• Opony całoroczne to najszybciej rosnący segment rynku ogumienia
  • Wielu kierowców wciąż się obawia, że opony całoroczne nie poradzą sobie na ośnieżonej nawierzchni – wyniki testu tych obaw nie potwierdziły
  • Jazda na oponach całorocznych wymaga gotowości do kompromisów
  • Na suchych i mokrych nawierzchniach różnice między oponami całorocznymi a letnimi są często większe niż między zimowymi a całorocznymi na śniegu
  • Więcej testów opon, w tym wielki test aż 50 modeli opon zimowych znajdziecie w wydaniu 41/2021 Auto Świata, dostępnym od 11 października w punktach sprzedaży
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przez lata, pisząc o oponach całorocznych, zwykle ostrzegaliśmy przed pochopnym zakupem, informując że to wprawdzie wygodne i dobre rozwiązanie, ale nie do każdego auta i nie do każdego sposobu użytkowania. Jednym z przeciwwskazań, o których zwykle wspominaliśmy, były wysokie osiągi i duże przebiegi auta, do którego takie opony mają zostać zamontowane. No cóż – tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jakie są granice możliwości nowoczesnych opon całorocznych – testujemy ogumienie w rozmiarze 225/50 R 17, stosowanym przede wszystkim w mocnych autach klasy średniej – czyli w takich, które często jeżdżą dużo i dynamicznie. To zupełnie inna liga niż w większości dotychczasowych testów opon całorocznych, w których chodziło zwykle o gumy do aut miejskich czy kompaktowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Opony całoroczne do aut klasy średniej

Wyższy ciężar, wyższa moc silnika, większe wymagania wobec właściwości jezdnych – czy opony wielosezonowe mogą im sprostać? Czy uda się znaleźć opony całoroczne, które poza wygodą wynikającą z tego, że można zrezygnować z sezonowych wymian ogumienia i z posiadania drugiego kompletu kół, zapewniają też bezpieczną i przyjemną jazdę w każdych warunkach? Zbadaliśmy 32 modele – od ”A” jak Apollo, do ”V” jak Vredestein. Oczywiście, na początek pozwalamy wszystkim wykazać się w rundzie eliminacyjnej. Wszystkie testowane opony zostały kupione anonimowo, żeby nie było, że to egzemplarze przeznaczone specjalnie do testów. Jako opony referencyjne w próbach biorą też udział typowe zimówki i typowe opony letnie. Oczywiście, nie oczekujemy, że opony całoroczne we wszystkich próbach pobiją opony sezonowe – szukamy dobrego, bezpiecznego kompromisu

Test opon całorocznych 225/50 R17: runda kwalifikacyjna

Na kiepskie opony szkoda tracić czas! Dlatego zaczynamy od wstępnej selekcji – wszystkie pozyskane anonimowo z rynku opony całoroczne trafiają najpierw na próby hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Granicą, której przekroczenie oznacza wypadnięcie z pierwszej ligi, jest suma dróg hamowania z obu prób wynosząca powyżej 97 metrów.

Test opon całorocznych 225/50 R17: zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej

Marka i model opony Indeks nośności/prędkości Droga hamowania na mokrym (ze 100 km/h, w metrach) Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach) Suma dróg hamowania
1 Michelin CrossClimate 2 98 V 53,9 37,6 91,5
2 Vredestein Quatrac Pro 98 V 50,0 42,0 92,0
3 Goodyear Vector 4Seasons Gen3 98 W 50,7 41,9 92,6
4 Hankook Kinergy 4S2 98 V 52,3 40,3 92,6
5 Falken EuroAll Season AS 210 98 V 50,8 42,2 93,0
6 Dunlop Sport All Season 98 V 51,4 41,7 93,1
7 Maxxis Premitra All Season AP3 98 W 54,7 38,4 93,1
8 Bridgestone Weather Control A005 Evo 98 V 52,9 41,4 94,3
9 Nokian Seasonproof 98 V 53,5 41,4 94,9
10 Continental AllSeason Contact 98 V 53,0 42,3 95,3
11 Kumho Solus 4S HA32 98 W 54,4 41,5 95,9
12 Nexen N’blue 4Season 94 V 54,0 42,0 96,0
13 Viking Four Tech 98 W 52,6 43,5 96,1
14 Pirelli Cinturato All Season SF 2 98 W 56,0 40,2 96,2
15 Giti Allseason AS1 98 W 52,9 43,5 96,4
16 Firestone Multiseason Gen02 54,1 42,4 96,5

Test opon całorocznych 225/50 R17: przegrani rundy kwalifikacyjnej

Opony, które w rundzie kwalifikacyjnej uzyskały wyniki (suma dróg hamowania) wynoszące między 97,5 a 99,6 (pozycja 17-22) możemy uznać za względnie bezpieczny wybór w kwestii hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, choć nie mają szans na wygraną, więc nie przeszły pełnej procedury testowej. Za to modele, które zajęły miejsca od 23 do 32 nie kwalifikują się do pełnego testu, bo nie spełniają naszych standardów bezpieczeństwa.

Marka i model opony Indeks nośności/prędkości Droga hamowania na mokrym (ze 100 km/h, w metrach) Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach) Suma dróg hamowania
17 Uniroyal AllSeasonExpert 2 98 V 52,7 44,8 97,5
18 BF Goodrich G-Grip All Season2 98 W 55,9 42,0 97,9
19 Barum Quartaris 5 98 V 53,9 44,4 98,3
20 Kleber Quadraxer 2  98 W 55,8 42,6 98,4
21 Laufenn G Fit 4S 98 V 55,2 43,6 98,8
22 Semperit AllSeason-Grip 98 W 55,5 44,1 99,6
23 Avon AS7 98 V 59,5 40,9 100,4
24 Kenda Kenetica 4S  (KR202) 98 Y 57,2 43,3 100,5
25 Cooper Discoverer All Season 98 V 59,6 41,1 100,7
26 Apollo Alnac 4G All Season 98 V 58,5 42,8 101,3
27 CST Medallion All Season ACP1 98 V 57,5 44,3 101,8
28 General Tire Altimax A/S 365 98 W 58,2 44,2 102,4
29 GT Radial 4Seasons 98 V 58,2 45,3 103,5
30 Fulda Multicontrol 98 V 58,6 45,5 104,1
31 Berlin Tires All Season 1 98 V 62,3 42,4 104,7
32 Tomket Allyear 3 98 V 63,7 42,9 106,6

Test opon całorocznych 225/50 R17: naszym zdaniem

Nie oszukujmy się – opony całoroczne nie są lepsze od zimówek w warunkach zimowych i od opon letnich na suchej drodze, przy wysokich temperaturach. Nasz test dowodzi jednak, że wysokiej klasy opony wielosezonowe stanowią całkiem przyzwoity kompromis, nawet w przypadku aut o stosunkowo wysokich osiągach. Trzeba tylko pamiętać o ich ograniczeniach. Żaden z modeli, które dotarły do finału nie zaliczył spektakularnej wpadki, która by go dyskwalifikowała – czego o niektórych oponach z rundy kwalifikacyjnej powiedzieć się już nie da. Poszczególne modele z rundy finałowej różnią się też „rozłożeniem akcentów” – niektóre są nieco lepsze na śniegu, inne lepiej radzą sobie na suchej czy mokrej nawierzchni – naszymi faworytami są oczywiście opony najbardziej wszechstronne.

Opony całoroczne w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje