Unimog (Universal Motor Gerät – niem. Pojazd Uniwersalny) to marka nośników specjalistycznych narzędzi oraz pojazdów transportowo-roboczych z napędem na wszystkie koła, przystosowanych do pracy w bardzo trudnych warunkach.
Pierwszy Unimog powstał w 1945 roku, w postaci niewielkiej ciężarówki do celów rolniczych. 3 lata później produkcję rozpoczęła firma Gebr Bohringer GmbH, a w 1951 roku, firmę tę wykupił Mercedes. Do 2000 roku powstały serie o oznaczeniu od U 1400 do U 2450L, a po tym wprowadzono serię U 300, U 400 i U 500, których ładowność wynosiła w zależności od wersji 2-9 ton.
Wszystkie wersję robią ogromne wrażenie, szczególnie Unimog przystosowany do holowania pojazdów szynowych. Można go wyposażyć w 4- lub 6 -cylindrowy silnik, o mocy od 156 do 299 KM. Generują one bardzo duży moment obrotowy już przy 1200 obr/min i są zdolne ciągnąć składy o masie do 1000 ton! Dla porównania, przeciętny wagon osobowy w stanie gotowości do jazdy waży ok. 40 ton. Unimog po torach może się poruszać z prędkością do 50 km/h, a po drogach publicznych do 90 km/h.
Pojazd w zależności od specyfikacji jest chętnie wykorzystywany przez specjalistyczne służby oraz wojsko.