Auto Świat Porady Prawo jazdy Jazda na suwak. To najważniejsze zasady, wyjątki, praktyki. I mandat

Jazda na suwak. To najważniejsze zasady, wyjątki, praktyki. I mandat

Jazda na suwak od wielu lat z powodzeniem praktykowana na Zachodzie stała się powszechna także u nas. Od końca 2019 r. każdy kierujący ma obowiązek stosowania tej zasady podczas utrudnień w ruchu. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki, a wielu kierowców nie zna długiej listy wyjątków. Przypominamy, jak należy to robić.

Obowiązkowa jazda na suwak: gdy jest korek i obok kończy się pas, powinniśmy wpuścić przed siebie jeden samochód jadący pasem, który się kończy lub jest zablokowany
Obowiązkowa jazda na suwak: gdy jest korek i obok kończy się pas, powinniśmy wpuścić przed siebie jeden samochód jadący pasem, który się kończy lub jest zablokowanyŻródło: Auto Świat / Robert Pykała
  • Jazda na suwak usprawnia przejechanie korka i skraca go
  • Kierowca znajdujący się na kończącym się pasie powinien dojechać do jego końca i dopiero wtedy włączać się na pas sąsiedni
  • Niestosowanie zasady jazdy na suwak może skończyć się mandatem do 500 zł
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jazda na suwak jest obowiązkowa, ale warto ją stosować również dlatego, że przyczynia się do upłynnienia ruchu i skrócenia korka oraz poprawia bezpieczeństwo. To bardzo wygodna zasada, która znacznie poprawia wygodę jazdy.

Jak jeździć na suwak? Kiedy jest obowiązek jazdy na suwak?

Ta ważna zasada jazdy na suwak stosowana jest, kiedy jeden z pasów się kończy, a kierowcy przebywający na nim muszą się włączyć na pas, który jest kontynuowany. Choć zasada wydaje się banalna, zdarzają się błędy podczas jej stosowania, dlatego przypomnijmy, jak należy zrobić to prawidłowo.

  • Kierowca przebywający na kończącym się pasie powinien dojechać do końca i dopiero tam włączać się do ruchu.
  • Należy utrzymywać prędkość zbliżoną do samochodów na sąsiednim pasie.
  • Zamiar zmiany pasa należy wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem.
  • Przebywając na pasie, który jest kontynuowany, należy wpuścić przed siebie jeden samochód z kończącego pasa. 

W sytuacji, kiedy na drodze o trzech pasach dwa skrajne kończą się w tym samym miejscu, kierowca przebywający na środkowym pasie powinien wpuścić po jednym samochodzie najpierw z prawej strony, a następnie z lewej. Pamiętajmy, żeby stosować tę zasadę także w przypadku, kiedy pas się nie kończy, jednak jest zablokowany.

Kiedy trzeba jechać na suwak? Mamy cztery najważniejsze punkty

Pzepis mówi o znacznym zmniejszeniu prędkości na jezdni, a zatem musi być korek; jeśli go nie ma, nie możemy oczekiwać tego, że ktoś nas wpuści – jeśli wjedziemy komuś przed maskę i dojdzie do kolizji, będzie to nasza wina;

  • musimy dojechać do samego końca pasa ruchu – dopiero wtedy możemy wymagać, aby być wpuszczonym na sąsiedni pas ruchu;
  • ważna jest kolejność: jeden samochód jadący "jezdnym" pasem ruchu obowiązkowo ustępuje tylko jednemu pojazdowi, który chce na ten pas wjechać.
  • jeśli na drodze są trzy pasy i na jednej wysokości kończą się albo są zablokowane dwa skrajne, to jadący środkiem pasem wpuszcza jeden samochód z prawej, potem jeden samochód z lewej, a potem sam jedzie. Poza tym wszystko jest tak samo: na jezdny pas można wjechać po dojechaniu do samego końca zablokowanego pasa i aby powstał obowiązek wpuszczania się, musi być korek.

Przepisy ruchu drogowe dotyczące jazdy na suwak wyjaśnialiśmy na przykładach m.in. w tym miejscu.

Czy jazda na suwak obowiązuje tylko w korku?

Tak. Przepisy jasno mówią o konieczności spowolnienia ruchu.

Najczęstsze błędy jazdy na suwak

Najgorszym z błędów jest blokowanie kończącego się pasa. Kierowcy, czy też "szeryfowie" zajmują jednocześnie dwa pasy ruchu, co wymusza jazdę w tempie samochodów na pasie sąsiednim, uzasadniając takie działanie tym, że każdy stoi tak samo. Takie zachowanie jest niedopuszczalne i karane mandatem! Dodatkowo wtedy postój w korku trwa znacznie dłużej, a sam korek jest zdecydowanie dłuższy.

Nie wolno również wpychać się za samochód już wpuszczany. Każdy kierowca ma obowiązek przepuszczenia jednego samochodu, zatem wpychanie się nie ma sensu. Taka sytuacja może doprowadzić tylko do nieprzyjemności i nerwów, a nie daje to żadnej korzyści.

Będąc na pasie kończącym się, najważniejsze jest, by dojeżdżać do końca pasa. Infrastruktura jest zrobiona tak, by korzystać z niej w całości, więc bezwzględnie należy ją wykorzystywać. Dzięki temu nie zablokujemy ruchu, a go upłynnimy.

Tych kilka zasad pomoże w szybki i bezpieczny sposób wyjechać z korka i kontynuować jazdę. Przypominamy też, że niestosowanie tej zasady jest karane mandatem w wysokości do 500 zł! Pamiętajmy również o tworzeniu korytarza życia, który jest istotny dla pojazdów ratunkowych, a nieutworzenie go także może skończyć się mandatem do 500 zł.

Kto ma pierwszeństwo w jeździe na suwak?

Jazda na suwak
Jazda na suwakPolicja.pl

Kiedy nie obowiązuje jazda na suwak?

Zgodnie z art. 4a PoRD:

"W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy."

Zatem w takich przypadkach jazda na suwak nie obowiązuje:

  1. Gdy nie ma "znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni" – czyli gdy nie ma korka. To słuszne – gdyby ktoś pragnął w ramach "jazdy na suwak" wjechać bez oglądania się z kończącego się pasa rozbiegowego na autostradzie na sąsiedni pas ruchu, mogłoby dojść do niebezpiecznego wypadku. Na każdej innej drodze również – tam, gdzie występują duże różnice prędkości, jazda na suwak byłaby skrajnie niebezpieczna.
  2. Gdy jest możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu – czyli gdy np. omijamy korek pasem ruchu do jazdy w prawo, a tak naprawdę zmierzamy jechać prosto, w ostatniej chwili zmieniając pas ruchu na właściwy. Nie tej sytuacji dotyczy obowiązek jazdy na suwak! W takiej sytuacji zgodnie z przepisami albo jedziemy tak, jak prowadzi nasz pas ruchu (w tym przypadku w prawo), albo zmieniamy pas ruchu, przepuszczając jednak pojazdy, które jadą pasem, na który zamierzamy wjechać
  3. Gdy nie dojechaliśmy jeszcze do końca pasa i przed nami są pojazdy, które – zgodnie z przepisem o jeździe na suwak – wraz z końcem pasa zyskują pierwszeństwo uprawniające do zmiany pasa. Oczywiście, możemy zmienić pas ruchu wcześniej, ale pamiętając, że nie mamy w tym momencie pierwszeństwa i obowiązują nas zasady ogólne (art. 4 PoRD).  

Kończy się pas czy jazda na suwak działa?

Jeśli ruch jest normalny, nie mamy do czynienia ze spowolnieniem ani z korkiem, kierowca znajdujący się na zanikającym pasie powinien ustąpić pierwszeństwa tym, którzy znajdują się na pasie sąsiednim. W przypadku wymuszenia pierwszeństwa i ewentualnej kolizji winę poniesie właśnie kierowca z kończącego się pasa.

Jaki jest mandat za jazdę na suwak?

Policja ignorowanie obowiązku jazdy na suwak kwalifikuje jako "tamowanie lub utrudnianie ruchu". Kara za to wykroczenie sięga do 500 zł.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków