Auto Świat Porady Różne typy akumulatorów – jak wybrać, by działał przez wiele lat?

Różne typy akumulatorów – jak wybrać, by działał przez wiele lat?

Artykuł sponsorowany
Megatex Auto

Akumulatory samochodowe produkowane są w różnych technologiach dopasowanych do wymagań różnych typów pojazdów oraz do ich specyficznego wyposażenia. Nie bez znaczenia są też warunki eksploatacji aut. Od właściwego doboru akumulatora zależy, jak długo będzie działał, czy nie ulegnie przyspieszonemu zużyciu albo usterce, czy zapewni bezproblemową eksploatację pojazdu. Wyjaśniamy.

Między innymi od prawidłowego doboru akumulatora zależy bezproblemowa eksploatacja auta
Istockphoto
Między innymi od prawidłowego doboru akumulatora zależy bezproblemowa eksploatacja auta

Inny akumulator będzie potrzebny do starszego samochodu ze skromnym wyposażeniem, inny do auta z systemem start stop, a jeszcze inny, jeśli nasz pojazd ma układ mikrohybrydowy pozwalający na odzyskiwanie pewnej ilości energii podczas hamowania. Wśród wielu możliwych opcji są też akumulatory o bardzo specyficznych właściwościach – o niewielkim prądzie rozruchowym, ale za to odporne na wielokrotne głębokie rozładowanie.

Od akumulatorów standardowych do AGM

Najpopularniejszy typ akumulatorów samochodowych to akumulatory kwasowo-ołowiowe. Występują one jednak w wielu wersjach – różnią się nie tylko rozmiarami, pojemnością elektryczną i wartością prądu rozruchowego, lecz także modyfikacjami zwiększającymi ich odporność na pracę cykliczną. Standardowe akumulatory są odpowiednie do aut ze skromnym wyposażeniem, akumulatory premium powinny być stosowane w samochodach z bogatszym wyposażeniem, a także wtedy, gdy pojazd używany jest w trudnych warunkach – np. na krótkich trasach. Akumulatory kwasowo-ołowiowe z wyższej półki są zdolne do przyjmowania większej ilości energii w krótkim czasie, mogą bez szkody zasilać prądożerne urządzenia.

Nieco większe wymagania mają samochody wyposażone w systemy start-stop – w nich często stosowane są akumulatory EFB (Ehnanced Flooded Battery). To wciąż akumulatory kwasowo-ołowiowe, ale o poprawionych parametrach zwiększających ich zdolność do wielokrotnego ładowania i rozładowywania.

EFB 70
EFB 70Megatex Auto

Niektóre samochody wyposażone w system start-stop są fabrycznie wyposażone w akumulatory AGM, które mają nieco inną budowę niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, mają też specyficzne cechy, zalety i wady. Akumulatory AGM ze względu na wysoką odporność na pracę cykliczną są standardem w samochodach wyposażonych w układy mikrohybrydowe. Co do zasady nie powinno się montować akumulatorów AGM w samochodach, które nie miały takiego akumulatora w fabrycznym wyposażeniu, chyba że jest możliwość odpowiedniego przeprogramowania układu ładowania w aucie – akumulatory AGM wymagają innego napięcia ładowania. I odwrotnie: jeśli samochód jest przystosowany do akumulatora AGM, a zamontujemy w nim standardowy akumulator, ulegnie on uszkodzeniu w bardzo krótkim czasie – to może być kwestia dni lub tygodni.

Akumulatory do kampera, łodzi, przyczepy kempingowej…

Specyficznym rodzajem akumulatorów są akumulatory głębokiego rozładowania. Takim konstrukcjom – inaczej niż akumulatorom rozruchowym – w znacznie mniejszym stopniu szkodzi wielokrotne głębokie rozładowanie. Takie akumulatory stosowane są w kamperach (no zasilania ogrzewania postojowego, oświetlenia, lodówki itp.), w łodziach, przyczepach kempingowych czy różnych maszynach zasilanych akumulatorami 12 V. Przykładem takiego akumulatora jest Rombat Tempest – nowość w ofercie firmy Megatex.

Jaki kupić akumulator – czy musi to być najbardziej znana marka?

Właściciele samochodów, nawet tych najnowocześniejszych, jeśli muszą kupić do auta nowy akumulator, nie są obecnie skazani na korzystanie z oferty najbardziej znanych producentów. Bardzo dobre akumulatory oferują takie także firmy jak wspomniany Megatex – importer akumulatorów różnych marek pasujących do większości samochodów obecnych na rynku: A-Mega, Start-Eco, Be-Force czy rumuński Rombat. Te jeszcze niedawno dość egzotyczne na polskim rynku marki korzystają na coraz większym gronie zadowolonych klientów, a ich importer rozwija się, wprowadzając do oferty kolejne produkty. To m.in. kolejne modele akumulatorów z serii A-Mega Asia (akumulatory kwasowo-ołowiowe o proporcjach obudowy dostosowanej do wymagań różnych modeli samochodów azjatyckich marek), A-Mega AGM (najnowocześniejsze akumulatory do najbardziej wymagających samochodów z systemami start-stop i układami mikrohybrydowymi), to także akumulatory EFB z serii A-Mega Asia.

A-mega EFB 70 Ah  1
A-mega EFB 70 Ah 1Megatex Auto

To, o czym trzeba pamiętać przy wyborze, to dobór akumulatora o parametrach właściwych do naszego samochodu: chodzi zarówno o typ akumulatora, rozmiary oraz kształt obudowy, jak i o jego parametry elektryczne: pojemność i prąd rozruchowy.

Jak dbać o akumulator, aby służył nam przez lata?

Dobry akumulator będzie służył przez długi czas, warunkiem jest jednak pewna podstawowa staranność ze strony użytkownika. O tym należy pamiętać:

nowy akumulator zakładamy do samochodów ze sprawną, prawidłowo działającą instalacją elektryczną; jeśli poprzedni akumulator zużył się w bardzo krótkim czasie, przed montażem nowego warto zlecić w warsztacie podstawowy test instalacji elektrycznej, w tym napięcie ładowania;

akumulator rozruchowy – inaczej niż akumulator do łodzi czy kampera – nie znosi głębokich rozładowań; jeśli już do tego doszło, jak najszybciej należy go doładować;

akumulator nie powinien być niedoładowany przez dłuższy czas. Jeśli nasz samochód porusza się wyłącznie na krótkich trasach albo gdy regularnie korzystamy z prądożernych urządzeń na postoju (np. z ogrzewania postojowego), warto go regularnie doładowywać dobrym prostownikiem;

akumulator powinien być czysty – zwłaszcza zaciski oraz ich okolice;

akumulator powinien być solidnie przykręcony do podstawy – nie może obijać się podczas jazdy.

Artykuł sponsorowany
Megatex Auto