Jeep jest jak adidasy – nieważne, którą markę mamy na myśli, na każdą terenówkę można powiedzieć, że to „dżip”. To dla firmy świetna reklama, lecz także wyzwanie: jak skonstruować model, który będzie relatywnie tani i oszczędny, komfortowy na drodze, a jednocześnie nie zawiedzie offroaderów?
W porównaniu z podobnymi gabarytowo samochodami pokroju Toyoty RAV4 w Cherokee KJ widać kilka powiązań konstrukcyjnych, np. samonośne nadwozie i niezależne przednie zawieszenie. Są i istotne różnice: sztywny tylny most i wzdłużnie ustawione silniki ze skrzynią redukcyjną w układzie przeniesienia napędu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRóżne wersje napędu
W modelu Cherokee (amerykańska wersja nazywa się „Liberty”) spotkacie trzy wersje układu napędowego: najprostsze odmiany z USA mogą mieć tylko tylny, pozostałe korzystają z systemu Command Trac (sztywno dołączana przednia oś; dobre rozwiązanie dla dużo jeżdżących w terenie, na asfalcie używa się trybu 2WD) lub Selec Trac (z centralnym dyferencjałem; wskazany do codziennej jazdy szosowej).
Zanim jednak wybierzecie napęd, warto przyjrzeć się palecie silników: benzyniak 2.4 pali rozsądnie (czyli 8-17 l/100 km), ale elastyczność woła o pomstę do nieba. Pod tym względem znacznie przyjemniejszy jest prosty i trwały motor 3.7 V6, jednak w tym przypadku musicie liczyć się ze średnim spalaniem ponad 15 l/100 km. Można ratować się instalacją gazową, ale wtedy z kolei trzeba się pogodzić ze zmniejszeniem i tak niezbyt dużego bagażnika (koło zapasowe jest przecież na klapie).
Są też diesle, mają one co prawda włoskie pochodzenie (wytwórnia VM), ale pracują znacznie lepiej niż fatalne jednostki 2.5, znane z poprzednich modeli. Trwałość ocenimy jako zadowalającą (co nie oznacza, że będą bezproblemowe – to typowe nowoczesne diesle z common railem), musicie jednak wziąć też pod uwagę, że jednostki te sporo palą.
2.8 początkowo występowało tylko ze skrzynią automatyczną i taki zestaw potrafi „wciągnąć” w mieście nawet 15 l/100 km! Jednostka 2.5 jest o około 2 l oszczędniejsza. Niemało kosztuje też obsługa, np. wymiana rozrządu z pompą wodną to wydatek 1500 zł.
Zaletą Jeepa jest dobry dostęp do części zamiennych, poza hurtowniami działa kilka firm importujących elementy prosto z USA. W ich ofercie brak np. oświetlenia (uwaga: niektórzy sprzedają nowe reflektory, spełniające normy… USA), niezbyt duży jest też wybór gratów do diesli (takie wersje oferowano za oceanem, ale krótko). Pomaga to obniżyć koszty eksploatacji, ale np. niektóre elementy zawieszenia są dość drogie.
Jeep Cherokee KJ - ceny części:*
Filtr oleju | od 24 zł |
Filtr powietrza | od 55 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 170 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 280 zł |
Łożysko koła (przód) | od 990 zł |
Amortyzator (przód) | od 330 zł |
Błotnik | od 490 zł |
Reflektor** | od 99 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów do Jeepa Cherokee KJ z silnikiem 2.8 CRD z 2003 r.; **brak zamienników; cena używanego elementu z homologacją europejską. |
Jeep Cherokee KJ - serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Pasek akcesoriów | co 100 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 100 tys. km |
Filtr paliwa | co 40 tys. km |
Olej w skrzyniach rozdzielczej oraz automatycznej | co 100 tys. km** |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km |
*zalecane interwały dla diesli przeznaczonych na rynek europejski; **wymagana tylko kontrola, ale mechanicy zalecają wymianę (co około 50 tys. km). |
Jeep Cherokee KJ - dane techniczne:
3.7 | 2.8 CRD | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. V6/12 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 3701 | 2755 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 211/5200 | 150/3800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 312/3800 | 360/od 1800 |
Skrzynia biegów | aut. 4 | aut. 5 |
Napęd | 4x4 | |
Masa własna/ładowność (kg) | 1866/674 | 1964/576 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4496/1819/1817 | |
Rozstaw osi (mm) | 2649 | |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 10,8 | 12,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 180 | 174 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 18,8/11,0/14,0 | 13,7/8,4/10,3 |
Naszym zdaniem: ciekawa propozycja
Nie tak funkcjonalny, jak Honda CR-V, nie jeździ tak precyzyjnie, jak BMW X3. Ale nadaje się na co dzień, zaś w weekend bez problemów pobije wymienioną dwójkę konkurentów (i wielu innych) w terenie. Niewiele uciążliwych usterek, ale niezbyt tania jazda oraz naprawy.
Galeria zdjęć
Koło bagażnika na tylnej klapie. Tylko pięciodrzwiowe nadwozie, nieduże gabaryty Jeep Cherokee KJ - to nam się podoba: ciekawa stylistyka nadwozia, przyjemny silnik 3.7, niezły dostęp do części zamiennych (również bezpośrednio z USA), dobre zdolności terenowe. Jeep Cherokee KJ - to nam się nie podoba: wysokie zużycie paliwa (również diesle), spore koszty niektórych napraw, przeciętna funkcjonalność wnętrza i bagażnika, hałaśliwe jednostki CRD.
Dwie wersje napędu 4x4: dołączany na sztywno lub stały wszystkich kół. Rozpoznać go można po dźwigni skrzyni redukcyjnej, auto z centralnym dyferencjałem ma "przystanki" nazwane "Part Time" (czyli sztywny napęd) oraz Full Time (czyli "cały czas" - z użyciem centralnego mechanizmu różnicowego).
Drobne wycieki oleju Uszczelnienia nie są mocną stroną, zwłaszcza w najstarszych autach z większymi przebiegami. To jednak nie znaczy, że każdy Jeep „znaczy teren”.
Cherokee ma samonośną karoserię, a także sztywny most z tyłu. W terenie radzi sobie bardzo dobrze, na asfalcie trochę odstaje od nowoczesnych SUV-ów.
LR Freelander I (1997-2006) Nadwozia 3d i 5d mają takie same gabaryty. Samochód jest niezły w terenie, ale bywa awaryjny. Polecamy egzemplarze poliftingowe - od 2003 r., które kosztują od 13 000 zł.
Zużycie podwozia Luzy na przednich wahaczach (gumy i sworznie) oraz tylnych, zużyte końcówki drążków kierowniczych, łożyska kół – to bolączki Cherokee. Przekładnia kierownicza Dość często w przekładni pojawia się luz. Można próbować regeneracji (zwróćcie uwagę na gwarancję), oryginalne przekładnie są drogie.
Ciekawy design w amerykańskim stylu, akceptowalna ergonomia, podobnie jak jakość wykończenia.
Bagażnik ma równe kształty, ale pojemnością odstaje od konkurencji. Osobno otwierana szyba w klapie.
Przeciętna ilość miejsca, wygodne fotele, ale bez dobrego trzymania bocznego. Kanapa ma bardzo krótkie siedzisko.
Suzuki Grand Vitara I (1998-2005) Prosta, niezawodna konstrukcja z nadwoziem osadzonym na ramie. Polecamy odmiany 5d (3d jest ciasne, typowo rekreacyjne) – ceny takich "rodzinnych" odmian zaczynają się od 9000 zł.
Początkowo auto uzyskało 3 gwiazdki, w 2003 r. Jeep dodał kontrolkę pasów i... otrzymał 4 gwiazdki.
Diesle CRD Typowe przypadłości diesli to: usterki termostatów, zanieczyszczone EGR-y i nieszczelności układów paliwowych. Ale zużyć się może już niemal wszystko - auta mają spore przebiegi, wiek również robi swoje.
Korozja wahacza Nadwozie jest nieźle zabezpieczone przed rdzą, ale w wielu miejscach zaczyna się ona już pojawiać. Uwaga na skorodowany centralny wahacz tylnego zawieszenia!
Benzyniak 3.7 To dobry wybór – psuje się czasem osprzęt, pojawiają się drobne wycieki, ale motor jest trwały. Wskazany montaż chłodnicy oleju skrzyni automatycznej.