Jeep Renegade – Dobre parametry do jazdy w terenie
Zanim wyruszyliśmy w teren, postanowiliśmy porównać parametry nadwozia Renegade’a z konkurentami. Ponieważ rozstaw jego osi wynosi 2570 mm, jego rywalami będą takie samochody jak: Opel Mokka (2555 mm) czy Skoda Yeti (2575 mm). Żaden z wymienionych pojazdów nie może jednak poszczycić się ani prześwitem 198 mm, ani głębokością brodzenia wynoszącą 482 mm. Również kąty nadwozia Renegade'a (natarcia 21 st./zejścia 32,1 st./rampowy 24 st.) są jak na tą wielkość SUV-ów dobre.
Owszem, celowo o dwóch autach nie wspomnieliśmy (Suzuki Jimny i Dacii Duster), a które mają lepszą geometrię nadwozia. Rozstaw osi i prześwit w przypadku pierwszego są mniejsze (odpowiednio 2250 i 190 mm), z kolei w rumuńskim SUV-ie prześwit wynosi aż 210 mm, ale rozstaw osi jest o 10 cm większy niż w prezentowanym Jeepie.
Jeep Renegade – Wersja Traihawk dla fanów off-roadu
Od testowanego Renegade’a jeszcze lepsze parametry przydatne w terenie ma odmiana Trailhawk, wyposażona w reduktor, liczne osłony podwozia i zwiększony do 210 mm prześwit. Jest ona jednak aż o 6400 zł droższa od prezentowanej tu wersji Limited, a poza tym skierowano ją do kierowców, którzy często niż większość kierowców SUV-ów przemieszcza się po prawdziwych bezdrożach.
Jeep Renegade – Dołączany napęd na tylną oś
Na asfalcie napęd przekazywany jest na przód. W terenie automa-tycznie dołącza się tylna oś. Takie rozwiązanie jest stosowane w klasie SUV-ów, gdyż zapewnia duże oszczędności w spalaniu. Podczas testu w ruchu miejskim Renegade spalił 7,5 l/100 km. W trasie (drogi krajowe) spalanie spadło do 6,6 l/100 km. Na autostradzie jednak wyraźnie wzrastało – 8,8 l/100 km. W ostatnim przypadku duże znaczenie miało wysokie kańciaste nadwozie wyposażone w typową dla Jeepów niemal pionową szybą.
Jeep Renegade – Pięć trybów jazdy
Systemy napędu na obie osie (Jeep Active Drive) połączony z układen kontroli trakcji Jeep Selec-Terrain pozwala wybrać jeden z pięciu trybów jazdy: Lock (blokada), Auto (automatyczny rozdział momentu obr. między osie), Snow (śnieg), Mud (błoto) i Sand (piasek).
Ponieważ off-roadowy test Jeepa przeprowadziliśmy na żwirowni wykorzystywaliśmy ustawienie Mud. Jeep zaskakująco dobrze radził sobie w tych warunkach. Sprawdził się zarówno napęd na obie osie (w tym ustawieniu zblokowany na stałe), jak i duży prześwit, który nie spowodował zawieszania się podwozia na dużych koleinach. W głębokich brodach zbadaliśmy także szczelność nadwozia – Jeep Renegade i tu zdał test na piątkę!
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU JEEPA RENEGADE SZUKACJE W NUMERZE AUTO ŚWIAT 2/2015
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 |
Pojemność | 1956 |
Moc. maks. | 140/3750 KM/obr./min |
Moment | 350/1750 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 351-1297 l |
Dł./szer./wym (mm) | 4236/1805/1667 |
Masa własna | 1502/508 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 9,5 s |
Napęd | man. 6/4x4 |
Prędkość maks. (fabr.) | 182 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 5,1 l/100 km |
Cena (2.0 MJD 4x4 Limited) | 107 300 zł |
Jeep Renegade - wyposażenie seryjne
wersji Limited zawiera m.in.: airbagi czołowe, boczne, kurtyny, ESP, hill holder, asystent zjazdu ze wzniesienia, elektromechaniczny hamulce postojowy, tempomat, asystent pasa ruchu, system unikania kolizji czołowych, start-stop, klimatyzacja automatyczna, radio z CD i Bluetooth, elekjtrycznie sterowane szyby i lusterka, tylne czujniki prakowania.
Jeep Renegade - wybrane opcje:
skórzana tapicerka (4500 zł, podgrzewane fotele 1300 zł, reflektory biksenonowe (pakiet) – 400 zł, system bezkluczykowy (pakiet) - 2100 zł.
Jeep Renegade – Podsumowanie:
To nie jest zwykły SUV - Renegade to rodzynek w swej klasie. Nie tylko wykazuje świetne możliwości offroadowe (nawet w wersji bez reduktora), lecz także wyposażono go w liczne systemy bezpieczeństwa. Na co dzień docenicie funkcjonalne nadwozie oraz dynamiczny i oszczędny napęd.
Galeria zdjęć
Jak każdy Jeep także Renegade dysponuje wysoką dzielnością terenową. Głębokość brodzenia w tym aucie wynosi 482 mm, a prześwit 198 mm.
Wysokiej jakości materiały i intuicyjna obsługa. W wersji Limted seryjnie automatyczna klimatyzacja.
Ekran między zegrami oprócz funkcji komputera pokładowego wyświetla informacje o systemach bezpieczeństwa. W wersji Lmited seryjny system unikania kolizji czołowych.
Do wyboru 5 ustawień napędów i działania systemu trakcji: 4WD, Auto, Snow, Sand i Mud (śnieg, piasek i błoto) – zapewniają one optymalne osiągi na dowolnej nawierzchni.
Elektrohydrauliczny hamulce ręczny to element seryjny w Renegade. Po wyłączeniu systemu start-stop samochód zapamiętywał ustawienie kierowcy i nie uruchamiał systemu przy ponownym rozruchu.
Asysten pasa ruchu (seryjny) sprawdzi się głównie podczas jazdy autostradą. Podgrzewane fotele przednie wymagają dopłaty 1300 zł – niestety podczas mrozów zbyt wolno się podgrzewały siedziska.
Duże fotele niestety nie zapewniają dobreggo trzymania bocznego. Skórzana tapicerka to element występujący za dopłatą (4500 zł).
W drugim rzędzie siedzeń jest całkiem przestronnie, choć najwygodniej będzie podróżować tu dwójce pasażerów.
351 litrów to nie jest wartość rekordowa w klasie małych SUV-ów. Ponad 400-litrowe kufry oferują Skoda Yeti i Mitsubishi ASX. Plus za regularne kształty, kotwy mocujące bagaż oraz dwupoziomową podłogę (opcja).
Źródło napędu testowanego Renegade'a stanowiła 2-litrowa, wysokoprężna jednostka Fiata dysponująca mocą 140 KM. Jego osiągi są wystarczające, a zużycie paliwa akceptowalne. Pochwały należą się za precyzję zmiany przełożeń.
Renegade jest pierwszym małym SUV-em wyposażonym w odłączany napęd tylnej osi. System ten zmniejsza straty energii kiedy możliwości 4x4 nie są potrzebne i zapewnia poziom oszczędności paliwa układu 4x2. Odłączenie napędu tylnej osi polega na płynnym przechodzeniu pomiędzy napędem na dwa i cztery koła pozwalając na ciągłe sterowanie momentem obrotowym bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy.
Nowy Jeep Renegade zdobywa pięć prestiżowych gwiazdek Euro NCAP z końcową punktacją 80/100, uzyskaną dzięki zdobyciu 87% w zakresie ochrony dorosłych, 85% w zakresie ochrony dzieci, 65% - pieszych i 74% za systemy bezpieczeństwa samochodu.
Podczas jazdy autostradą (prędkość 140 km/h) Renegade z 2-litrowym turbodieslem pod maską spalił 8,8 l/100 km. Niestety przy wysokich prędkościach do wnętrza docierał duży hałas silnika i szum powietrza opływającego karoserię.