Podczas jazdy przeguby napędowe są poddawane dużym przeciążeniom, w wyniku których z czasem dochodzi do ich zużycia lub uszkodzenia. Pełnią niezwykle ważną funkcję w samochodzie, dlatego ich zły stan techniczny zazwyczaj uniemożliwia dalszą jazdę. Aby przedłużyć żywotność tych części, należy regularnie sprawdzać stan gumowych osłon, które chronią przeguby przed dostaniem się do nich wody i piachu. Powinniśmy też systematycznie stosować smar, nie tylko na półosi, ale we wszystkich miejscach, które tego wymagają.

Wymiana przegubu napędowego jest dość kosztowną usługą, a i same części nie należą do najtańszych. Warto mieć to na uwadze i kontrolować stan poszczególnych elementów wchodzących w skład układu napędowego. Możemy dzięki temu uchronić się przed nieplanowanymi wydatkami na naprawę części, których zniszczeniu da się dość łatwo zapobiec. Zasada ta dotyczy też innych układów umożliwiających naszemu pojazdowi sprawne działanie.

Kiedy wymiana przegubu napędowego jest konieczna?

Przegub napędowy umożliwia zmianę kąta pracy półosi i jednocześnie zapewnia ciągłość przekazywania napędu. Funkcja ta sprawia, że przeguby należą do najważniejszych części układu napędowego. Dlatego należy o nie dbać i wymieniać je, gdy się zużyją. Przeguby są bardzo wrażliwe na korozję i wymagają częstego smarowania. Jest to możliwe właśnie dzięki gumowym osłonom wypełnionym smarem.

Kiedy taka osłona ulegnie uszkodzeniu lub po prostu pęknie ze starości, masa zaczyna wyciekać, a do przegubów dostają się zanieczyszczenia, woda i piasek. Ich szkodliwe działanie powoduje powstawanie korozji. Zaciera się powierzchnia robocza przegubu, wskutek czego pojawia się w nim luz. Możemy to zaobserwować jako stukanie podczas skręcania. Taka sytuacja grozi zerwaniem części i poważnym uszkodzeniem samochodu. Wymiana przegubu staje się konieczna.

Samodzielna wymiana przegubu napędowego

Wymiana przegubu napędowego to pracochłonne i skomplikowane zadanie. Jeśli jednak posiadamy odpowiednie narzędzia i dysponujemy wiedzą na ten temat, możemy podjąć się takiej naprawy. Warto też poprosić o pomoc drugą osobę. Na początek musimy przygotować potrzebne przybory takie jak:

  • lewarek,
  • komplet kluczy nasadowych,
  • młotek,
  • kombinerki,
  • płaski śrubokręt,
  • bawełniana szmatka.

Wymianę zaczynamy od odkręcenia koła. Następnie zdejmujemy zabezpieczający piastę dekielek. W środku znajduje się nakrętka z kołnierzem, który musimy odgiąć. Prosimy kogoś o wciśnięcie hamulca i odkręcamy wspomnianą nakrętkę. Być może trzeba będzie ją podgrzać lub odrdzewić preparatem WD-40. Teraz należy odkręcić końcówkę drążka kierowniczego oraz mocowanie wahacza. Wysuwamy wieloklin z piasty i zdejmujemy przegub z półosi napędowej, zbijając go młotkiem. Po demontażu oczyszczamy końcówkę półosi ze smaru i przygotowujemy się do założenia nowej części.

Założenie nowego przegubu napędowego

Aby zamontować nowy przegub napędowy, musimy najpierw wycisnąć połowę zawartości tuby ze smarem, którą otrzymaliśmy wraz z częściami, na bieżnię przegubu. Następnie wsuwamy gumową osłonę na półoś, zaczynając od jej węższego końca. Musimy sprawdzić, czy na końcówce półosi znajduje się pierścień zabezpieczający. Jeśli tak, to możemy wsunąć na nią przegub. Przy pomocy młotka wbijamy pierścień na swoje miejsce. Sprawdzamy, czy wykonaliśmy montaż poprawnie.

Jeśli przegub nie zsuwa się z półosi, to znaczy, że założyliśmy go prawidłowo. Resztę smaru powinniśmy umieścić wewnątrz gumowej osłony w taki sposób, żeby substancja nie wyciekała na zewnątrz. Wsuwamy ją na przegub i zaciskamy opaskę, podobnie robimy z kołnierzem. Zabezpieczoną część wsuwamy w piastę i przykręcamy części, które wcześniej zdjęliśmy. Trudno powiedzieć, ile trwa wymiana osłony przegubu, ponieważ zależy to od stanu pozostałych części oraz budowy układu napędowego. Może to zająć nawet cały dzień.

Wymiana przegubu u mechanika

Ile kosztuje wymiana przegubu? Koszt samej części waha się od 50 do nawet 250 złotych zależnie od modelu samochodu, do którego pasuje, a należy jeszcze doliczyć koszt wykonania usługi. Nie należy ona zatem do tanich napraw, ale jeśli sami nie mamy odpowiedniej wiedzy i narzędzi, lepiej powierzyć to zadanie fachowcowi. Przy tak ważnym elemencie układu napędowego nie warto eksperymentować i narażać się na niebezpieczeństwo.