Logo
WiadomościAktualnościWielu kierowców w stolicy przesiądzie się do metra. Coraz bliżej budowy linii M4

Wielu kierowców w stolicy przesiądzie się do metra. Coraz bliżej budowy linii M4

Przykłady takich miast jak Paryż, Londyn, czy chociażby Berlin pokazują, że rozbudowana sieć linii metra pozwala skutecznie zachęcić mieszkańców, i nie tylko ich, do przesiadki z samochodu do pojazdów komunikacji miejskiej. Możliwe, że za kilka, a raczej kilkanaście lat, do tego grona dołączy także Warszawa.

Metro w Warszawie | zdj. ilustracyjne
Vital Safo / Shutterstock
Metro w Warszawie | zdj. ilustracyjne

Włodarze stolicy Polski wybrali wykonawcę prac przedprojektowych dla IV linii warszawskiego metra. Obecnie w całości gotowa jest na razie tylko jedna linia, czyli M1 Młociny — Kabaty. W przypadku linii M2 Marymont — Ursus Niedźwiadek duża część stacji jest już gotowa. Prezydent miasta Rafał Trzaskowski przypomniał, że trzy kolejne stacje oraz stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy. Co więcej, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pięć linii ma być gotowych do... 2050 r.

Docelowo warszawską sieć metra ma tworzyć pięć linii. Podpisana umowa na prace przedprojektowe dla linii M4 jest kolejnym krokiem na drodze do finału, na który trzeba będzie poczekać aż do 2050 r., bo do tego czasu powinny być gotowe wszystkie planowane linie. Zwycięzca przetargu przygotuje również koncepcję przebiegu linii M4 i dokumentację niezbędną do realizacji kolejnych etapów planowanej inwestycji. Wyniki tych prac będą znane w 2027 r.

Planowana sieć pięciu linii metra w Warszawie
Planowana sieć pięciu linii metra w WarszawieUM Warszawa

W ramach prac przedprojektowych zwycięzca przetargu ma m.in. opracować projekt koncepcyjny z licznymi analizami, a także dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską. Już teraz rozważane jest wprowadzenie na linii M4 ruchu pojazdów autonomicznych, czyli poruszających się bez udziału maszynisty, oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.

Linia M4 najdłuższą linią warszawskiego metra

M4 stanie się jedną z najbardziej obciążonych ruchem pasażerskim, o ile nie najbardziej obciążoną warszawską linią metra. Zgodnie z planem M4 połączy Tarchomin z Wilanowem i będzie najdłuższą trasą metra w stolicy — pociągi będą miały do pokonania 26 km i będą przejeżdżały przez 23 stacje.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium