- Odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały od początku roku 270 tysięcy wykroczeń
- Nowy system został uruchomiony na autostradzie A1 w okolicach Włocławka
- Ma 12 km długości i jest jednym z najdłuższych w Polsce
Ponad 270 tysięcy wykroczeń prędkościowych na polskich drogach od początku roku – to wynik działania 53 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP). Przeciętnie co 97 sekund kamera rejestruje kierowcę przekraczającego dozwoloną prędkość. Zmiany w systemie mogą sprawić, że czas ten jeszcze się skróci. Na autostradzie A1 w okolicach Włocławka został uruchomiony bowiem nowy odcinkowy pomiar prędkości.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Czerwona naklejka na samochodzie oznacza poważne problemy. Kara to nawet 100 000 euro
Nowy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1
Na 12-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Nowy Ciechocinek a MOP Kałęczynek, kierowcy muszą dostosować się do limitu prędkości wynoszącego 140 km/h dla samochodów osobowych. Przejazd tego fragmentu w czasie krótszym niż 5 minut i 24 sekundy będzie skutkował mandatem. Ciężarówki na tym odcinku mogą jechać z maksymalną prędkością 80 km/h. OPP na A1 jest jednym z najdłuższych w Polsce, ustępującym jedynie odcinkowi na S7 między Falęcicami a Nowym Gózdem.
Jak działa system OPP?
Funkcjonujący od 2011 r. system odcinkowego pomiaru prędkości opiera się na zasadzie mierzenia średniej prędkości pojazdu na wyznaczonym odcinku drogi. Kamery umieszczone są na dwóch bramkach kontrolnych, które mogą być od siebie oddalone nawet o kilka kilometrów. Zadaniem systemu jest obserwacja pojazdów oraz mierzenie czasu ich przejazdu na danym odcinku. Na podstawie odległości między bramkami i czasu przejazdu obliczana jest średnia prędkość. Przekroczenie limitu prędkości skutkuje wysłaniem przez system zdjęć pojazdu do Inspekcji Transportu Drogowego, która następnie wystawia mandat. System jest aktywny przez całą dobę i niezależny od warunków pogodowych.
Każdy z odcinków pomiarowych jest wyraźnie oznaczony – niebieskimi znakami D-51a i D-51b, co pozwala kierowcom na identyfikację początku i końca strefy pomiarowej.