W klasie średniej niższej przedstawicielem nowego podejścia Fiata miało być Tipo, które jednak nie spełniało przewidzianych planów sprzedaży. Popularności nie dodało mu ani zwycięstwo w plebiscycie "Samochód Roku 1989", pokonując nawet Opla Vectrę i VW Passata. W roku 1995, kiedy Punto otrzymało nagrodę Samochód roku, Fiat zaprezentował dwa zupełnie nowe modele klasy średniej niższej: trzydrzwiowy hatchback Bravo i pięciodrzwiowy Brava.

Nowoczesne stylistycznie modele Bravo i Brava różniły się od siebie bardziej, niż kiedyś trzy- i pięciodrzwiowe Tipo. Usportowione Bravo było o 16 cm krótsze, ale rozstaw osi jest identyczny u obu braci. Brava, dłuższa-4187 mm, oferuje większą funkcjonalność, pięciodrzwiowe nadwozie oraz przestrzeń bagażową o pojemności 380 litrów (o 100 l więcej od 3-drzwiowej wersji), która po złożeniu tylnej kanapy powiększa się do 775 l. O odrębności obu modeli świadczy zwłaszcza tylna część nadwozia. Dostatecznie duże drzwi w modelu Bravo umożliwiają swobodne wsiadanie nawet na tylną kanapę. Tył tego auta jest kompletnie inny (bardziej sportowy) od starego trzydrzwiowego Tipo. Brava natomiast charakterystyczna jest swoimi tylnymi lampami, składającymi się z trzech horyzontalnych pasemek świateł po obu stronach. Różnice pomiędzy tymi dwoma modelami widoczne są także we wnętrzu, na przykład na desce rozdzielczej, tarcze w modelu Brava są półkuliste, a w Bravo kuliste. W części przedniej obu modeli dominują wąskie lampy, od których prowadzą eleganckie wygięcia na masce.