Auto Świat Porady Prawo jazdy Kiedy nie trzeba jeździć „na suwak”?

Kiedy nie trzeba jeździć „na suwak”?

Jak należało się spodziewać, wprowadzenie obowiązku jazdy na suwak spowodowało punktowy chaos na drogach: choć większość kierowców już wie, że jazda na suwak to obowiązek, jest wielu takich, którzy – być może nieświadomie – nadużywają przepisów dotyczących „suwaka”, powodując niebezpieczne sytuacje i ryzykując, że staną się winnymi kolizji lub wypadku. No właśnie: kiedy nie trzeba jeździć „na suwak”?

Kończy się pas albo stoi na nim przeszkoda, ruch jest bardzo spowolniony? To jest właśnie ta sytuacja, w której mamy obowiązek jechać „na suwak”. W innych sytuacjach obowiązują standardowe przepisy rządzące pierwszeństwem podczas zmiany pasa ruchu
Auto Świat
Kończy się pas albo stoi na nim przeszkoda, ruch jest bardzo spowolniony? To jest właśnie ta sytuacja, w której mamy obowiązek jechać „na suwak”. W innych sytuacjach obowiązują standardowe przepisy rządzące pierwszeństwem podczas zmiany pasa ruchu
  • Obowiązek jazdy na suwak dotyczy tylko wyjątkowej sytuacji
  • Dotychczasowe podstawowe zasady pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu nie uległy zmianie
  • Niewłaściwe wykorzystanie przepisów o jeździe na suwak grożą odpowiedzialnością za spowodowanie wypadku lub kolizji

Wprowadzenie przepisów wymuszających jazdę na suwak nie zmieniło dotychczasowych, podstawowych zasad pierwszeństwa na drogach. Obowiązek jazdy na suwak występuje jedynie w sytuacji wyjątkowej i nie oznacza, że zmieniający pas ruchu, ma prawo oczekiwać, że zostanie wpuszczony zawsze i wszędzie. Przeciwnie – w bardzo wielu takich sytuacjach, gdy zbyt pewnie zmieniamy pas ruchu, wymuszamy pierwszeństwo.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji