- Skrzyżowania równorzędne to miejsca, gdzie brak znaków określających pierwszeństwo przejazdu wymaga stosowania reguły prawej ręki
- Brak oznakowania na skrzyżowaniu równorzędnym wymaga od kierowców znajomości przepisów i zachowania szczególnej ostrożności
- Zasady dotyczące skrzyżowań równorzędnych są określone w Kodeksie Drogowym, w artykule 25 ust. 1.
Skrzyżowanie równorzędne to miejsce, gdzie przecinają się drogi o równym statusie, a pierwszeństwo przejazdu nie jest określone znakami drogowymi. W praktyce oznacza to, że żaden kierowca nie ma z góry przyznanego pierwszeństwa. Zgodnie z przepisami pierwszeństwo ma pojazd, który już znajduje się na skrzyżowaniu. Co jednak w sytuacji, gdy dwa pojazdy wjeżdżają na skrzyżowanie jednocześnie? Wtedy obowiązuje "reguła prawej ręki" — pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.
- Polecamy: Czy rowerzyści mogą jechać ulicą obok siebie? Kierowców to irytuje. Przepis nie daje odpowiedzi
Przepisy dotyczące skrzyżowań równorzędnych. Tu je znajdziesz
W Polsce zasady dotyczące skrzyżowań równorzędnych znajdziemy w Kodeksie Drogowym, a dokładniej w artykule 25 ust. 1. Przepis ten mówi jasno: kierowca zbliżający się do skrzyżowania równorzędnego musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po drodze, na którą wjeżdża. Brak oznakowania w postaci znaków "STOP" lub "ustąp pierwszeństwa" oznacza, że obowiązują przepisy ogólne.
Skrzyżowanie równorzędne a reguła prawej ręki — jak to działa w praktyce?
Reguła prawej ręki to podstawa na skrzyżowaniach równorzędnych. Jeśli dwóch kierowców wjeżdża na skrzyżowanie jednocześnie, pierwszeństwo ma ten, który znajduje się po prawej stronie. Warto pamiętać, że zasada ta obowiązuje również w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej — w takich sytuacjach skrzyżowanie automatycznie staje się równorzędne.
Jeśli do skrzyżowania zbliżają się trzy samochody, pierwszeństwo ma ten, który nie ma po swojej prawej stronie żadnego pojazdu. A co, jeśli na skrzyżowaniu znajdzie się czterech uczestników ruchu jednocześnie? KPP w Zwoleniu informuje, że w takiej sytuacji liczy się uprzejmość jednego z kierowców, który ustąpi pierwszeństwa, dając wyraźny sygnał innemu uczestnikowi ruchu. "Pamiętać trzeba o tym, że w świetle przepisów nie ma czegoś takiego jak porozumienie kierowców pozwalające ustalić pierwszeństwo przejazdu. Jednak brak jakiejkolwiek reakcji spowodowałoby zatamowanie ruchu, dlatego w praktyce tego typu zasady funkcjonują. Wniosek jest zatem taki, że chcąc ściśle zastosować się do przepisów w niektórych sytuacjach, w praktyce zablokujemy skrzyżowanie" — wyjaśnia KPP w Zwoleniu.
Omówmy po kolei powyższą sytuację, gdy na skrzyżowaniu znajdują się cztery pojazdy jednocześnie. Kierowca samochodu czerwonego daje sygnał pojazdowi zielonemu i ustępuje mu pierwszeństwa. Gdy opuści skrzyżowanie, pozostali kierowcy stosują zasadę prawej ręki. Oznacza to, że za zielonym odjedzie pojazd biały (po swojej prawej stronie nie ma on żadnego pojazdu). Następnie skrzyżowanie opuści samochód żółty, a na końcu czerwony.
- Zobacz: Czy elektryk jest bezpieczny podczas ulewy i czy można go ładować w trakcie burzy? Wyjaśniamy
Dlaczego reguła prawej ręki jest tak istotna? Przestrzeganie tej zasady pozwala uniknąć chaosu i kolizji na drodze. To także kluczowa reguła podczas egzaminów na prawo jazdy, więc jej znajomość powinna być obowiązkowa dla każdego kierowcy.
Skrzyżowanie równorzędne a pojazdy szynowe i uprzywilejowane — specjalne zasady
Sytuacja komplikuje się, gdy na skrzyżowaniu równorzędnym pojawią się tramwaje lub pojazdy uprzywilejowane. Pojazdy szynowe mają pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu, ale ich kierowcy również muszą zachować ostrożność i nie blokować przejazdu. Z kolei pojazdy uprzywilejowane, takie jak karetki czy wozy strażackie, mają pierwszeństwo pod warunkiem, że używają sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Niemniej jednak ich kierowcy są zobowiązani do poruszania się w sposób, który nie zagraża bezpieczeństwu innych użytkowników drogi.
W Polsce skrzyżowania równorzędne mogą być oznaczone znakiem ostrzegawczym A-5, ale nie jest to obowiązkowe. Brak oznakowania nie zwalnia jednak kierowców z przestrzegania przepisów — w takich sytuacjach należy zachować szczególną ostrożność i stosować się do reguły prawej ręki.