- Jeśli kierowca zawróci na strzałce w lewo, to mimo zielonego światła i tak może dostać mandat
- Sygnalizator S-2 umożliwia warunkowe zawracanie, pod warunkiem zatrzymania się i ustąpienia pierwszeństwa.
- Nieznajomość zasad działania sygnalizatorów S-3 i S-2 prowadzi do błędów, niebezpiecznych sytuacji na drogach i mandatu w wysokości 500 zł
Sygnalizator S-3 z kierunkowymi strzałkami to częsty widok na polskich drogach. Strzałki te wskazują dozwolone kierunki jazdy, a ich interpretacja jest kluczowa dla bezpieczeństwa i płynności ruchu. Jeśli na sygnalizatorze widzimy strzałkę skierowaną w lewo, oznacza to, że możemy skręcić wyłącznie w tym kierunku – zawracanie jest w tym przypadku zabronione. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy na sygnalizatorze pojawia się strzałka skierowana w dół – wtedy zawracanie jest dozwolone.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKierowca jedzie na zielonym, a i tak dostaje mandat. Strzałka w lewo może zmylić
Co więcej, sygnalizator S-3 ma jeszcze jedną istotną cechę: zielone światło oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie spotkamy pojazdów na torze kolizyjnym. Przepisy jasno mówią, że:
"Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu."
W praktyce oznacza to, że kierowcy korzystający z sygnalizatora S-3 nie muszą obawiać się o pierwszeństwo. Jednak brak możliwości zawracania przy strzałce w lewo bywa dla niektórych problematyczny. Dlaczego? Wielu kierowców, chcąc zaoszczędzić czas, nagina przepisy, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
- Przeczytaj także: Kierowcy patrzą tylko w prawo i jadą. Mają błędne przekonanie. Tak łatwo o wypadek
Zawracanie na strzałce warunkowej w lewo? To jest możliwe
Sygnalizator S-2, znany z tzw. "zielonej strzałki", działa na zupełnie innych zasadach niż S-3. Zielona strzałka umieszczona na dodatkowym, odseparowanym sygnalizatorze pozwala na skręt warunkowy – najczęściej w prawo, ale czasem także w lewo. Co jednak z zawracaniem? Oto kluczowe zasady:
1. Warunkowe zatrzymanie: Zanim wykonamy manewr, musimy zatrzymać się przed sygnalizatorem – nawet na ułamek sekundy.
2. Ustąpienie pierwszeństwa: Należy przepuścić inne pojazdy i pieszych, którzy mają pierwszeństwo.
Jeśli strzałka skierowana jest w lewo, przepisy pozwalają na zawracanie z lewego skrajnego pasa, chyba że obowiązuje zakaz zawracania wyrażony znakiem B-23. Warto więc zwrócić uwagę na oznakowanie pionowe, aby uniknąć mandatu.
- Przeczytaj także: Jest wyrok sądu. Chodzi o lewy kierunkowskaz na rondzie. Jaśniej się nie da tego wyjaśnić
Zawracanie, a znaki poziome. Co można, a czego nie wolno?
Nie tylko sygnalizatory świetlne, ale także znaki drogowe i oznakowanie poziome wpływają na możliwość zawracania. Strzałki kierunkowe na znakach F-10 i F-11, które wskazują kierunki jazdy na pasach ruchu, same w sobie nie zabraniają zawracania. Podobnie jest z oznaczeniem P-8b (strzałka w lewo) namalowanym na jezdni – zawracanie z lewego skrajnego pasa jest dozwolone, o ile:
- Nie obowiązuje zakaz zawracania (znak B-23).
- Na skrzyżowaniu nie ma sygnalizatora S-3 bez strzałki skierowanej w dół.
Co grozi za zawracanie na strzałce w lewo?
Mimo jasno określonych przepisów, wielu kierowców myli zasady działania sygnalizatorów S-3 i S-2. Dlaczego? Często wynika to z pośpiechu lub braku znajomości przepisów. Niektórzy celowo ignorują oznakowanie, uznając, że "nic się nie stanie". Niestety, takie podejście prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drogach. Jakich?
Zawracanie może być niemożliwe lub utrudnione ze względu na małą szerokość jezdni, ponadto podczas manewru zawracania kierowcy jadą wolniej, niż gdy skręcają w lewo, a to tamuje ruch. Wreszcie, możliwe, że podczas nadawania sygnału zielonego do skrętu, z poprzecznej ulicy kierowcy również mają sygnał zielony do skrętu w prawo. Zawracanie powoduje, że bardzo łatwo o kolizję, bo żaden kierowca nie spodziewa się zagrożenia, mając pierwszeństwo. Za takie zawracanie grozi mandat w wysokości 500 zł i 8 punktów karnych.
- Przeczytaj także: Policjantka zatrzymała mnie i spytała o rower. Mandat trzy tys. zł? Wyjaśniła mi, jak jest
Kiedy można zawracać na światłach? Podsumowanie
Sygnalizatory S-3 i S-2 różnią się zasadami działania, a ich znajomość jest kluczowa dla bezpiecznego poruszania się po drogach. Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo jednoznacznie zakazuje zawracania, podczas gdy S-2 pozwala na to, ale pod warunkiem braku zakazu zawracania i spełnienia określonych zasad. Warto zwracać uwagę na oznakowanie i nie naginać przepisów – bezpieczeństwo na drodze to podstawa.