Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Trabant 601

Trabant 601

Ikona samochodu

Trabant 601 był kolejną próbą unowocześnienia tego co stare. Auto pojawiło się w 1964 roku jako następca dla 600-tki, w rzeczywistości jednak była to 600-tka w całkowicie odnowionym nadwoziu. Co prawda jego konstrukcja nie uległa zmianie, jednak Trabant otrzymał modne, kanciaste linie oraz przebojowe tylne „skrzydła” z których wychodziły pionowe światła.

Podwozie, zawieszenie oraz silnik pozostały w początkowej fazie bez zmian. Rok po debiucie w ofercie pojawiło się 3-drzwiowe kombi – Universal, która cieszyła się szczególnym zainteresowaniem. Posiadała ona bagażnik o pojemności 450 litrów (o 40 więcej niż sedan), a po złożeniu II rzędu siedzeń otrzymywano aż 1400 litrów pojemności. Poza tym dostępna była także odmiana dostawcza oraz „otwarta” Kubelwagen, który w cywilnej odmianie nosił nazwę Tramp. Trabanty eksportowane były do wielu krajów, od Europy Wschodniej, przez Europę Południową, Afrykę, a nawet do Europy Zachodniej.

W 1968 roku moc 2-suwowego silnika o pojemności 0.6 litra została podniesiona do 26 KM, a 5 lat później wyprodukowany został milionowy Trabant. W kolejnych latach Trabant otrzymywał kolejne usprawnienia – nowy gaźnik, dwuobwodowy układ hamulcowy, nowa instalacja z alternatorem, a także niezależne tylne zawieszenie. Napęd przenoszony był na przednią oś za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni biegów.

Z biegiem lat Trabant 601 coraz bardziej się starzał i mimo podejmowania prób współpracy ze Skodą czy Citroenem, za każdym razem kończyło się to fiaskiem. Gdy już wydawało się, że udało się osiągnąć jakiś punkt zaczepienia (wykupienie licencji na silniki 1.1 i 1.3 od Volkswagena), w Niemczech nastąpiły zmiany ustrojowe – mur berliński upadł, a niedługo później NRD połączyło się z Niemcami Zachodnimi.

Mimo iż do produkcji wprowadzono model 1.1, Trabant był już spisany na straty – mocno przestarzała konstrukcja nie była w stanie konkurować z zachodnimi modelami. Ostatecznie produkcję Trabanta 601 zakończono w 1990 roku.

Trabant 601 - generacje

Ikona samochodu

Trabant 601 (1963 - 1991)

Trabant 601 - powiązane artykuły

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Trabant kontra Citroen 2CV - czyli plastik kontra elastik

Trabant kontra Citroen 2CV - czyli plastik kontra elastik

Gdy dobrze się nad tym zastanowić to wbrew zewnętrznym różnicom Trabant i Citroën mają ze sobą wiele wspólnego, i nie chodzi tylko o kolory nadwozi naszych zdjęciowych aut.

Citroën 2CV, Trabant i BMW 501 –  klasyczne auta w nowoczesnym wydaniu

Citroën 2CV, Trabant i BMW 501 – klasyczne auta w nowoczesnym wydaniu

Citroën 2CV, Trabant i BMW 501 to kolejna trójka samochodów z przeszłości, które naszym zdaniem zasłużyły na drugie życie. Każdy z nich zapisał się czymś wyjątkowym w historii motoryzacji. Mamy pomysł, jak mogłyby wyglądać ich nowe wcielenia.

Tak wyglądały poprawki przy produkcji Trabanta. Bez młota to nie robota!

Tak wyglądały poprawki przy produkcji Trabanta. Bez młota to nie robota!

Dziś zakłady produkujące samochody są w znacznym stopniu zautomatyzowane, wszystko dzieje się w nich dokładnie według ustalonego planu, z wysoką precyzją i powtarzalnością. Kiedyś wyglądało to... trochę inaczej, szczególnie w dawnej NRD. Dobrym przykładem jest nagranie z fabryki w Zwickau, w której powstawał Trabant.

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Tuż przed upadkiem Muru Berlińskiego Trabant stał się niechcianym autem. Obywatele NRD masowo porzucali swoje dwusuwy po wyjeździe z niemieckiej republiki. Kilkadziesiąt lat później Trabantów w Niemczech już nie ubywa, a przybywa! Nie obyło się nawet bez porównania do Tesli.

Trabant 601 Universal kontra Mini Traveller - dwusuw z NRD czy Mini-maluch?

Trabant 601 Universal kontra Mini Traveller - dwusuw z NRD czy Mini-maluch?

Oba auta mają poprzecznie umieszczone silniki i przedni napęd. Jednak pod względem charakteru to różne pojazdy

Kartka z kalendarza – narodziny Trabanta

Kartka z kalendarza – narodziny Trabanta

Zemsta Honeckera, Trabi, mydelniczka – to tylko niektóre z określeń jakie przylgnęły do Trabanta, którego produkcja rozpoczęła się 7 listopada 1957 roku w Zwickau w NRD

Trabant 601 – pozory mylą

Trabant 601 – pozory mylą

Jak stwierdzić, czy dana maszyna jest materiałem na youngtimera czy oldtimera? Stefan Smolicz wskazuje, na co należy zwrócić uwagę, by trafić na dobry egzemplarz popularnego wśród entuzjastów zabytków Trabanta.

Od kurnika do klasyka

Od kurnika do klasyka

Trampek, Plastik, Ford Karton, Mydelniczka, Zemsta Honeckera, Bakelit - to tylko wybrane z określeń. Wszystkie pochodzą z czasów zdecydowanie bliższych masowemu porzucaniu tych pojazdów niż wieloletniemu wyczekiwaniu na ich przydział w społecznych kolejkach.

Trabant 601 - Mydelniczka

Trabant 601 - Mydelniczka

Określeń na Trabanta wymyślono w Polsce wiele: "Trampek", "Ford Karton", a miłośnicy wykorzystywania tego pojazdu w amatorskim sporcie nazywają go dumnie "Trotylem". Od zagorzałych zwolenników można usłyszeć "nie ma jak niemieckie auto", przeciwnicy mają więcej argumentów - silnik z muzeum techniki, nadwozie nie spełniające żadnych norm bezpieczeństwa, kształt przypominający bardziej domek na działce niż samochód. Czy jest jednak choć jeden kierowca, który nie myślał o kupnie wynalazku konstruktorów z NRD? Historia modelu rozpoczęła się w 1964 roku, kiedy to model P50 przeszedł modyfikacje (nowe, bardziej kanciaste w stosunku do poprzednika nadwozie) i otrzymał dumną nazwę Trabant (z niemieckiego "satelita").

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test