Jak należało się spodziewać, wprowadzenie obowiązku jazdy na suwak spowodowało punktowy chaos na drogach: choć większość kierowców już wie, że jazda na suwak to obowiązek, jest wielu takich, którzy – być może nieświadomie – nadużywają przepisów dotyczących „suwaka”, powodując niebezpieczne sytuacje i ryzykując, że staną się winnymi kolizji lub wypadku. No właśnie: kiedy nie trzeba jeździć „na suwak”?
Auto Świat
Kończy się pas albo stoi na nim przeszkoda, ruch jest bardzo spowolniony? To jest właśnie ta sytuacja, w której mamy obowiązek jechać „na suwak”. W innych sytuacjach obowiązują standardowe przepisy rządzące pierwszeństwem podczas zmiany pasa ruchu
Obowiązek jazdy na suwak dotyczy tylko wyjątkowej sytuacji
Dotychczasowe podstawowe zasady pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu nie uległy zmianie
Niewłaściwe wykorzystanie przepisów o jeździe na suwak grożą odpowiedzialnością za spowodowanie wypadku lub kolizji
Wprowadzenie przepisów wymuszających jazdę na suwak nie zmieniło dotychczasowych, podstawowych zasad pierwszeństwa na drogach. Obowiązek jazdy na suwak występuje jedynie w sytuacji wyjątkowej i nie oznacza, że zmieniający pas ruchu, ma prawo oczekiwać, że zostanie wpuszczony zawsze i wszędzie. Przeciwnie – w bardzo wielu takich sytuacjach, gdy zbyt pewnie zmieniamy pas ruchu, wymuszamy pierwszeństwo.
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Zasadnicza zasada związana ze zmianą pasa ruchu nie zmieniła się zatem: zmieniając pas ruchu, powinniśmy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już nim jadą oraz (to rzadsza sytuacja) tym, które jednocześnie wjeżdżają na ten pas z prawej strony. Przepisy o jeździe na suwak dotyczą sytuacji wyjątkowych i tak też są opisane („za wyjątkiem ust. 4a i 4b”).
Jazda na suwak? Wyjątkowo!
Art. 4a PoRD:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
A zatem...
Nie obowiązuje jazda na suwak:
Gdy nie ma „znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni” – czyli gdy ie ma korka. To słuszne – gdyby ktoś pragnął w ramach „jazdy na suwak” wjechać bez oglądania się z kończącego się pasa rozbiegowego na autostradzie na sąsiedni pas ruchu, mogłoby dojść do niebezpiecznego wypadku. Na każdej innej drodze również – tam, gdzie występują duże różnice prędkości, jazda na suwak byłaby skrajnie niebezpieczna.
Gdy jest możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu – czyli gdy np. omijamy korek pasem ruchu do jazdy w prawo, a tak naprawdę zmierzamy jechać prosto, w ostatniej chwili zmieniając pas ruchu na właściwy. Nie tej sytuacji dotyczy obowiązek jazdy na suwak! W takiej sytuacji zgodnie z przepisami albo jedziemy tak, jak prowadzi nasz pas ruchu ( w tym przypadku w prawo), albo zmieniamy pas ruchu, przepuszczając jednak pojazdy, które jadą pasem, na który zamierzamy wjechać
Gdy nie dojechaliśmy jeszcze do końca pasa i przed nami są pojazdy, które – zgodnie z przepisem o jeździe na suwak – wraz z końcem pasa zyskują pierwszeństwo uprawniające do zmiany pasa. Oczywiście, możemy zmienić pas ruchu wcześniej, ale pamiętając, że nie mamy w tym momencie pierwszeństwa i obowiązują nas zasady ogólne (art. 4 PoRD).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.