mocowania urządzeń systemu poboru opłat drogowych, kontroli prędkości czy pomiaru wysokości pojazdów.
Nietoperze na drogach szybkiego ruchu
Charakterystyczne konstrukcje powstały z myślą o nietoperzach, by chronić ich trasy przelotu na żerowiska oraz podczas migracji z lub do siedlisk letnich (zwierzęta migrują wiosną i jesienią). Wbrew pozorom nie są to jednak tylko dość masywne stalowe przęsła i łączniki, prócz nich stosowane są jeszcze siatki ochronne o niewielkich oczkach. Długie siatki (nawet 100 m) rozpina się na podporach, by nietoperze nie wlatywały pod konstrukcję. Znajdują one się także na pylonach, by nietoperze podwyższyły swój lot nad ruchliwą trasą.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNietoperze można spotkać nie tylko przy dość niezwykłych konstrukcjach nad drogami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że zwierzęta są bardzo mobilne, gdyż przemieszczają się na żerowiska oddalone nawet o kilkanaście kilometrów. Zwykle najłatwiej spotkać je wzdłuż ścian lasów, alei drzew, cieków wodnych, linii telefonicznych oraz wysokiego napięcia.
Stały monitoring kratownic
Dyrekcja monitoruje także wykorzystanie zbudowanych przejść. Oto jedno z zarejestrowanych nagrań.