Brak konieczności wymiany sezonowej opon, koniec z kolejkami podczas pierwszych opadów śniegu i koniec problemu z przechowywaniem. To najczęściej wymieniane zalety opon całorocznych nad ogumieniem sezonowym. Trudno się zatem dziwić, że popularność opon uniwersalnych, bo tak można nazwać ogumienie całoroczne, tak szybko rośnie.

Opony wielosezonowe kupowane są coraz chętniej nie tylko w Polsce – to trend ogólnoeuropejski. Na kontynencie w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku sprzedaż opon wielosezonowych wzrosła o 43 proc. To bardzo dużo, ale niewiele w porównaniu do rynku polskiego, gdzie w tym samym czasie sprzedano aż o 70 proc. takich opon więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Już nawet sami producenci opon przyznają, że to niezłe rozwiązanie, przynajmniej dla kierowców, którzy mieszkają głównie w miejscach, gdzie aura nie funduje piekielnych upałów lub wyjątkowo obfitych opadów śniegu i niskich temperatur. Trudno się bowiem oszukiwać, że opony całoroczne są lepsze od zimówek w warunkach zimowych i od opon letnich na suchej drodze, przy wysokich temperaturach.

Ranking opon całorocznych – nie tylko testy opon bierzemy pod uwagę

Testy jednak dowodzą, że wysokiej klasy opony wielosezonowe stanowią naprawdę przyzwoity kompromis, nawet w przypadku szybkich samochodów. Trzeba jednak pamiętać, że opony całoroczne mogą się diametralnie różnić od siebie. Niektóre są nieco lepsze na śniegu, inne lepiej radzą sobie na suchej czy mokrej nawierzchni. To dość wyraźnie pokazał test publikowany w naszym serwisie – wyniki finałowej grupy znajdziecie na naszej stronie.

Testy testami, ale jednak oprócz nich, przy wyborze kierujemy się też opiniami innych kierowców, znajomych, mechaników oraz wszelkiego rodzaju rankingami. Pokazuje to między innymi najnowsze zestawienie najpopularniejszych opon poszukiwanych przez użytkowników serwisu Skąpiec. Przy ustalaniu rankingu brana jest pod uwagę popularność produktów w porównywarce cenowej. Okazuje się, że w październikowym rankingu najpopularniejszych opon całorocznych w TOP10 obok opon marek premium znalazły się także opony... chińskie, a także budżetowe.

TOP10 – Najpopularniejsze opony całoroczne październik 2021

1 - Michelin CrossClimate +

To najczęściej poszukiwana w październiku opona całoroczna w serwisie Skąpiec. Opona ma oznaczenie 3PMSF, czyli trzech szczytów gór ze śnieżynką. Producent podkreśla, że Michelin CrossClimate+ nie jest oponą całoroczną - jest oponą letnia z homologacją opony zimowej. Opona osiągnęła najwyższą klasę ,,A" przyczepności na mokrej drodze jako opona letnia, a także jako opona zimowa. W testach ADAC opona uzyskała najwyższe noty na suchym torze i pod względem zużycia, ale za to nie radziła sobie najlepiej na śniegu.

2 - Goodride All Seasons Elite Z-401

To opony całoroczna z niższej półki cenowej niż Michelin. Mimo, że to model producenta z Chin, cieszy się coraz większym zainteresowaniem na rynku polskim. Producentem jest koncern Zhongce Rubber Group Co., który posiada ponad 40–letnie doświadczenie w produkcji ogumienia. W ofercie chińskiej firmy są zarówno opony do auto osobowych, jak i motocykli i aut ciężarowych. W testach, opona Goodride All Seasons Elite Z-401 osiąga podobne wyniki, jak opony marek budżetowych znanych europejskich koncernów.

3 - Kleber Quadraxer 2

To opona całoroczna klasy średniej przeznaczone do samochodów osobowych i SUV. Podobnie jak pierwsza generacja, model Quadraxer 2 ma kierunkową rzeźbę bieżnika. Marka Kleber należy do koncernu Michelin. Opony Kleber Quadraxer 2 uzyskały klasę B pod względem skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni – poprzednia generacja miała ocenę „C”. Oznacza to o 5 proc. (o 1,6 m) krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. W testach opona uzyskiwała też bardzo dobre wyniki na ubitym śniegu.

4 - Michelin CrossClimate

Na 4. pozycji w rankingu Skąpca znalazła się kolejna opona Michelin. Jest to pierwsza opona całoroczna, która uzyskała najwyższą klasę „A” przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno wg kryteriów oceny opon letnich, jak i zimowych. W praktyce model ten świetnie wypada w konkurencji prowadzenia zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, ale za to jest nieco głośniejszy niż konkurenci.

5 - Barum Quartaris 5

Barum to budżetowa marka koncernu Continental. Model Quartaris 5 w zeszłorocznym teście opon całorocznych przeprowadzonym przez tygodnik Auto Bild uplasował się w środku stawki z wynikiem zadowalającym – przebadano 24 modele opon.

6 - Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3

Producent chwali się, że ten model ma na koncie najwięcej zwycięstw w testach niż jakakolwiek inna testowana marka opon. Faktycznie model ten zwykle jest bardzo dobrze oceniany – w zeszłorocznym teście tygodnika Auto Bild został uznany za wzorowy.

7 - Pirelli Cinturato All Season Plus

Pirelli Cinturato All Season Plus jest ewolucją opony Cinturato All Season. To kolejny przedstawiciel segmentu premium, ale zwykle nieco tańszy niż produkty Continental i Michelin. Opona ta występuje także w wersji z systemem Seal Inside, czyli jako opona samonośna na której można przejechać do 80 km przy maksymalnej prędkości 80 km/h po przebiciu. W testach Auto Bilda model ten uznano jako zadowalający.

8 - Continental AllSeasonContact

Kolejna godna polecenia, ale nie najtańsza opona klasy premium. Prezentowany model AllSeasonContact został w 2017 roku przetestowany przez magazyn Auto Bild otrzymując ocenę „godny polecenia”, zajmując trzecie miejsce w zestawieniu. Za jego największe zalety uznano małe opory toczenia i krótką drogę hamowania na różnego rodzaju nawierzchniach spotykanych w okresie jesienno-zimowym.

9 - Bridgestone Weather Control A005 Evo

Specjaliści z Bridgestone podkreślają, że nowa opona została zaprojektowana głównie z myślą o jak najlepszym prowadzeniu na mokrej nawierzchni. Potwierdzają to testy konsumenckie, w których opona zbiera najlepsze wyniki w takich warunkach i jest tylko nieco gorsze na suchej nawierzchni. W testach uznawana jest za dobrą i plasuje się w środku stawki (m.in. test Auto Bild 2020). Opona Bridgestone Weather Control A005 dostępna jest w 68 rozmiarach na felgi o średnicach od 15 do 20 cali.

10 - Uniroyal AllSeasonExpert 2

To propozycja dla użytkowników samochodów kompaktowych, klasy średniej i SUV-ów. Odpowiednia do samochodów takich jak Audi A3, Skoda Octavia i Renault Captur. To dobry wybór dla osób o spokojnym stylu jazdy, poruszające się głównie w warunkach miejskich.

Ładowanie formularza...