Auto Świat Porady Prawo jazdy Na rondzie pasy się krzyżują i... kierowcy tracą głowę. Zmieniają się zasady kierunkowskazów

Na rondzie pasy się krzyżują i... kierowcy tracą głowę. Zmieniają się zasady kierunkowskazów

Bierzemy dzisiaj na warsztat kolejną zagwozdkę, którą kierowcy mają z rondami. Na typowym rondzie pas albo pasy ruchu biegną wokół centralnej wyspy – i wówczas jednym z obowiązków kierowcy jest sygnalizowanie zamiaru zjazdu z ronda za pomocą prawego kierunkowskazu. Jednak nie zawsze tak jest: gdy pasy krzyżują się w pobliżu wyspy, inne powinno być także zachowanie kierowców na rondzie.

Rondo w Krakowie
Rondo w KrakowieUrszula Misiewicz / Shutterstock
  • Ronda przysparzają kierowcom wiele problemów. Trzeba jednak pamiętać, że zasady używania kierunkowskazów za znakiem "ruch okrężny" zależą w znacznym stopniu od oznakowania poziomego
  • W Kodeksie drogowym nie ma wiele przepisów mówiących o zasadach jazdy po rondzie. Stąd tyle pytań, wątpliwości, a czasem i zażartych dyskusji
  • Brak specjalnych przepisów mówiących o zasadach pokonywania ronda wcale jednak nie znaczy, że w takim miejscu panuje "wolna amerykanka". Nic z tych rzeczy

Co może się wydać zaskakujące, w Kodeksie drogowym przepis mówiący o zasadach jazdy po rondzie jest... jeden. Brzmi on:

Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.

Dowiadujemy się więc, że na rondzie można wyprzedzać – tyle.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jeszcze jedną wzmiankę znajdziemy w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które opisuje m.in. znaczenie znaku, który pojawia się przed wjazdem na rondo:

Typowe oznakowanie wjazdu na rondo w Polsce – należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie
Typowe oznakowanie wjazdu na rondo w Polsce – należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzieAuto Świat

Ważna rzecz, która z tego wynika: na rondzie za znakiem "ustąp pierwszeństwa" mamy pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami wjeżdżającymi na rondo bez względu na to, którym wjeżdżają wjazdem.

Co z tymi kierunkowskazami na rondzie?

Wracając do kierunkowskazów na rondzie: zasada ich używania wynika z następującego przepisu:

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Co oznacza, że jeśli pas lub pasy ruchu biegną wokół wyspy (tak jest niemal zawsze na małych rondach, ale też na wielu większych), zasady użycia kierunkowskazu są następujące:

  • prawym kierunkowskazem sygnalizujemy zamiar zjazdu z ronda, nawet jeśli na rondzie jedziemy na wprost – bo zjeżdżając z niego, opuszczamy (zmieniamy) pas ruchu;
  • zamiaru jazdy w lewo na rondzie nie sygnalizujemy – na mniejszych rondach to nikomu nie przeszkadza, ale jest z całą pewnością zbędne;
  • jeśli na rondzie zamierzamy jechać w prawo pierwszym zjazdem, to zamiar ten sygnalizujemy prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo.

Czytaj także: Kierowcy tracą prawa jazdy w zaskakującym miejscu. Mandaty lecą jeden za drugim

Co innego, jeśli pas (pasy) ruchu nie biegną wokół wyspy, lecz przecinają się w jej pobliżu. Tak bywa na większych skrzyżowaniach oznakowanych znakiem C-12 (ruch okrężny), na których często jest sygnalizacja świetlna, nierzadko strzałki kierunkowe na pasach itp. Na takim rondzie:

  • jadąc na wprost, jeśli nie wiąże się to ze zmianą kierunku jazdy i pasa ruchu, zamiaru zjazdu z ronda nie sygnalizujemy kierunkowskazem;
  • zamiar skrętu w lewo sygnalizujemy — bo zmieniamy i pas ruchu, i kierunek jazdy;
  • jeśli na rondzie zamierzamy jechać w prawo pierwszym zjazdem, ten zamiar sygnalizujemy prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo.

Są też ronda turbinowe i inne, na których organizacja ruchu może być różna. Zawsze jednak, mając wątpliwości dotyczące kierunkowskazów, należy zwracać uwagę na oznakowanie poziome – ono ma w tym kontekście wręcz kluczowe znaczenie.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków