Seat Leon I (test używanego)
Używane

Seat Leon I (test używanego)

Hiszpanie dopiero pod wodzą Volkswagena zaczęli budować mocną pozycję na rynku. Jednym z ważniejszych efektów współpracy jest Leon. Praktyczny kompakt o sportowym zacięciu być może nie odniósł oszałamiającego sukcesu na rynku pierwotnym, jednak jako "używka" jest chętnie wybierany przez kierowców. Co musicie wiedzieć o iberyjskim Golfie? Leon trafił do sprzedaży jako model na rok 1999. Kierownictwo Seata chciało, aby kompakt był nieco tańszym i bardziej sportowym wcieleniem Golfa. Już pierwsze dziennikarskie jazdy testowe pokazały, że projektanci zrealizowali cel w stu procentach. Czy za sukcesem inżynieryjnym poszedł sukces sprzedażowy? Niekoniecznie. W trakcie siedmiu lat produkcji na zakup hiszpańskiego kompakta zdecydowało się około 600 tysięcy osób. To słaby wynik jak na segment C. Mimo wszystko grupa Volkswagena może zapisać model na plus. Być może pierwszy Leon nie stał się sprzedażowym hitem, jednak dodatkowo ugruntował pozycję Seata na rynku i skutecznie przetarł szlaki kolejnym kompaktom z Hiszpanii. Najtańsze Leony na rynku wtórnym kosztują 8 tysięcy złotych. W tej cenie kupujący otrzyma ABS, dwie poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, pakiet elektryczny oraz nierzadko klimatyzację. Dopłata do 90- lub 110-konnego diesla wynosi minimum 3 tysiące, podczas gdy do mocniejszego ropniaka należy dołożyć co najmniej 6 tysięcy. Ceny Seatów z mocą ponad 200 koni i oznaczaniem Cupra zaczynają się od 20 tysięcy złotych. Modele z dieslem i naprawdę bogatym wyposażeniem z końca produkcji są wyceniane na maksymalnie 28 tysięcy. Trzeba przyznać, że mieszanka hiszpańskiej linii stylistycznej z niemiecką technologią wyszła Seatowi nadspodziewanie dobrze. W efekcie Leon nawet dzisiaj wygląda atrakcyjnie, a dodatkowo nie powoduje większych problemów eksploatacyjnych, ma tanie części zamienne i pewnie się prowadzi. Hiszpanie naprawdę mogą ogłosić pełen sukces. Stworzyli bowiem godną uwagi i za razem atrakcyjną alternatywę dla klasowych sztywniaków spod znaku Audi, Volkswagena czy Opla.

Nowy Seat Leon
Premiery

Nowy Seat Leon

Trzecia generacja Leona to samochód opracowany na nowo od podstaw. Mierzy 4,24 m długości, jest więc krótszy od swojego poprzednika o 5 cm, ale jego rozstaw osi zwiększył się o prawie 6 cm. Zmiany te poprawiły ogólne proporcje auta i pozwoliły na krótsze zwisy. Mimo zmniejszonej długości, auto dysponuje większą przestrzenią zarówno w kabinie pasażerskiej jak i w bagażniku, do którego dodano 39 litrów dzięki czemu może pomieścić 380 litrów bagażu. Tylna kanapa jest łatwa do złożenia. Dzielona w proporcji 60:40 po złożeniu tworzy niemal całkowicie płaską podłogę mierzącą 1558 milimetrów długości. Producent obniżył masę własną pojazdu o 90 kg uzyskując 1113 kg. W wyglądzie zewnętrznym zwracają uwagę LED-owe reflektory oraz nowe logo w tylnej części służące do otwierania tylnej klapy. Wnętrze zostało wykończone z miękkich w dotyku materiałów z dużą dbałością o szczegóły takie jak nawiewniki i przyciski. Kierowca ma do dyspozycji szeroką konsolę środkową, elegancką tablicę przyrządów wykonaną w dwóch dopasowanych barwach, a także wyświetlacz o przekątnej 5,8-cala. Seat Leon pojawi się na rynku z jednostkami TSI i TDI o pojemności od 1,2-litra do 2-litrowej i mocy od 86 do 150 KM. Wszystkie silniki wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. W ofercie dostępne są skrzynie o 5- i 6-ciu przełożeniach oraz 2-sprzęgłowe, automatyczne skrzynie DSG z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. Silniki mają zmniejszone zużycie paliwa. Przykładowo jednostka 1,6 TDI o mocy 105 KM generuje moment obrotowy 250 Nm. W wersji z systemem Start/Stop oraz odzyskiwaniem energii silnik zużywa 3,8 litra oleju napędowego na 100 km według europejskiego testu zużycia paliwa NEDC i emituje 99 gramów CO2 na kilometr. Gamę jednostek TSI w nowym Leonie otwiera turbodoładowany silnik 1,4 wyposażony w bezpośredni wtrysk produkujący maksymalnie 122 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik jest seryjnie wyposażony w system Start/Stop oraz system odzyskiwania energii i zużywa średnio 5,2 litra benzyny na 100 km, oraz emituje 120 gramów CO2 na kilometr. Samochód został wyposażony ttakże w systemy wspomagające działanie kierowcy takie jak: wykrywanie senności, asystent świateł i asystent utrzymywania pasa ruchu. Nowy Leon jest już dostępny w sprzedaży na rynku europejskim w wersjach: Entry, Reference, Style i FR.