Auto Świat Wiadomości Aktualności Tłumaczymy, co oznaczają naklejki na ciężarówkach i czy trzeba się nimi przejmować

Tłumaczymy, co oznaczają naklejki na ciężarówkach i czy trzeba się nimi przejmować

Jednym z powszechnie spotykanych widoków na polskich drogach są ciężarówki z naklejkami na naczepach. Często można znaleźć wśród nich galerię ograniczeń prędkości, a nawet znaki zakazu wjazdu lub nakazu jazdy z lewej strony znaku. Wyjaśniamy, co mogą z nich odczytać kierowcy innych pojazdów i tłumaczymy, jak powinni się zachować.

Naklejki ze znakami na naczepach ciężarówek
Shutterstock / Bykfa
Naklejki ze znakami na naczepach ciężarówek
  • Nie tylko w Polsce, ale w całej Europie kierowcy pojazdów ciężarowych nie mogą jeździć z takimi prędkościami, jak kierowcy osobówek
  • Tyły niektórych naczep wyglądają jak strona podręcznika z materiałami dla kursantów szykujących się do egzaminu na prawo jazdy
  • Naklejki z ograniczeniami prędkości nie są wymagane przez polskie prawo, a jednak wielu kierowców montuje je na naczepach
  • Jest jeden wyjątek, który nakazuje montaż takiej naklejki. Poinformuje cię o tym twój wydział komunikacji

Każdy, kto dużo podróżuje po Polsce, kojarzy ten widok – tył naczepy oklejony miniaturkami znaków drogowych. Zdarza się, że na jednym zestawie znaleźć można niemal cały wachlarz ograniczeń prędkości: 50, 60, 70, 80, 90... Do tego białe litery w zielonych kółkach i jeszcze odblaskowa tablica z trupią czaszką, drzewem i rybą albo płomieniem. Wygląda to kuriozalnie, ale to nie wymysł kierowców pojazdów ciężarowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ograniczenia prędkości dla ciężarówek i autobusów są inne

Nie tylko w naszym kraju, ale w całej Europie kierowcy ciężarówek, autobusów i mniejszych pojazdów z przyczepami muszą przestrzegać innych ograniczeń prędkości, niż użytkownicy samochodów osobowych czy motocykli. W Polsce kierujący pojazdami "większego kalibru" mogą jechać z taką samą prędkością jak osobówki tylko w obszarze zabudowanym (50 km na godz.). Poza nim mogą legalnie rozwinąć tylko 70 km na godz., a na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach – 80 km na godz. Wyjątkiem są autobusy spełniające dodatkowe warunki techniczne, dla których limit na "eskach" i autostradach został podniesiony do 100 km na godz.

Na tle niektórych europejskich państw to bardzo prosty schemat – za granicą przepisy dotyczące maksymalnej prędkości bywają bardziej skomplikowane. Mogą różnić się nie tylko w zależności od rodzaju drogi i typu pojazdu, ale też jego konstrukcji, stanu technicznego czy nawet przewożonego towaru. Oznaczenia wskazujące maksymalną prędkość pozwalają łatwiej zorientować się w tych przepisach. Niektóre firmy świadczące międzynarodowe usługi transportowe naklejają od razu cały pakiet zgodny z przepisami wszystkich krajów, przez które przejeżdżają ich pojazdy.

Kontrola ciężarówki wiozącej odpady
Kontrola ciężarówki wiozącej odpadyWITD w Gorzowie Wlkp.

Czy naklejki z ograniczeniem prędkości są wymagane w Polsce?

Jeżeli odnosicie wrażenie, że tak obklejone ciężarówki lub autobusy spotykacie częściej za granicą, to macie rację. Wynika to z tego, że w Polsce kierowcy pojazdów o masie powyżej 3,5 t zasadniczo nie mają obowiązku stosowania takich naklejek – polscy przewoźnicy sięgają po nie po to, żeby uniknąć ewentualnych kłopotów podczas zagranicznej kontroli drogowej.

Naklejka lub tabliczka są w Polsce konieczne tylko wtedy, kiedy ze względu na specyficzną konstrukcję lub stan techniczny pojazdu organ rejestrujący ustali dla niego indywidualną, niższą dopuszczalną prędkość. Trzeba za to oznaczać pojazdy wiozące materiały niebezpieczne (to te wspomniane trupie czaszki i martwe ryby na metalowych tablicach).

W Niemczech tymczasem naklejki z ograniczeniami prędkości są obowiązkowe choćby dla pojazdów wielośladowych, które ze względów konstrukcyjnych nie mogą rozwijać prędkości powyżej 60 km na godz. albo ciągną przyczepę, która nie jest dostosowana do jazdy z prędkością 100 km na godz. Białe litery w zielonym kółku to z kolei domena Austrii, gdzie oznaczają np. ciężarówkę o niskim poziomie hałasu (L), ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej (E) czy możliwości jazdy podczas ograniczeń w ruchu ciężarówek (K). We Francji natomiast obowiązkowe są naklejki mówiące o ograniczonym polu widzenia kierowcy ("Angles Morts", czyli po francusku "martwe pola").

Kontrola ciężarówki przez niemiecką policję
Kontrola ciężarówki przez niemiecką policjęPolicja Monachium

Na tym właściwie moglibyśmy poprzestać – ciężarówki mają naklejki, bo tego wymagają przepisy w innych krajach. Tylko czy taki obowiązek czemukolwiek służy? To ułatwienie dla służb drogowych, które np. mogą łatwo zweryfikować, czy pojazd nie porusza się zbyt szybko. Oczywiście na widok znaku naklejonego na naczepę nie trzeba zwalniać do przedstawionej na nim prędkości – to tylko informacja pozwalająca łatwiej przewidywać zachowanie innych kierowców na drodze i lepiej planować manewry. Z tego powodu naklejki z ograniczeniami prędkości znajdziemy też na mikrosamochodach (ich prędkość maksymalna to zaledwie 45 km na godz.). Lepsze to, niż podkładka pod tablicę rejestracyjną z napisem "szybciej nie mogę".

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków