- Orlen wprowadza ekologiczną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego - HVO100
- HVO100 to biopaliwo produkowane z odnawialnych źródeł, które może przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych
- W Polsce dopiero trwają prace legislacyjne nad wprowadzeniem takiego typu paliwa. Jest już sprzedawane w wielu krajach Europy
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Nowe paliwo na polskich stacjach - wyjaśniamy
Jeśli w waszej okolicy zapowiadane są duże spadki temperatur, to warto podjechać na stacje paliw i zatankować. Na stacjach paliw zaczyna się sezon na paliwo przejściowe. To istotna kwestia dla posiadaczy samochodów z silnikami Diesla. Paliwo przejściowe ma zapewnić bezawaryjność nawet przy temperaturze -10 stopni Celsjusza, co jest szczególnie istotne w przypadku niespodziewanych przymrozków nocnych.
Polskie regulacje prawne nakazują, że w określonych okresach roku stacje paliw muszą oferować paliwo o właściwościach dostosowanych do warunków atmosferycznych. W okresie od 1 października do 15 listopada, a także od 1 marca do 15 kwietnia, dystrybutory powinny zaopatrzyć kierowców w tzw. paliwo przejściowe. Jest to szczególnie kluczowe dla oleju napędowego, który w niskich temperaturach może sprawiać problemy.
Przeczytaj także: Nowe paliwo na stacjach już jest. Ważna zmiana. Wcale nie chodzi o ceny
Nowe paliwo w Niemczech też dotyczy silników Diesla
Orlen wprowadza innowacyjne biopaliwo – HVO100. To ekologiczna alternatywa dla tradycyjnego oleju napędowego, która może zrewolucjonizować rynek paliw dla diesli. Na chwilę obecną, nowe paliwo jest dostępne tylko za naszą zachodnią granicą, ale już niedługo może pojawić się również w Polsce. Warto zauważyć, że biopaliwo HVO100 nie jest nowością na europejskim rynku. Kierowcy w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz na Łotwie.
Paliwo HVO100 to przyszłość motoryzacji w duchu ekologii. Produkowane z odnawialnych źródeł, takich jak oleje roślinne czy odpady przemysłu spożywczego, może znacząco przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych – nawet o 90 procent w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. To nie tylko korzyści dla środowiska, ale i dla właścicieli pojazdów diesla, którzy nie będą musieli przeprowadzać żadnych modyfikacji w swoich maszynach, aby korzystać z nowego rodzaju paliwa.
Przeczytaj także: Elektryki w odwrocie. Europa ma nowy ulubiony napęd
Paliwo HVO100 w Polsce?
Choć polskie przepisy na razie nie pozwalają na sprzedaż HVO100, Orlen poszerza swoją ofertę na rynku niemieckim. Kierowcy mogą już tankować nowe biopaliwo na stacjach w Boizenburgu i Achim. Planowana jest ekspansja na inne stacje w Niemczech oraz wprowadzenie HVO100 na rynek czeski.
W Polsce trwają prace legislacyjne mające na celu umożliwienie sprzedaży HVO100. Zważywszy na to, że Orlen przygotowuje się do budowy instalacji produkcyjnej w Płocku, zdolnej do wytworzenia 300 tys. ton tego biopaliwa rocznie, wydaje się, że to tylko kwestia czasu, kiedy HVO100 będzie dostępne dla polskich kierowców.
Ceny paliw w Polsce. Prognozy są optymistyczne
Eksperci prognozują dalsze delikatne obniżki cen paliw w Polsce. Niewielka podwyżka może dotknąć jedynie kierowców tankujących LPG. Tak powinny się kształtować średnie ceny paliw w tym tygodniu:
- Benzyna 95 – 5,92-6,03 zł
- ON – 5,96-6,07 zł
- Benzyna 98 – 6,64-6,75 zł
- Autogaz – 2,83-2,90 z