D uży crossover Mercedesa zadebiutował w 2005 roku na salonie samochodowym w Nowym Jorku. Produkowany w USA dobrze spełniał wymagania amerykańskich odbiorców. Po zeszłorocznym face liftingu Mercedes chce nim szerzej zainteresować także Europejczyków.
Klasa Rz „twarzy” przypomina teraz SUV-y GLK i ML, jest od nich jednak niższa, za to o wiele dłuższa, zwłaszcza w testowanej wersji L o rozstawie osi 3,22 m. W aucie zmieści się nawet 7 osób, przy czym na dwóch siedzeniach w 3. rzędzie (opcja) jest mało miejsca, a dostęp do nich, mimo obszernych tylnych drzwi, do wygodnych nie należy.
Efektowny dach panoramiczny (dopłata 12 035 zł) korzystnie wpływa na atmosferę we wnętrzu, ale ogranicza przestrzeń nad głowami pasażerów. Mimo to z przodu i w środkowym rzędzie podróżuje się bardzo wygodnie. Ergonomiczny kokpit z wieloma przyciskami i pokrętłami obsługiwany jest intuicyjnie. Jakość materiałów wykończenia – zgodnie z oczekiwaniami – wysoka. Pokaźne gabaryty nie sprzyjają dobrej widoczności, co sprawia, że czujniki parkowania i kamera cofania to bardzo pożądane opcje.
Trzylitrowy diesel rozwija teraz moc 265 KM. Z potężną masą długiej klasy R radzi sobie sprawnie w całym zakresie obrotów, harmonijnie współpracując z 7-stopniowym „automatem”, zwłaszcza w ekonomicznym programie E. Sportowy S wprowadza nieco nerwowości: silnik kręci wysoko, a skrzynia nie dość szybko reaguje na polecenia wydawane za pomocą łopatek przy kierownicy.
Wraz z zakupem 3. rzędu siedzeń otrzymujemy pneumatyczne zawieszenie i regulację poziomu tylnej osi. Tak wyposażona klasa R staje się nadzwyczaj komfortowym pojazdem, przenoszącym podróżnych ponad nierównościami jezdni. Usztywniający zawieszenie tryb sportowy wydaje się zbędny. W mieście auto czuje się znacznie gorzej – ciasne garażowce i wąskie luki parkingowe to jego naturalni wrogowie.
Wysoka cena zakupu i drogie opcje ograniczają grono odbiorców (auto testowe kosztowało grubo powyżej 300 tys. zł). Seryjne wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo jest wystarczające. Klasy R nie poddano crashtestowi Euro NCAP.