- Ronda poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo, a do tego pozwalają znacząco ograniczyć ryzyko kolizji lub wypadku
- W Polsce stosowanych jest kilka typów rond: mini, klasyczne, wielopasowe, turbinowe i z sygnalizacją świetlną
- W przypadku braku znaku A-7 przed wjazdem na rondo trzeba pamiętać o regule prawej ręki
Skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli tzw. ronda, funkcjonują w Polsce już od dawna. Prawdą jednak jest, że w ostatnich kilku, kilkunastu latach, liczba rond w naszym kraju znacząco wzrosła. Przy okazji wielu remontów lub przebudów dróg, w miejscach, gdzie jeszcze do niedawna były klasyczne krzyżówki, teraz kierowcy często widzą charakterystyczną wyspę, a przed skrzyżowaniem znak C-12 "rondo", który jasno wskazuje, że ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzym różni się klasyczne rondo od turbinowego?
O lawinowym wzroście liczby rond świadczy m.in. fakt, że tylko na Podkarpaciu w sieci dróg krajowych znajduje się 50 rond. To dobry pretekst, by przypomnieć sobie kluczowe zasady ich użytkowania i poznać różne typy tych skrzyżowań. Znając zasady poruszania się po rondach, zarówno tych najmniejszych, jak i tych bardziej skomplikowanych, wielopasmowych czy turbinowych, możemy w pełni wykorzystać ich zalety.
Mini rondo
Jest najmniejszym i "najprostszym w obsłudze" ze wszystkich rond. Ma niewielką wyspą środkową, często przejezdną (np. wykonaną z kostki brukowej) i głównie stosowane jest w strefach osiedlowych i na drogach o niskim natężeniu ruchu.
Rondo klasyczne (jednopasowe)
To najbardziej intuicyjny typ ronda – ma tylko jeden pas ruchu wokół wyspy środkowej. Kierowcy nie muszą tutaj zmieniać pasa, co czyni je idealnym rozwiązaniem na mniej obciążonych skrzyżowaniach.
Rondo wielopasowe
Dwa lub więcej pasów ruchu wokół wyspy środkowej to znak, że mamy do czynienia z rondem wielopasowym. Ze względu na większy ruch, często stosuje się na nich sygnalizację świetlną, która reguluje wjazd i wyjazd z ronda.
Rondo turbinowe
To nowoczesne rozwiązanie, które eliminuje konieczność zmiany pasa ruchu na rondzie. Specjalnie zaprojektowane pasy prowadzą kierowców bezpośrednio do odpowiednich zjazdów, co zwiększa bezpieczeństwo i płynność jazdy.
Rondo z sygnalizacją świetlną
Sygnalizacja świetlna na rondzie? Tak, to coraz częściej spotykane rozwiązanie na dużych i skomplikowanych skrzyżowaniach. Warto pamiętać, że na takich rondach sygnalizacja świetlna ma pierwszeństwo przed znakami drogowymi.
- Przeczytaj także: Znak B-20 "stop". Wyjaśniamy, co oznacza i skąd jego nietypowy kształt
Jak poruszać się po rondzie? Zasady krok po kroku
Zasady pokonywania rond są proste. Aby do minimum ograniczyć ryzyko kolizji, należy pamiętać o kilku kwestiach.
Przed rondem
- Ustąp pierwszeństwa pojazdom znajdującym się już na rondzie, chyba że znaki wskazują inaczej.
- Na rondach wielopasowych wybierz odpowiedni pas ruchu:
- lewy pas gdy planujesz skręcić w lewo lub zawrócić,
- prawy pas jeżeli zamierzasz skręcić w prawo lub jechać prosto (chyba że znaki nakazują inaczej).
Na rondzie
- Unikaj niepotrzebnej zmiany pasa ruchu.
- Pamiętaj o używaniu kierunkowskazów:
- przy zmianie pasa ruchu,
- przy zjeździe z ronda zawsze włącz prawy kierunkowskaz.
Zjazd z ronda
- Sygnalizuj manewr prawym kierunkowskazem.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec pieszych i rowerzystów, zwłaszcza w pobliżu przejść i przejazdów.
- Przeczytaj także: Czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej? Prawo zaskakuje kierowców
Ronda – bezpiecznie i płynnie
Ronda to jedno z bardziej intuicyjnych rozwiązań w organizacji ruchu drogowego, ale wymagają od kierowców znajomości zasad i koncentracji. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z mini rondem, rondem turbinowym czy wielopasmowym, kluczem do bezpiecznej jazdy jest przewidywanie ruchu innych uczestników i stosowanie się do przepisów.
Przy okazji warto wspomnieć o jeszcze jednej istotnej kwestii. O pierwszeństwie pojazdów, które już znajdują się na rondzie, decyduje znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" ustawiany przed skrzyżowaniem. Jeżeli tego znaku nie ma, wtedy rondo traktujemy jak każde inne skrzyżowanie równorzędne i decyduje tzw. zasada prawej ręki. W tym drugim przypadku kierowcy jadący rondem muszą ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na to rondo wjeżdżają. Są to sytuacje wyjątkowe, ale trzeba o tym pamiętać, aby uniknąć przykrych konsekwencji.
- Przeczytaj także: Oto największe miasto w Polsce. To nie Warszawa. Jest większe niż Paryż?