- Hitem polskiego rynku został model marki, którą założono zaledwie sześć lat temu. W pierwszym półroczu 2024 r. pod względem liczby pierwszych rejestracji ten samochód przeszło dwukrotnie wyprzedził wszystkie Hondy razem wzięte
- W okresie styczeń-czerwiec 2024 r. w pierwszej szóstce najczęściej rejestrowanych nowych aut w Polsce tylko jeden model nie jest Toyotą
- W czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce więcej nowych samochodów chińskiego BAIC-a niż modeli Mitsubishi
- Przedstawiamy największych wygranych i przegranych polskiego rynku oraz najpopularniejsze modele
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
- Najpopularniejsze nowe auta w Polsce: pierwsza połowa 2024 r.
- Najpopularniejsze marki nowych aut w Polsce: czerwiec 2024 r.
- Gigantyczny sukces marek premium w Polsce
- Chińczycy mają więcej i więcej
- Tesla dokonała tego jako pierwsza w Polsce
- Najwięksi wygrani i przegrani rynku nowych aut w Polsce: czerwiec 2024 r.
No i pierwsza połowa za nami. Nie, nie chodzi o mecz Euro, ale o rok 2024. Na polskim rynku nowych aut było to niesamowite sześć miesięcy, co najlepiej dokumentuje najświeższy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Bo o ile już od początku roku w salonach transakcja goniła transakcję, o tyle czerwiec okazał się absolutnym szaleństwem.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSamar pisze wprost: to najlepszy czerwiec od 1999 r.! Dokładnie tak: od 25 lat, albo — jak kto woli — od ćwierć wieku. Na dodatek szósty miesiąc przyniósł kolejną porcję sensacji i niespodzianek, którymi była usiana cała pierwsza połowa — 2024 r., a nie meczu Euro.
Najpopularniejsze nowe auta w Polsce: pierwsza połowa 2024 r.
Jak podaje IBRM Samar, w czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce aż 50 tys. 217 nowych samochodów osobowych, czyli o blisko 21 proc. więcej niż w czerwcu 2023 r. Całe pierwsze półrocze zamknęło się z kolei fenomenalnym wynikiem 276 tys. 945 aut, co oznacza wzrost o 16 proc.
A tak wygląda Top 10 najczęściej rejestrowanych nowych aut w Polsce w pierwszej połowie 2024 r.:
- Toyota Corolla: 13 tys. 955 sztuk
- Skoda Octavia: 11 tys. 313 sztuk
- Toyota Yaris Cross: 8038 sztuk
- Toyota RAV4: 7186 sztuk
- Toyota Yaris: 6810 sztuk
- Toyota C-HR: 6685 sztuk
- Kia Sportage: 6583 sztuki
- Hyundai Tucson: 6443 sztuki
- Dacia Duster: 4699 sztuk
- Cupra Formentor: 4076 sztuk
I już te 10 linijek przynosi kilka sensacji. W czołowej szóstce tylko jeden model nie jest Toyotą. Mało tego, Toyota Yaris (hatchback) cieszyła się wyraźnie mniejszą popularnością niż Toyota Yaris Cross (SUV). Kolejne zaskoczenie znajduje się za liczbą 10.
Tak jest, model Cupry trafił do Top 10. I mówię o marce, którą założono raptem sześć lat temu, na początku 2018 r. Co więcej, w pierwszej połowie 2024 r. zarejestrowano w Polsce przeszło półtora raza więcej nowych Formentorów niż wszystkich Seatów razem wziętych (4076 vs 2421 sztuk), a to przecież z Seata wykiełkowała Cupra. Mało tego, jeden SUV Formentor wyprzedził też całą markę MG (3055 pierwszych rejestracji) i mocno się zbliżył do Citroena (4238 pierwszych rejestracji) oraz Peugeota (4850 sztuk). Z drugiej strony Formentor stanowił aż 79 proc. wszystkich pierwszych rejestracji Cupry.
To teraz przejdźmy do rankingu popularności marek, bo tam też się kotłuje.
Najpopularniejsze marki nowych aut w Polsce: czerwiec 2024 r.
10 marek z największą liczbą pierwszych rejestracji w czerwcu 2024 r. w Polsce wygląda tak:
- Toyota: 7626 sztuk
- Skoda: 4750 sztuk
- VW: 3704 sztuki
- Hyundai: 2848 sztuk
- Kia: 2719 sztuk
- Mercedes: 2679 sztuk
- Audi: 2662 sztuki
- Renault: 2425 sztuk
- BMW: 2090 sztuk
- Dacia: 1549 sztuk
Jak widać, Toyota pozostaje hegemonem polskiego rynku nowych aut. Do tego stopnia, że w czerwcu 2024 r. liczbą pierwszych rejestracji przeszło 2-krotnie wyprzedziła nr 3, czyli VW. Niesamowita była też rywalizacja o 6. lokatę między dwoma gigantami premium. Mercedes wyprzedził Audi o zaledwie 17 rejestracji! Zresztą, marki premium to osobny fenomen.
Gigantyczny sukces marek premium w Polsce
Nie ma co ukrywać, Polska nie należy do najzamożniejszych państw w Europie, a mimo to w czerwcu 2024 r. pobito rekord w historii naszego kraju: prestiżowi gracze zdobyli łącznie aż 24 proc. pierwszych rejestracji. Tak jest: co 4. nowe auto rejestrowane w Polsce było premium. Tu nawet wykrzyknik nie jest stanie wzmocnić tego przekazu.
Najczęściej rejestrowanym nowym prestiżowym autem w pierwszej połowie 2024 r. okazało się Volvo XC60 z wynikiem 3547 rejestracji. Co tu dużo mówić, to blisko dwa razy więcej niż łączna liczba pierwszych rejestracji wszystkich osobowych Fiatów (1822 sztuki).
Świetnym przykładem boomu premium jest Lexus, który w pierwszym półroczu 2024 r. zanotował w Polsce więcej pierwszych rejestracji niż sam Ford (7068 vs 6713 sztuk). W całej Europie proporcje są nieco inne — i to szalenie delikatnie mówiąc. Według danych ACEA w krajach Unii Europejskiej, państwach EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria) oraz w Wielkiej Brytanii między styczniem a majem 2024 r. (nowszych danych jeszcze nie ma) łącznie zarejestrowano aż blisko 6,5 raza więcej nowych osobowych Fordów niż Lexusów. Chyba jednak nie jesteśmy aż tak niezamożni.
Z drugiej strony Ford w czerwcu 2024 r. miał 2,72 proc. udziału w pierwszych osobowych rejestracjach w Polsce. Tym samym dał się wyprzedzić połączonym siłom chińskim.
Chińczycy mają więcej i więcej
Według danych Samaru w czerwcu 2024 r. chińscy producenci uzyskali łącznie rekordowy udział w pierwszych rejestracjach aut w Polsce: wyniósł on 2,8 proc. Z tych 2,8 proc. aż 2,33 proc. należało do brytyjsko-chińskiej marki MG, która pierwszy raz w historii otarła się o Top 15 najpopularniejszych marek. Wprawdzie do 15. na tej liście Suzuki zabrakło zaledwie 44 rejestracji, ale i tak w czerwcu MG (1169 rejestracji) wyprzedziło takie potęgi, jak Opel (1143 rejestracji), Nissan (945), Citroen (709) i Peugeot (698).
Rewelacyjnie — tyle że na razie na mniejszą skalę — radzi sobie chiński BAIC. W czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 153 nowe samochody tego gracza, dzięki czemu wyprzedził on Mitsubishi (150 rejestracji) i Alfę Romeo (136). BAIC prze przy tym do przodu w niesamowitym tempie. W porównaniu z majem 2024 r. liczba pierwszych rejestracji wzrosła blisko 2-krotnie.
Jeszcze większy wzrost zanotowała chińska Omoda. w ciągu miesiąca liczba pierwszych rejestracji zwiększyła się prawie 3,5 raza, z 12 w maju do 41 w czerwcu.
Nim przejdziemy do rankingu największych wygranych i przegranych polskiego rynku nowych aut (zwłaszcza przegrani wypadają szalenie osobliwie), to spójrzmy, jak Tesla piszę historię.
Tesla dokonała tego jako pierwsza w Polsce
W czerwcu 2024 r. pierwszy raz w historii elektryczny samochód znalazł się w Top 25 najczęściej rejestrowanych nowych aut w Polsce. Dokonała tego Tesla Model 3, zajmując 21. pozycję.
Sama Tesla w czerwcu trafiła na 20. miejsce wśród najczęściej rejestrowanych marek nowych aut. Z wynikiem 838 rejestracji blisko 2,5 raza wyprzedziła Hondę, okazując się też lepsza od Citroena i Peugeota.
Najwięksi wygrani i przegrani rynku nowych aut w Polsce: czerwiec 2024 r.
W szóstym miesiącu 2024 r. pięć największych wzrostów pierwszych osobowych rejestracji w Polsce (w porównaniu z czerwcem 2023 r.) zanotowali:
- SsangYong: +325 proc.
- Fiat: +176,8 proc.
- Citroen: +123 proc.
- Honda: +121 proc.
- Suzuki: +104,4 proc.
Pod uwagę brałem jednak wyłącznie producentów z co najmniej 300 rejestracjami. Układając według tej samej zasady ranking marek z największymi spadkami pierwszych rejestracji na tle czerwca 2023 r., wyszło mi coś niezwykłego. Oto oni:
- Kia: -22,5 proc.
- Seat: -21,2 proc.
- Dacia: -5,9 proc.
- Cupra: -1,3 proc.
A gdzie 5. miejsce w tym Top 5? Nie ma, bo wśród graczy z minimum 300 pierwszymi rejestracji spadki odnotowało jedynie czterech. Naprawdę, sprzedawcy nowych aut w Polsce nie mają dziś ciężko.