Wiadomości Aktualności Cztery warianty na stole. Trwają prace nad Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW)

Cztery warianty na stole. Trwają prace nad Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW)

Prace nad zachodnią częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) nabierają tempa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaprezentowała cztery warianty przebiegu trasy, która ma połączyć drogę S7 na południe od Warszawy z projektowaną trasą S10 w rejonie Nacpolska. Drogowcy ogłosili też już terminarz spotkań informacyjnych z mieszkańcami i samorządowcami, na których będzie można zgłaszać swoje uwagi.

Cztery wariant przebiegu OAW zaprezentowane. Ruszają konsultacje
GDDKiA
Cztery wariant przebiegu OAW zaprezentowane. Ruszają konsultacje
  • GDDKiA zaprezentowała cztery warianty przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW)
  • Warianty trasy różnią się przebiegiem głównie w rejonie Wyszogrodu i miejscem połączenia z DK92
  • Konsultacje społeczne dotyczące projektu rozpoczną się we wrześniu. Mieszkańcy mogą zgłaszać opinie do 3 października
  • Budowa OAW ma na celu odciążenie infrastruktury drogowej w Warszawie i poprawę przepustowości tras wokół stolicy

"Duża" obwodnica Warszawy powoli zaczyna wychodzić ze sfery marzeń – dokładnie po 14 latach od pojawienia się w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Zatrudniona przy projekcie firma Transprojekt Warszawa dostarczyła już GDDKiA propozycje czterech wariantów przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Drogowcy podzielili ją na dwa odcinki: od S10 do DK92 i od DK92 do S7. Konsultacje społeczne wystartują we wrześniu i będą trwać do początku listopada.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA podała cztery propozycje przebiegu "dużej" obwodnicy Warszawy (OAW)

W ramach opracowywanego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) zaproponowano cztery warianty przebiegu nowej trasy biegnącej od planowanej nitki S10 do gotowej już trasy S7. Jeden z nich zakłada poprowadzenie OAW w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50.

Warianty zielony, czerwony i błękitny omijają Wyszogród od zachodu, natomiast wariant niebieski przebiega po wschodniej stronie miasta. Wszystkie kończą się na przecięciu z DK92, jednak ich dokładne lokalizacje różnią się w zależności od wariantu – zielony, czerwony i niebieski łączą się z DK92 w gminie Nowa Sucha, a błękitny w gminie Sochaczew.

Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu OAW. Oto terminarz

GDDKiA zapowiada szeroko zakrojone konsultacje społeczne. Spotkania informacyjne w każdej z gmin odbędą się w dwóch turach – w godzinach 11.00-15.00 projektanci będą odpowiadać na indywidualne pytania mieszkańców (nie trzeba się zapisywać), natomiast o 16.00 rozpocznie się spotkanie ogólne, podczas którego przedstawione zostaną szczegóły wszystkich wariantów przebiegu trasy.

Harmonogram pierwszych spotkań informacyjnych:

  1. Gmina Naruszewo – 4 września, świetlica wiejska w Nacpolsku.
  2. Gmina Mała Wieś – 5 września, sala konferencyjna Urzędu Gminy.
  3. Gmina Młodzieszyn – 9 września, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej.
  4. Gmina Brochów – 10 września, OSP w Przęsławicach.
  5. Gmina Wyszogród – 11 września, OSP w Wyszogrodzie.
  6. Gmina Rybno – 15 września, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej.
  7. Gmina Nowa Sucha – 16 września, OSP w Kozłowie Szlacheckim.
  8. Gmina Sochaczew – 18 września, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej w Kątach.

Mieszkańcy nie muszą przychodzić na spotkanie, żeby zgłosić swoje uwagi. Od czwartku 21 sierpnia mogą w dowolnym czasie zapoznać się ze szczegółowymi informacjami na stronie projektu (oaw-s10-dk92.pl), a później przekazać swoje opinie – mailowo (skan formularza) lub tradycyjną pocztą na adres biura projektowego. Zgłoszenia zostaną dokładnie przeanalizowane i na ich podstawie będą wprowadzane możliwe korekty przebiegu trasy. GDDKiA czeka na opinie mieszkańców do 3 października 2025 r.

Co dalej z "dużą" obwodnicą Warszawy (OAW)?

Prace nad OAW są prowadzone już od 2019 r., kiedy to zakończono pierwsze studia koncepcyjne. W 2022 r. podpisano umowę z Transprojekt Warszawa na opracowanie dokumentacji projektowej dla zachodniego odcinka, której koszt wynosi około 8,5 mln zł. Po zakończeniu konsultacji i analiz (druga połowa 2026 r.) GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Analiza uwzględni kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, co pozwoli na wybór najkorzystniejszego wariantu trasy.

Wstępny plan OAW, czyli Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
Wstępny plan OAW, czyli Obwodnicy Aglomeracji WarszawskiejGDDKiA / GDDKiA

Równolegle trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na STEŚ dla wschodniej części OAW. Ten fragment ma połączyć S7 na północ od Warszawy z S7 na południu, tworząc drugi, większy pierścień wokół stolicy. Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej to jeden z priorytetów Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Jego celem jest odciążenie istniejącej infrastruktury drogowej stolicy i poprawa przepustowości sieci komunikacyjnej w regionie.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji