Inny akumulator będzie potrzebny do starszego samochodu ze skromnym wyposażeniem, inny do auta z systemem start stop, a jeszcze inny, jeśli nasz pojazd ma układ mikrohybrydowy pozwalający na odzyskiwanie pewnej ilości energii podczas hamowania. Wśród wielu możliwych opcji są też akumulatory o bardzo specyficznych właściwościach – o niewielkim prądzie rozruchowym, ale za to odporne na wielokrotne głębokie rozładowanie.
Od akumulatorów standardowych do AGM
Najpopularniejszy typ akumulatorów samochodowych to akumulatory kwasowo-ołowiowe. Występują one jednak w wielu wersjach – różnią się nie tylko rozmiarami, pojemnością elektryczną i wartością prądu rozruchowego, lecz także modyfikacjami zwiększającymi ich odporność na pracę cykliczną. Standardowe akumulatory są odpowiednie do aut ze skromnym wyposażeniem, akumulatory premium powinny być stosowane w samochodach z bogatszym wyposażeniem, a także wtedy, gdy pojazd używany jest w trudnych warunkach – np. na krótkich trasach. Akumulatory kwasowo-ołowiowe z wyższej półki są zdolne do przyjmowania większej ilości energii w krótkim czasie, mogą bez szkody zasilać prądożerne urządzenia.
Nieco większe wymagania mają samochody wyposażone w systemy start-stop – w nich często stosowane są akumulatory EFB (Ehnanced Flooded Battery). To wciąż akumulatory kwasowo-ołowiowe, ale o poprawionych parametrach zwiększających ich zdolność do wielokrotnego ładowania i rozładowywania.
Niektóre samochody wyposażone w system start-stop są fabrycznie wyposażone w akumulatory AGM, które mają nieco inną budowę niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, mają też specyficzne cechy, zalety i wady. Akumulatory AGM ze względu na wysoką odporność na pracę cykliczną są standardem w samochodach wyposażonych w układy mikrohybrydowe. Co do zasady nie powinno się montować akumulatorów AGM w samochodach, które nie miały takiego akumulatora w fabrycznym wyposażeniu, chyba że jest możliwość odpowiedniego przeprogramowania układu ładowania w aucie – akumulatory AGM wymagają innego napięcia ładowania. I odwrotnie: jeśli samochód jest przystosowany do akumulatora AGM, a zamontujemy w nim standardowy akumulator, ulegnie on uszkodzeniu w bardzo krótkim czasie – to może być kwestia dni lub tygodni.
Akumulatory do kampera, łodzi, przyczepy kempingowej…
Specyficznym rodzajem akumulatorów są akumulatory głębokiego rozładowania. Takim konstrukcjom – inaczej niż akumulatorom rozruchowym – w znacznie mniejszym stopniu szkodzi wielokrotne głębokie rozładowanie. Takie akumulatory stosowane są w kamperach (no zasilania ogrzewania postojowego, oświetlenia, lodówki itp.), w łodziach, przyczepach kempingowych czy różnych maszynach zasilanych akumulatorami 12 V. Przykładem takiego akumulatora jest Rombat Tempest – nowość w ofercie firmy Megatex.
Jaki kupić akumulator – czy musi to być najbardziej znana marka?
Właściciele samochodów, nawet tych najnowocześniejszych, jeśli muszą kupić do auta nowy akumulator, nie są obecnie skazani na korzystanie z oferty najbardziej znanych producentów. Bardzo dobre akumulatory oferują takie także firmy jak wspomniany Megatex – importer akumulatorów różnych marek pasujących do większości samochodów obecnych na rynku: A-Mega, Start-Eco, Be-Force czy rumuński Rombat. Te jeszcze niedawno dość egzotyczne na polskim rynku marki korzystają na coraz większym gronie zadowolonych klientów, a ich importer rozwija się, wprowadzając do oferty kolejne produkty. To m.in. kolejne modele akumulatorów z serii A-Mega Asia (akumulatory kwasowo-ołowiowe o proporcjach obudowy dostosowanej do wymagań różnych modeli samochodów azjatyckich marek), A-Mega AGM (najnowocześniejsze akumulatory do najbardziej wymagających samochodów z systemami start-stop i układami mikrohybrydowymi), to także akumulatory EFB z serii A-Mega Asia.
To, o czym trzeba pamiętać przy wyborze, to dobór akumulatora o parametrach właściwych do naszego samochodu: chodzi zarówno o typ akumulatora, rozmiary oraz kształt obudowy, jak i o jego parametry elektryczne: pojemność i prąd rozruchowy.
Jak dbać o akumulator, aby służył nam przez lata?
Dobry akumulator będzie służył przez długi czas, warunkiem jest jednak pewna podstawowa staranność ze strony użytkownika. O tym należy pamiętać:
– nowy akumulator zakładamy do samochodów ze sprawną, prawidłowo działającą instalacją elektryczną; jeśli poprzedni akumulator zużył się w bardzo krótkim czasie, przed montażem nowego warto zlecić w warsztacie podstawowy test instalacji elektrycznej, w tym napięcie ładowania;
– akumulator rozruchowy – inaczej niż akumulator do łodzi czy kampera – nie znosi głębokich rozładowań; jeśli już do tego doszło, jak najszybciej należy go doładować;
– akumulator nie powinien być niedoładowany przez dłuższy czas. Jeśli nasz samochód porusza się wyłącznie na krótkich trasach albo gdy regularnie korzystamy z prądożernych urządzeń na postoju (np. z ogrzewania postojowego), warto go regularnie doładowywać dobrym prostownikiem;
– akumulator powinien być czysty – zwłaszcza zaciski oraz ich okolice;
– akumulator powinien być solidnie przykręcony do podstawy – nie może obijać się podczas jazdy.