Testy obejmują zderzenie czołowe z odkształcalną przeszkodą, czołowe całą szerokością auta, zderzenie boczne i uderzenie w tył badanego samochodu. Euro NCAP jest niezależną organizacją, samochody do testów są kupowane na rynku, producenci nie mają na ich wybór wpływu.
W kategorii ochrona dorosłych pasażerów BMW 5 zdobyło 91 proc. skuteczności. Przy zderzeniu offsetowym z odkształcalną barierą głowa i stopy kierowcy są dobrze chronione, tyłów i nogi – odpowiednio, jedynie uda – słabo. Pasażer jest chroniony dobrze, nie występują żadne zagrożenia. Przy zderzeniu czołowym całą szerokością auta kierowca jest dobrze chroniony, ale tułów pasażera może być narażony na lekkie obrażenia.
Podczas bocznych zderzeń oraz uderzenia w tył pojazdu nie występują żadne zagrożenia.
Podczas zderzeń przewożone w BMW 5 dzieci nie są narażone na obrażenia – bezpieczeństwo oceniono na 85 proc.
Bezpieczeństwo pieszych oceniono na 81 proc. BMW 5 ma tzw. aktywną maskę – czujniki wykrywają, kiedy dochodzi do kolizji z pieszym i wtedy maska jest lekko unoszona, aby złagodzić skutki uderzenia. Dzięki temu tułów i głowa pieszego są chronione. Jedynie miednica jest narażona na obrażenia. Dodatkową ochronę pieszych zapewnia układ hamulcowy działający automatycznie w momencie wykrycia pieszego przed autem.
W BMW 5 wysoko oceniono także elektroniczne systemy bezpieczeństwa – 59 proc.
Fiata Doblo wprowadzono na rynek w 2010 r., a w 2015 auto przeszło face lifting. Doblo w teście Euro NCAP dostało tylko 3 gwiazdki. Ochronę pasażerów oceniono na 75 proc.
Podczas zderzenia offsetowego z odkształcalną barierą kierowca jest dobrze chroniony, a u pasażera klatka piersiowa narażona jest na obrażenia. Przy zderzeniu czołowym całą szerokością auta tułów kierowcy jest narażony na obrażenia, a pasażerowi z tyłu grożą poważne obrażenia tułowia.
Podczas uderzenia bocznego kierowca i pasażerowie są dobrze chronieni, a przy uderzeniu z tyłu pasażerowie na przednich i tylnych siedzeniach narażeni są na uszkodzenie kręgów szyjnych.
Ochrona dzieci oceniona została na 46 proc. Podczas zderzeń słabo chroniona jest klatka piersiowa i szyja dziecka.
Ochrona pieszego oceniona została na 57 proc. (dobry wynik).
Nisko oceniono systemy bezpieczeństwa Fiata Doblo – tylko na 25 proc. Poza sygnalizacją niezapiętych pasów brakuje układów asystenta pasa ruchu, czy hamowania awaryjnego.
Galeria zdjęć
Crash-test BMW 5 –po zderzeniu bocznym
Crash-test BMW 5 – zderzenie czołowe
Crash-test BMW 5 – po zderzeniu offsetowym czołowym z odkształcalnąbarierą
Crash-test BMW 5 – po zderzeniu czołowym
Crash-test BMW 5 – zderzenie czołowe całą szerokością auta
Crash-test Fiata Doblo – zderzenie czołowe
Crash-test Fiata Doblo – po zderzeniu offsetowym
Crash-test Fiata Doblo – po zderzeniu czołowym całą szerokością auta