Porady Prawo jazdy Ronda turbinowego boi się wielu kierowców. Nie znają zasad i gubią się na drodze

Ronda turbinowego boi się wielu kierowców. Nie znają zasad i gubią się na drodze

Opracowanie: 
  • Mateusz Ćwierz

Rondo turbinowe jest zmorą wielu kierowców, szczególnie tych, którzy są świeżo po odebraniu prawa jazdy. Skrzyżowań tego typu nie ma co się jednak bać — wystarczy stosować się do ogólnych zasad ruchu drogowego. Takie konstrukcje z pozoru wyglądają na bardzo skomplikowane, a w praktyce mogą znacząco upłynniać ruch. Wyjaśniamy, jak poprawnie się po nich poruszać.

Rondo turbinowe
Auto Świat
Rondo turbinowe
  • Na rondach turbinowych, tak jak na innych skrzyżowaniach z ruchem okrężnym, poruszamy się w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara
  • Zmiana pasa na rondzie turbinowym jest możliwa tylko w wyznaczonych miejscach, przy przerywanej linii, z zachowaniem pierwszeństwa
  • Ronda turbinowe są bezpieczniejsze od tradycyjnych dzięki wyznaczonym pasom, które ograniczają ryzyko kolizji

Ronda turbinowe są coraz częściej spotykane w polskich miastach. Choć ich nazwa może budzić lęk wśród niektórych kierowców, nie różnią się one bardzo od standardowych skrzyżowań z ruchem okrężnym.

Zobacz także: Wszystko, co trzeba wiedzieć o poruszaniu się po rondach

Rondo turbinowe — co to za skrzyżowanie

Ronda turbinowe różnią się od tych tradycyjnych przede wszystkim liczbą pasów. Są na nich przynajmniej dwa tory jazdy oznaczone strzałkami, które wskazują kierunek poruszania. Skrzyżowania takie mają oznaczenia pionowe i poziome i są na nich namalowane linie ciągłe lub barierki, które oddzielają od siebie poszczególne pasy. Przez to nie w każdym miejscu możliwa jest zmiana toru jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

I to właśnie budzi największe obawy wśród kierowców. Jeśli zajmą na początku nieodpowiedni pas, mogą być później zmuszeni do kontynuowania jazdy w niepożądanym przez siebie kierunku. Przez to część uczestników ruchu drogowego gubi się na rondach turbinowych.

Przeczytaj także: To najważniejsza zasada na rondzie. Kto ma pierwszeństwo? Wyjaśniamy krok po kroku

Zasady poruszania się na rondzie turbinowym

Jadąc po rondzie turbinowym, zobligowani jesteśmy do stosowania się do podstawowych zasad ruchu drogowego. Tak jak na standardowym skrzyżowaniu z ruchem okrężnym, poruszamy się odwrotnie do wskazówek zegara. Podczas wjazdu na rondo turbinowe obowiązuje zasada prawej ręki, chyba że znajduje się przed nim znak "ustąp pierwszeństwa". Na tym skrzyżowaniu pojazd szynowy zawsze ma pierwszeństwo. Gdy na rondzie występuje sygnalizacja świetlna, to ona wskazuje na to, kto jedzie jako pierwszy.

Znak "ustąp pierwszeństwa" i "skrzyżowanie z ruchem okrężnym"
Znak "ustąp pierwszeństwa" i "skrzyżowanie z ruchem okrężnym"Gold Picture / Shutterstock

Wjeżdżając na rondo turbinowe, należy zwrócić uwagę na oznaczenia poziome na jezdni, które wskazują, jaki pas prowadzi do którego zjazdu. W razie pomyłki późniejsza zmiana toru jazdy dozwolona jest tylko w wyznaczonych miejscach, czyli przy przerywanej linii. Oczywiście przed zmianą pasa należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już się na nim znajdują. Należy pamiętać również o używaniu kierunkowskazów.

Na rondzie turbinowym dopuszczalne jest wyprzedzanie. Gdy nie ma wytyczonych pasów ruchu, można to robić z lewej strony. Jeśli tory jazdy są wyznaczone, można wyprzedzać również ze strony prawej.

Sprawdź także: Na tym skrzyżowaniu polegli nawet najlepsi kierowcy. Jeden błąd i kolizja gotowa

Czy wolno zawracać na rondzie turbinowym?

Zawracanie na rondzie turbinowym jest oczywiście dopuszczalne. Konieczne jest przy tym zajęcie odpowiedniego pasa. Będzie to ten prowadzący do skrętu w lewo. Na skrzyżowaniu z trzema torami jazdy konieczne będzie wykonanie jeszcze w wyznaczonym miejscu zmiany pasa na ten pojawiający się po lewej stronie.

Wejdź także: Źle wyprzedzisz i tysiąc zł mandatu. A kierowcy zapominają

Coraz większa popularność rond turbinowych

Ronda turbinowe zyskują coraz większą popularność, ponieważ są bezpieczniejsze od tradycyjnych skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ryzyko kolizji na nich jest mniejsze ze względu na pasy, które jasno wskazują kierunek jazdy i na większości swojego obszaru uniemożliwiają ich zmianę. Dzięki temu ruch na rondach turbinowych jest płynniejszy.

Opracowanie: 
  • Mateusz Ćwierz