Porady Prawo jazdy Strzałka w lewo: czy tu aby można zawracać?

Strzałka w lewo: czy tu aby można zawracać?

Strzałki skierowane w lewo – na pionowych znakach drogowych, na sygnalizatorach, wymalowane na pasie ruchu – to utrapienie dla wielu kierowców. Często pojawiają się bowiem wątpliwości: jasne, można tu skręcać w lewo, ale czy można zawracać? Tym wszystkim rządzą jednak proste zasady – wystarczy je znać, by nie mieć wątpliwości. Podpowiadamy, jak to działa.

Strzałka w lewo
ZDM / mat. prasowe
Strzałka w lewo
  • Strzałki kierunkowe w lewo pojawiają się na różnych sygnalizatorach świetlnych, a także na znakach pionowych oraz poziomych
  • Bardzo często strzałka pozwalająca na skręt w lewo zezwala także na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu
  • W niektórych sytuacjach zawracanie "na strzałce w lewo" jest jednak zabronione

W większości przypadków umieszczone na znaku drogowym strzałka skierowana w lewo pozwalająca na skręcanie w lewo pozwala również na zawracanie, o ile zawracanie nie jest zabronione w inny sposób, np. znakiem "zakaz zawracania". Inaczej jest w przypadku sygnalizatorów świetlnych: w zależności od rodzaju sygnalizatora wyświetlana strzałka skierowana w lewo albo zabrania zawracania, albo pozwala na nie warunkowo.

Sygnalizator S2 ze strzałką w lewo: możesz zawracać, ale...

Sygnalizator S-2
Sygnalizator S-2Auto Świat

Sygnalizator S-2, czyli tak zwana zielona strzałka, najczęściej ma strzałkę skierowaną w prawo. Większość kierowców wie, że jeśli wyświetla się zielona strzałka skierowana w prawo, to można skręcać w prawo, nawet jeśli główny sygnalizator wyświetla światło czerwone. Możliwość skrętu w prawo jest jednak warunkowa: można skręcić, jeśli uprzednio zatrzymamy się bezpośrednio przed sygnalizatorem – choćby na ułamek sekundy, niemniej o zatrzymaniu możemy mówić, gdy koła się nie kręcą. Jest jeszcze drugi warunek: nasz manewry nie może przeszkodzić innym uczestnikom ruchu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sygnalizator S-2 ze strzałką skierowaną w lewo (taki jak na zdjęciu głównym) jest dla większości kierowców o wiele bardziej tajemniczy, bo rzadziej spotykany. Tymczasem sygnalizator ten, jeśli wyświetla się zielona strzałka skierowana w lewo, pozwala na skręcanie w lewo oraz na zawracanie z lewego skrajnego pasa. Analogicznie jednak do sygnalizatora S-2 ze strzałką skierowaną w prawo, zawracanie (i skręcanie w lewo) jest warunkowe: po pierwsze, należy zatrzymać się przed sygnalizatorem i po drugie, nie można nikomu utrudniać ruchu.

Jeszcze jedno ważne zastrzeżenie: należy rozejrzeć się, czy przed skrzyżowaniem nie ma zakazu zawracania. Jeśli jest zakaz zawracania, to znaczy, że sygnalizator ten pozwala jedynie na skręt w lewo.

Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

Znak B-23 to zakaz zawracania – proste.

Sygnalizator S-3 – tu wszystko jest jasne

Sygnalizator S-3 w tej postaci nie pozwala na zawracanie
Sygnalizator S-3 w tej postaci nie pozwala na zawracanieAuto Świat

Sygnalizator S-3 łatwo rozpoznać po tym, że ma strzałkę lub strzałki (mogą być skierowane w różnych kierunkach) umieszczone na głównych wyświetlaczach. W tym przypadku zasada jest prosta: zielone światło na takim sygnalizatorze pozwala wyłącznie na jazdę w kierunkach wskazanych strzałkami. Jeśli jest to strzałka w lewo, to można jechać w lewo – i tylko w lewo.

Sygnalizator S-3 pozwala na zawracanie tylko wtedy, gdy ma strzałkę skierowaną w dół.

Sygnalizator S-3 w formie, która wyraźnie pozwala na zawracanie. Jeśli na skrzyżowaniu występuje taki sygnalizator, to raczej nie ma co się rozglądać za zakazem zawracania wyrażonym znakiem B-23 lub innym – to byłaby sprzeczność, błąd w oznakowaniu
Sygnalizator S-3 w formie, która wyraźnie pozwala na zawracanie. Jeśli na skrzyżowaniu występuje taki sygnalizator, to raczej nie ma co się rozglądać za zakazem zawracania wyrażonym znakiem B-23 lub innym – to byłaby sprzeczność, błąd w oznakowaniuAuto Świat

Warto też wiedzieć, że zielone światło na sygnalizatorze S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym przez strzałkę kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Strzałki na pasach ruchu i na znakach pionowych – możesz zawracać, jeśli...

Znaki F-10 i F-11 pokazujące kierunki na pasach ruchu
Znaki F-10 i F-11 pokazujące kierunki na pasach ruchuarchwium / Auto Świat

Co do zasady, jeśli strzałka dotycząca lewego skrajnego pasa ruchu pozwala na skręt w lewo, to znaczy, że ze skrajnego lewego pasa można także zawracać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zawracanie jest zabronione znakiem "zakaz zawracania" albo ruch na skrzyżowaniu kierowany jest sygnalizatorem S-3, który nie przewiduje zawracania.

Znak P-8b – strzałka kierunkowa na jezdni skierowana w lewo pozwala na zawracanie, chyba że zakaz zawracania wynika z innych znaków albo sygnalizacji świetlnej
Znak P-8b – strzałka kierunkowa na jezdni skierowana w lewo pozwala na zawracanie, chyba że zakaz zawracania wynika z innych znaków albo sygnalizacji świetlnejArchiwum / Auto Świat
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji