Logo
WiadomościAktualnościSypią się mandaty. Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1 już zbiera żniwo wśród kierowców

Sypią się mandaty. Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1 już zbiera żniwo wśród kierowców

Niedawno go uruchomiono, a już zbiera żniwo wśród kierowców. Odcinkowy pomiar prędkości, znajdujący się na autostradzie A1 w okolicach Ciechocinka ma aż 12 km długości. Jest jednym z najdłuższych OPP w Polsce.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Odcinkowy pomiar prędkości - zdjęcie ilustracyjne
Piotr Szypulski / Auto Świat
Odcinkowy pomiar prędkości - zdjęcie ilustracyjne

Ponad 270 tysięcy wykroczeń prędkościowych na polskich drogach od początku roku – to wynik działania 53 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP). Przeciętnie co 97 sekund kamera rejestruje kierowcę przekraczającego dozwoloną prędkość. Zmiany w systemie mogą sprawić, że czas ten jeszcze się skróci. Na autostradzie A1 w okolicach Włocławka został uruchomiony bowiem nowy odcinkowy pomiar prędkości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo trwa odcinkowy pomiar prędkości na A1?
Jakie są limity prędkości dla samochodów osobowych na tym odcinku?
Ile wykroczeń zarejestrowano od początku roku?
Jak działa system odcinkowego pomiaru prędkości?

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1

Na 12-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Nowy Ciechocinek a MOP Kałęczynek, kierowcy muszą dostosować się do limitu prędkości wynoszącego 140 km/h dla samochodów osobowych. Przejazd tego fragmentu w czasie krótszym niż 5 minut i 24 sekundy będzie skutkował mandatem. Ciężarówki na tym odcinku mogą jechać z maksymalną prędkością 80 km/h. OPP na A1 jest jednym z najdłuższych w Polsce, ustępującym jedynie odcinkowi na S7 między Falęcicami a Nowym Gózdem.

Jak działa system OPP?

Funkcjonujący od 2011 r. system odcinkowego pomiaru prędkości opiera się na zasadzie mierzenia średniej prędkości pojazdu na wyznaczonym odcinku drogi. Kamery umieszczone są na dwóch bramkach kontrolnych, które mogą być od siebie oddalone nawet o kilka kilometrów. Zadaniem systemu jest obserwacja pojazdów oraz mierzenie czasu ich przejazdu na danym odcinku. Na podstawie odległości między bramkami i czasu przejazdu obliczana jest średnia prędkość. Przekroczenie limitu prędkości skutkuje wysłaniem przez system zdjęć pojazdu do Inspekcji Transportu Drogowego, która następnie wystawia mandat. System jest aktywny przez całą dobę i niezależny od warunków pogodowych.

GDDKiA/Wikimedia Commons

Każdy z odcinków pomiarowych jest wyraźnie oznaczony – niebieskimi znakami D-51a i D-51b, co pozwala kierowcom na identyfikację początku i końca strefy pomiarowej.

Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium