Podobnie jak inne opancerzone modele Mercedes-Benz, nowa Klasa M Guard koncentruje się na kompleksowej, zintegrowanej ochronie kierowcy i pasażerów. Oznacza to, że poszczególne elementy ochronne łączone są z surowym nadwoziem już na etapie produkcji, a opancerzenie obejmuje nawet wzmocnienia dachu, zamki, szczeliny drzwi czy mocowania lusterek zewnętrznych. Tak powstaje typowy dla Mercedesów system holistycznej ochrony przed atakami balistycznymi, zabezpieczający miejsca, których późniejsza modernizacja nie byłaby możliwa lub wystarczająco skuteczna.

Zintegrowana koncepcja ochrony ma nad rozwiązaniami niefabrycznymi także inną przewagę: projekt nadwozia od początku uwzględnia dodatkową masę i rozmieszczenie elementów opancerzenia. W rezultacie jego struktura odznacza się wyższą stabilnością oraz typową dla konwencjonalnych wersji Klasy M trwałością.

Opancerzenie obejmuje:

● Szyby o najwyższej jakości optycznej. Specjalne, laminowane szkło o jednakowej grubości zawiera wewnątrz chroniącą przed odłamkami warstwę poliwęglanową.

● Do wzmocnienia nadwozia - w tym słupków A, B i C, przegrody czołowej oraz dachu – zastosowano pokrycie ze specjalnej stali.

● Wszystkie zainstalowane elementy spełniające określone wymagania balistyczne podlegają kontroli balistycznej i są wcześniej odpowiednio certyfikowane.

Nowa Klasa M Guard spełnia wymagania klasy ochrony VR 4 według wytycznych BRV 2009 (Bullet Resistant Vehicles 2009) dla pojazdów opancerzonych. Klasyfikacja ta określa odporność balistyczną (VR = Vehicle Resistance, czyli „odporność pojazdu”) w zakresie rodzaju broni i jej kalibru: w tym przypadku, m.in. Magnum .357 oraz .44. Certyfikacja została przeprowadzona przez Ballistics Bureau w niemieckim Ulm. Niezależny test potwierdza, że zintegrowana koncepcja ochrony jest w stanie sprostać surowym wymogom w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia. Klasa M Guard z powodzeniem zaliczyła następujące badania balistyczne:

● Ostrzał pod różnym kątem● Wybuchy, na przykład granatu ręcznego DM51, zgodnie z wytycznymi ERV 2010. Testom poddano przednią i tylną część pojazdu, obie chronione przez opcjonalne opancerzenie podłogi.

Mercedes-Benz ma jedną z najbogatszych ofert samochodów opancerzonych. Program Guard obejmuje obecnie modele Klasy S, E, M i G - łącznie dziewięć wersji:

● E 350 BlueTEC Guard ● E 250 Guard● E 350 Guard● E 500 Guard● ML 350 BlueTEC Guard● ML 500 Guard● S 600 Guard● S 600 Pullman Guard● G 500 Guard