Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

Ikona samochodu

Jeep Cherokee to średniej wielkości SUV, który po niewielkich przeróbkach, często był wykorzystywany w cięższym terenie. Jego produkcja rozpoczęła się w 1974 roku, kiedy to na rynku pojawiła się I generacja o oznaczeniu SJ, mająca być następcą modelu Wagoneer.

Auto miało uchodzić za terenówkę i zostało zbudowane na ramie. Pierwszy Cherokee występował zarówno w wersji 3- jak i 5-drzwiowej. Pod maską natomiast znajdowały się duże silniki R6 oraz V8. Mimo dobrych właściwości terenowych i zadowalających możliwości przewozowych, auto borykało się z problemami z masą – ważyło aż 2 tony. Natomiast nowością, był automatyczny system stałego napędu 4x4 o nazwie Quadra-Trac.

W 1984 roku zadebiutowała II generacja popularnego Cherokee o oznaczeniu XJ. Był ona znacznie bardziej nowoczesny i dopracowany w porównaniu z poprzednikiem. Nad jego projektem, Amerykanie pracowali razem z inżynierami z Renault. Auto, w przeciwieństwie do I generacji, zostało zbudowane na platformie samonośnej. Podobnie jak wcześniej, Jeep mógł występować w wersji 3- i 5-drzwiowej, lecz co ciekawe, obie odmiany nie różniły się od siebie ani rozstawem osi ani długością.

Stylistyka XJ była dosyć surowa, ale właśnie dzięki prostym kształtom, zdobyła ogromną popularność na całym świecie (w Chinach jego produkcja trwała aż do 2005 roku). Pod maską znajdowały się 2 silniki wysokoprężne i 3 o zapłonie iskrowym. Diesle miały pojemność 2,1 i 2,5 litra i miało odpowiednio 86 i 116 KM. Benzyniaki rozwijały w zależności od okresu produkcji moc 106-132, 117 lub 175-193 KM z pojemności 2,5 (R4), 2,8 (V6) oraz 4 litrów (R6).

Gdy w 1997 roku Jeep przeszedł facelifting, nadwozie uległo niewielkim modyfikacjom. Za to dotychczas nudne wnętrze otrzymało drugie życie. Poza tym, paleta jednostek napędowych uległa skróceniu. Z oferty wycofano słabszego diesla oraz widlastą „szóstkę”. 2,5 litrowy benzyniak miał teraz 126 KM, a R6 – 196 KM.

W 2002 roku wprowadzono do produkcji III generację Jeepa Cherokee o oznaczeniu KJ, jednak na rodzimym rynku, auto występowało pod nazwą Liberty. Był to pierwszy samochód amerykańskiej marki z niezależnym zawieszeniem przednich kół w standardzie. Stylistyka nadwozia zupełnie odbiegała od poprzedników, mimo zachowania żeberkowego grilla, i większości fanom marki nie przypadła ona do gustu, lecz co ciekawe, ten model Jeepa był jednocześnie dla 70 % klientów pierwszym modelem amerykańskiej marki. Wnętrze, typowe dla tej marki, nie rozpieszczało luksusem i fantazyjnym designem, ale było solidne i przestronne, a bagażnik miał aż 878 litry pojemności.

Do wyboru stały 4 silniki – 2 diesle o pojemności 2,5 (143 KM) i 2,8 (163 KM) litra, oraz 2 benzyniaki – podstawowa jednostka rozwijała 150 KM z pojemności 2,4 litra, a topowa wersja kryła pod maską 3,7-litrowe V6 o mocy 218 KM. Jednostki napędowe mogły być łączone z automatem o 4 lub 5 przełożeniach a także z 5- lub 6-biegową skrzynią ręczną. Moment obrotowy był przekazywany na jedną, bądź obie osie.

W 2005 roku przeprowadzono drobny facelifting, który dodał Jeep'owi nieco elegancji. 2 lata później na rynku pojawiła się już IV generacja jednej z najpopularniejszych terenówek o oznaczeniu KK. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Dodge'a Nitro i na pierwszy rzut oka widać iż wyglądem również są powiązane. W porównaniu z poprzednikiem, Cherokee kompletnie stracił swojego okrągłe kształty, nawiązując w ten sposób do II generacji. Wnętrze również nie zostało poprawione – wciąż wiało nudą, a dodatkowo jakość użytych materiałów pozostawiała wiele do życzenia. Jeep nadrabiał za to ilością miejsca, którego żadnemu z pasażerów nie można było odmówić.

Tym razem inżynierowie ograniczyli się jedynie do 1 diesla i 1 benzyniaka. Ten pierwszy był niedostępny w USA – rozwijał 177 lub 200 KM z pojemności 2,8 litra. Większa, 3,7-litrowa jednostka benzynowa V6 dysponowała mocą 218 KM. Początkowo do współpracy z silnikami przewidziano manualną skrzynię o 6 przełożeniach, jednak już 2 lata po rozpoczęciu produkcji, zamówić można było wyłącznie 4-biegowy automat.

Co ciekawe, do napędu na 4 koła można było domówić reduktor. Niestety ta generacja nie podzieliła losu swoich poprzedników i ze względu na zbyt niską sprzedaż została wycofana w 2012 roku. Rok później już zaprezentowano kolejną odmianę SUV-a Jeepa.

V generacja oznaczona „KL” została opracowana wspólnie z Chryslerem i Fiatem, a płytę połogową dzieli m.in. z Dodgem Dart i Fiatem Viaggio. Stylistyka Cherokee'iego wywołała duże zamieszanie w świecie motoryzacyjnym. Wielu osobom dość nowatorski projekt nie przypadł do gustu, mimo zachowania niektórych, charakterystycznych elementów.

Pod maską zastosowano silniki diesla MultiJet o pojemności 2 oraz 2,2 litra. Mają one odpowiednio moc 140 oraz 200 KM. Jedyna jednostka benzynowa V6 Pentastar, rozwija 272 KM z 3,2 litra objętości skokowej. Podstawowa odmiana daje do dyspozycji napęd na przednie koła oraz manualna skrzynię biegów, jednak za dopłatą dostępy jest również napęd na 4 koła z możliwością blokady tylnego mostu. Dodatkowo zamówić można także automat o 9 przełożeniach.

Głównymi konkurentami Jeepa Cherokee są m.in. Audi Q5 oraz BMW X3.

Jeep Cherokee - generacje

Ikona samochodu

Jeep Cherokee I (1974 - 1983)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee II (1984 - 2001)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee III (2002 - 2007)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee IV (2008 - 2013)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee V (2014 - )

Jeep Cherokee - powiązane artykuły

Jeep Cherokee – jedź, dokąd chcesz i rób, co ci się podoba (pierwsza jazda)

Jeep Cherokee – jedź, dokąd chcesz i rób, co ci się podoba (pierwsza jazda)

Kilka tygodni temu mój redakcyjny kolega miał okazję testować na torze w Lipsku nowe Porsche Macan. Mnie w udziale przypadł bliższy sercu Jeep, który na włoskim torze testowym Fiata zaprezentował swoje najnowsze dziecko – model Cherokee. Dzięki temu miałem okazję na zweryfikowanie dość surowej opinii na temat tego SUV-a.
Jeep Cherokee | Ceny

Jeep Cherokee | Ceny

Nowy Jeep Cherokee wjechał do salonów. Budzi kontrowersje, bo zrywa z dotychczasowym wizerunkiem twardej terenówki. To teraz SUV pełną gębą. I to właśnie z nią jest największy kłopot. Czy atrakcyjna cena zrekompensuje stylizacyjne wątpliwości?
Genewa 2014: Europejski debiut nowego Jeepa Cherokee

Genewa 2014: Europejski debiut nowego Jeepa Cherokee

Sceną europejskiego debiutu nowego Jeepa Cherokee, napędzanego ekonomicznym, 2.0-litrowym turbodieslem MultiJet II w tandemie z nową, dziewięciostopniową automatyczną skrzynią przekładniową będzie tegoroczny 84. Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie.
Nowy Jeep Cherokee bez tajemnic - zdjęcia

Nowy Jeep Cherokee bez tajemnic - zdjęcia

Nowy Jeep Cherokee bez tajemnic - zdjęcia.
Jeep Cherokee w pełnej krasie

Jeep Cherokee w pełnej krasie

Znany z zachowawczej stylistyki swoich samochodów Jeep zadziwił cały motoryzacyjny świat. Nowy Jeep Cherokee, pokazany na salonie w Nowym Jorku, wzbudził wiele kontrowersji i rozpętał prawdziwą burzę. Zresztą, zobaczcie sami!
Jeep Cherokee pokazany w Nowym Jorku

Jeep Cherokee pokazany w Nowym Jorku

Znany z zachowawczej stylistyki swoich samochodów Jeep zadziwił cały motoryzacyjny świat. Nowy Jeep Cherokee, pokazany na salonie w Nowym Jorku, wzbudził wiele kontrowersji i rozpętał prawdziwą burzę. Zresztą, zobaczcie sami! Już pierwsze zdjęcia Jeepa Cherokee, które niedawno temu wyciekły do sieci, wywołały falę dyskusji. Nieduży SUV z osobliwie wyglądającym przodem nie wygląda jak Jeep. Patrząc jednak na charakterystyczną siedmioczęściową atrapę chłodnicy nie można mieć wątpliwości, że to jednak kolejny model tej legendarnej amerykańskiej marki. Wszystko inne jednak już Jeepa nie przypomina. Wielu zarzuca Jeepowi zbytnie zapatrzenie się na Nissana Juke'a. Inni zgodnie twierdzą, że nowy Cherokee zdetronizuje dotychczasowego lidera rankingów najbrzydszych aut w historii motoryzacji - Pontiaca Azteka. Szczególnie, że pokazany na nowych zdjęciach tył również pozostawia wiele do życzenia. Sporo jest jednak obrońców nowej stylistyki Jeepa, choć są oni najwyraźniej w mniejszości. Warto jednak zaczekać z ostateczną oceną do momentu pojawienia się auta w salonach. Na żywo może wyglądać o niebo lepiej... Co stoi za tak oryginalną stylistyką nowego Jeepa Cherokee? Jak powiedział jeden z przedstawicieli marki, cytowany przez Wall Street Journal, wygląd został zapożyczony z projektu... Alfy Romeo, która podobnie jak Jeep należy do koncernu Fiat-Chrysler. Chodziło o zaoszczędzenie kosztów związanych z opracowaniem nowego modelu i skrócenie czasu potrzebnego do wprowadzenia auta...
Nowe oblicze Jeepa Cherokee

Nowe oblicze Jeepa Cherokee

Do tej pory Jeep Cherokee, na rynku amerykańskim Liberty, kojarzył się z kanciastą terenówką. Tylko trzecia generacja była bardziej opływowa. To jednak przeszłość – od 2013 roku model ten będzie ugrzecznionym, modnym SUV-em!
Jeep Grand Cherokee po liftingu

Jeep Grand Cherokee po liftingu

Na salonie samochodowym w Detroit swoją światową premierę ma zmodernizowany Jeep Grand Cherokee, w tym jego ekstremalna odmiana SRT8. Zmiany są nie tylko wizualne
4x4: Jeep Cherokee - spartański osiłek ze Stanów

4x4: Jeep Cherokee - spartański osiłek ze Stanów

Amerykańska terenówka jest jednym z pierwszych prekursorów aut klasy SUV. Jej wnętrze pomieści czteroosobową rodzinę, a podwozie pozwala na zapuszczenie się głęboko w teren. Do tego Jeep jest trwały, ma niedrogie części zamienne i nie brakuje mu wad w takim samym stopniu, jak charakteru.
Jeep Cherokee : Terenowy SUV

Jeep Cherokee : Terenowy SUV

Choć Jeep Cherokee w gamie amerykańskiej marki nie pełni roli pełnoprawnego auta terenowego, a raczej dość popularnego na europejskim rynku SUV-a, to jednak jego zdolności terenowe plasują go dużo wyżej niż większość oferowanych na naszym rynku modeli sportowo-rekreacyjnych.
Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Producenci terenówek od lat starają się tworzyć pojazdy, które bez trudu radzą sobie w błocie i stosownie prezentują się na parkingu pod operą. Jeep nie ma z tym problemu.
Poprzednia

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech