Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

Ikona samochodu

Jeep Cherokee to średniej wielkości SUV, który po niewielkich przeróbkach, często był wykorzystywany w cięższym terenie. Jego produkcja rozpoczęła się w 1974 roku, kiedy to na rynku pojawiła się I generacja o oznaczeniu SJ, mająca być następcą modelu Wagoneer.

Auto miało uchodzić za terenówkę i zostało zbudowane na ramie. Pierwszy Cherokee występował zarówno w wersji 3- jak i 5-drzwiowej. Pod maską natomiast znajdowały się duże silniki R6 oraz V8. Mimo dobrych właściwości terenowych i zadowalających możliwości przewozowych, auto borykało się z problemami z masą – ważyło aż 2 tony. Natomiast nowością, był automatyczny system stałego napędu 4x4 o nazwie Quadra-Trac.

W 1984 roku zadebiutowała II generacja popularnego Cherokee o oznaczeniu XJ. Był ona znacznie bardziej nowoczesny i dopracowany w porównaniu z poprzednikiem. Nad jego projektem, Amerykanie pracowali razem z inżynierami z Renault. Auto, w przeciwieństwie do I generacji, zostało zbudowane na platformie samonośnej. Podobnie jak wcześniej, Jeep mógł występować w wersji 3- i 5-drzwiowej, lecz co ciekawe, obie odmiany nie różniły się od siebie ani rozstawem osi ani długością.

Stylistyka XJ była dosyć surowa, ale właśnie dzięki prostym kształtom, zdobyła ogromną popularność na całym świecie (w Chinach jego produkcja trwała aż do 2005 roku). Pod maską znajdowały się 2 silniki wysokoprężne i 3 o zapłonie iskrowym. Diesle miały pojemność 2,1 i 2,5 litra i miało odpowiednio 86 i 116 KM. Benzyniaki rozwijały w zależności od okresu produkcji moc 106-132, 117 lub 175-193 KM z pojemności 2,5 (R4), 2,8 (V6) oraz 4 litrów (R6).

Gdy w 1997 roku Jeep przeszedł facelifting, nadwozie uległo niewielkim modyfikacjom. Za to dotychczas nudne wnętrze otrzymało drugie życie. Poza tym, paleta jednostek napędowych uległa skróceniu. Z oferty wycofano słabszego diesla oraz widlastą „szóstkę”. 2,5 litrowy benzyniak miał teraz 126 KM, a R6 – 196 KM.

W 2002 roku wprowadzono do produkcji III generację Jeepa Cherokee o oznaczeniu KJ, jednak na rodzimym rynku, auto występowało pod nazwą Liberty. Był to pierwszy samochód amerykańskiej marki z niezależnym zawieszeniem przednich kół w standardzie. Stylistyka nadwozia zupełnie odbiegała od poprzedników, mimo zachowania żeberkowego grilla, i większości fanom marki nie przypadła ona do gustu, lecz co ciekawe, ten model Jeepa był jednocześnie dla 70 % klientów pierwszym modelem amerykańskiej marki. Wnętrze, typowe dla tej marki, nie rozpieszczało luksusem i fantazyjnym designem, ale było solidne i przestronne, a bagażnik miał aż 878 litry pojemności.

Do wyboru stały 4 silniki – 2 diesle o pojemności 2,5 (143 KM) i 2,8 (163 KM) litra, oraz 2 benzyniaki – podstawowa jednostka rozwijała 150 KM z pojemności 2,4 litra, a topowa wersja kryła pod maską 3,7-litrowe V6 o mocy 218 KM. Jednostki napędowe mogły być łączone z automatem o 4 lub 5 przełożeniach a także z 5- lub 6-biegową skrzynią ręczną. Moment obrotowy był przekazywany na jedną, bądź obie osie.

W 2005 roku przeprowadzono drobny facelifting, który dodał Jeep'owi nieco elegancji. 2 lata później na rynku pojawiła się już IV generacja jednej z najpopularniejszych terenówek o oznaczeniu KK. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Dodge'a Nitro i na pierwszy rzut oka widać iż wyglądem również są powiązane. W porównaniu z poprzednikiem, Cherokee kompletnie stracił swojego okrągłe kształty, nawiązując w ten sposób do II generacji. Wnętrze również nie zostało poprawione – wciąż wiało nudą, a dodatkowo jakość użytych materiałów pozostawiała wiele do życzenia. Jeep nadrabiał za to ilością miejsca, którego żadnemu z pasażerów nie można było odmówić.

Tym razem inżynierowie ograniczyli się jedynie do 1 diesla i 1 benzyniaka. Ten pierwszy był niedostępny w USA – rozwijał 177 lub 200 KM z pojemności 2,8 litra. Większa, 3,7-litrowa jednostka benzynowa V6 dysponowała mocą 218 KM. Początkowo do współpracy z silnikami przewidziano manualną skrzynię o 6 przełożeniach, jednak już 2 lata po rozpoczęciu produkcji, zamówić można było wyłącznie 4-biegowy automat.

Co ciekawe, do napędu na 4 koła można było domówić reduktor. Niestety ta generacja nie podzieliła losu swoich poprzedników i ze względu na zbyt niską sprzedaż została wycofana w 2012 roku. Rok później już zaprezentowano kolejną odmianę SUV-a Jeepa.

V generacja oznaczona „KL” została opracowana wspólnie z Chryslerem i Fiatem, a płytę połogową dzieli m.in. z Dodgem Dart i Fiatem Viaggio. Stylistyka Cherokee'iego wywołała duże zamieszanie w świecie motoryzacyjnym. Wielu osobom dość nowatorski projekt nie przypadł do gustu, mimo zachowania niektórych, charakterystycznych elementów.

Pod maską zastosowano silniki diesla MultiJet o pojemności 2 oraz 2,2 litra. Mają one odpowiednio moc 140 oraz 200 KM. Jedyna jednostka benzynowa V6 Pentastar, rozwija 272 KM z 3,2 litra objętości skokowej. Podstawowa odmiana daje do dyspozycji napęd na przednie koła oraz manualna skrzynię biegów, jednak za dopłatą dostępy jest również napęd na 4 koła z możliwością blokady tylnego mostu. Dodatkowo zamówić można także automat o 9 przełożeniach.

Głównymi konkurentami Jeepa Cherokee są m.in. Audi Q5 oraz BMW X3.

Jeep Cherokee - generacje

Ikona samochodu

Jeep Cherokee I (1974 - 1983)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee II (1984 - 2001)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee III (2002 - 2007)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee IV (2008 - 2013)

Ikona samochodu

Jeep Cherokee V (2014 - )

Jeep Cherokee - powiązane artykuły

Auta na całe życie - czyli niezniszczalne samochody lat 80. i 90.

Auta na całe życie - czyli niezniszczalne samochody lat 80. i 90.

Najbardziej wytrzymałe współczesne samochody produkowano pod koniec lat 80. i w latach 90. Co sprawiało, że auta z tego okresu są aż tak długowieczne?

SUV do 30 tys - używane SUV-y w atrakcyjnych cenach

SUV do 30 tys - używane SUV-y w atrakcyjnych cenach

SUV do 30 tys to brzmi trochę nierealnie. Co jednak zrobić jeśli chcemy podążyć za modą i kupić średniej wielkości SUV-a? Co ciekawe, rynek wtórny potrafi już sprostać takim wymaganiom, a to oznacza, że nie trzeba wydawać ponad 60-70 tys. zł, tylko o połowę mniej!

Jeep Cherokee Overland – terenówka na luksusowo

Jeep Cherokee Overland – terenówka na luksusowo

Jeep Cherokee kojarzy się jako samochód, który poradzi sobie w każdym terenie. To prawda, że dzielności mu nie brakuje, ale w wersji Overland lepiej czuje się w roli limuzyny niż w błocie. Radość z jazdy potęguje dodatkowo mocny, 272-konny silnik, a wysoki komfort prowadzenia to zasługa automatycznej skrzyni biegów.

15 ryzykownych samochodów za 20 tys. zł

15 ryzykownych samochodów za 20 tys. zł

20 tys. zł to już całkiem pokaźna sumka, pozwalająca na zakup aut kompaktowych, klasy średniej, vanów, pojazdów sportowych, a nawet dużych SUV-ów. Prezentujemy te, na które nie powinniście się decydować!

Mistrzynie Juventusu w Jeepach na torze w Balocco

Mistrzynie Juventusu w Jeepach na torze w Balocco

Jeep to jedna z tych marek, które zdobywają coraz większą popularność wśród kobiet. Zdają się to potwierdzać mistrzynie Juventusu, które 30 października odwiedziły Balocco - legendarny tor fabryczny Fiata, na którym przetestowały modele kultowej na całym świecie marki.

Euro NCAP przetestowało nowe BMW serii 1 i 3, Peugeota 208 i Jeepa Cherokee

Euro NCAP przetestowało nowe BMW serii 1 i 3, Peugeota 208 i Jeepa Cherokee

Euro NCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych czterech najnowszych modeli samochodów. BMW serii 1 i serii 3 zdobyły maksymalną liczbę gwiazdek, natomiast małą wpadkę zaliczył Peugeot 208 i Jeep Cherokee – oba dostały tylko po 4 gwiazdki.

Jeep Cherokee 2.2 MJD Limited – między SUV-em, a terenówką | TEST

Jeep Cherokee 2.2 MJD Limited – między SUV-em, a terenówką | TEST

Pod koniec ubiegłego roku Jeep przeszedł lifting, przy okazji którego stracił ekscentrycznie stylizowany przód z nietypowymi „przymrużonymi” lampami. A co zyskał? Przetestowaliśmy wersję limited z dieslem 2.2 MJD o mocy 195 KM.

Jeep Cherokee 2.2 MJD Limited - co zmieniło się po liftingu?

Jeep Cherokee 2.2 MJD Limited - co zmieniło się po liftingu?

Własności terenowe, mocny silnik, wielkość wnętrza, czy jakość wykończenia i funkcjonalność – jakie są największe zalety zmodernizowanego Jeepa Cherokee 2.2 MJD?

Jeep Cherokee - nowa twarz Indianina

Jeep Cherokee - nowa twarz Indianina

Jeep Cherokee po face liftingu ma mniej kontrowersyjną stylizację nadwozia, mnóstwo nowoczesnej elektroniki i nowy silnik. Auto zadebiutowało na salonie w Detroit w styczniu, teraz szykuje się do wejścia na nasz rynek.

Genewa 2018: Jeep Cherokee po liftingu

Genewa 2018: Jeep Cherokee po liftingu

Jeep przygotował dwie europejskie premiery: zupełnie nowego Wranglera oraz zmodernizowanego Cherokee..

Jeep Cherokee KJ: typ bardzo uniwersalny

Jeep Cherokee KJ: typ bardzo uniwersalny

Jeep Cherokee jest mniej popularny od konkurentów, ale ma sporo zalet – również jako auto używane.

Auta bez ściemy - Jeep Cherokee

Auta bez ściemy - Jeep Cherokee

Tym razem Piotr i Robert biorą pod lupę Jeepa Cherokee. Czy nowa wyjątkowo kontrowersyjna stylizacja nie popsuła udanej terenówki.

Auta bez ściemy - Jeep Cherokee

Auta bez ściemy - Jeep Cherokee

Tym razem Piotr i Robert biorą pod lupę Jeepa Cherokee. Czy nowa stylizacja nie popsuła udanej terenówki.

Mazowsze nieznane zza kierownicy Jeepa Cherokee

Mazowsze nieznane zza kierownicy Jeepa Cherokee

Utwierdzamy się w przekonaniu, że czasem warto zejść z utartych szlaków. Omijając znane i tłumnie odwiedzane atrakcje turystyczne krainy leżącej na styku województw mazowieckiego i łódzkiego, odkrywamy mniej znane zakątki tego rejonu

Redakcja poleca
Jeep Cherokee – Amerykanin o europejskich manierach

Jeep Cherokee – Amerykanin o europejskich manierach

Jeep kojarzony jest głównie z terenówkami, które do jazdy po miejskich bulwarach nieszczególnie się nadają. Nowy model Cherokee powstał już przy współpracy włosko-amerykańskiej i przybywając zza wielkiej wody, chce zagarnąć część terytorium opanowanego przez japońskie i niemieckie SUV-y. Czy Amerykanie dobrze przygotowali się do tej batalii?

Jeep Cherokee 3.2 V6 Trailhawk: Bezkonkurencyjny w terenie

Jeep Cherokee 3.2 V6 Trailhawk: Bezkonkurencyjny w terenie

Większość SUV-ów raczej nie nadaje się do jazdy na bezdrożach. Zupełnie inaczej jest z nowym Jeepem Cherokee w prawdziwie terenowej wersji Trailhawk. Testujemy najmocniejszą odmianę benzynową.

Używany Jeep Cherokee KJ - Amerykański apetyt

Używany Jeep Cherokee KJ - Amerykański apetyt

Auta produkowane za oceanem słyną z charakterystycznego stylu, ciekawego dizajnu oraz sporego zużycia paliwa. Nawet Cherokee z dieslem nie należy do oszczędnych.

Jeep Cherokee: bezkonkurencyjny w terenie

Jeep Cherokee: bezkonkurencyjny w terenie

Większość SUV-ów raczej nie nadaje się do jazdy na bezdrożach. Zupełnie inaczej jest z nowym Jeepem Cherokee w prawdziwie terenowej wersji Trailhawk.

Jeep Cherokee Trailhawk: testujemy najnowszą generację kultowej terenówki

Jeep Cherokee Trailhawk: testujemy najnowszą generację kultowej terenówki

Jak na dość delikatną konstrukcję z samonośnym nadwoziem i uproszczonym napędem ze sprzęgłem międzyosiowym, nowy Jeep Cherokee Trailhawk ma imponujące zdolności terenowe. Wyróżnia się także interesującą stylizacją i ma niezłe materiały. Są też i wady...

Jeep Cherokee: testujemy najnowszą generację kultowej terenówki

Jeep Cherokee: testujemy najnowszą generację kultowej terenówki

Jak na dość delikatną konstrukcję z samonośnym nadwoziem i uproszczonym napędem ze sprzęgłem międzyosiowym, nowy Jeep Cherokee Trailhawk ma imponujące zdolności terenowe. Wyróżnia się także interesującą stylizacją i ma niezłe materiały. Są też i wady...
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech