Trzecia generacja Leona to samochód opracowany na nowo od podstaw. Mierzy 4,24 m długości, jest więc krótszy od swojego poprzednika o 5 cm, ale jego rozstaw osi zwiększył się o prawie 6 cm. Zmiany te poprawiły ogólne proporcje auta i pozwoliły na krótsze zwisy.

Mimo zmniejszonej długości, auto dysponuje większą przestrzenią zarówno w kabinie pasażerskiej jak i w bagażniku, do którego dodano 39 litrów dzięki czemu może pomieścić 380 litrów bagażu. Tylna kanapa jest łatwa do złożenia. Dzielona w proporcji 60:40 po złożeniu tworzy niemal całkowicie płaską podłogę mierzącą 1558 milimetrów długości. Producent obniżył masę własną pojazdu o 90 kg uzyskując 1113 kg.

W wyglądzie zewnętrznym zwracają uwagę LED-owe reflektory oraz nowe logo w tylnej części służące do otwierania tylnej klapy.

Wnętrze zostało wykończone z miękkich w dotyku materiałów z dużą dbałością o szczegóły takie jak nawiewniki i przyciski. Kierowca ma do dyspozycji szeroką konsolę środkową, elegancką tablicę przyrządów wykonaną w dwóch dopasowanych barwach, a także wyświetlacz o przekątnej 5,8-cala.

Seat Leon pojawi się na rynku z jednostkami TSI i TDI o pojemności od 1,2-litra do 2-litrowej i mocy od 86 do 150 KM. Wszystkie silniki wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie.

W ofercie dostępne są skrzynie o 5- i 6-ciu przełożeniach oraz 2-sprzęgłowe, automatyczne skrzynie DSG z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów.

Silniki mają zmniejszone zużycie paliwa. Przykładowo jednostka 1,6 TDI o mocy 105 KM generuje moment obrotowy 250 Nm. W wersji z systemem Start/Stop oraz odzyskiwaniem energii silnik zużywa 3,8 litra oleju napędowego na 100 km według europejskiego testu zużycia paliwa NEDC i emituje 99 gramów CO2 na kilometr.

Gamę jednostek TSI w nowym Leonie otwiera turbodoładowany silnik 1,4 wyposażony w bezpośredni wtrysk produkujący maksymalnie 122 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik jest seryjnie wyposażony w system Start/Stop oraz system odzyskiwania energii i zużywa średnio 5,2 litra benzyny na 100 km, oraz emituje 120 gramów CO2 na kilometr.

Samochód został wyposażony ttakże w systemy wspomagające działanie kierowcy takie jak: wykrywanie senności, asystent świateł i asystent utrzymywania pasa ruchu. Nowy Leon jest już dostępny w sprzedaży na rynku europejskim w wersjach: Entry, Reference, Style i FR.