Wybierz samochód

Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy to niewielki samochód osobowo-użytkowy, produkowany przez niemiecki koncern. Przez lata kiedy pojawiały się kolejne generacje, auto bazowało na różnych modelach niemieckiego koncernu. I generacja pojawiła się w 1979 roku (typ 14D).

Caddy początkowo nazywał się Rabbit Pickup, bowiem został zaprojektowany na rynek północnoamerykański, gdzie kompaktowy Golf nosił nazwę Rabbit. Konstrukcyjnie auto opierało się na popularnym kompakcie. Dopiero po 4 latach, produkcję auta rozpoczęto także w Europie, a dokładniej w Sarajewie. Od amerykańskiej wersji, europejska odmiana różniła się przede wszystkim reflektorami (w Europie były to okrągłe przejęte z Golfa I; w USA – prostokątne).

Od cywilnego Golfa, Caddy różnił się przede wszystkim tylnym zawieszeniem, co zostało wymuszone przez walory użytkowe. Najbardziej popularny był 2-drzwiowy pick-up, lecz Caddy występował także w wersji z zabudową. „Paka” miała blisko 2,5 metra2, a dopuszczalna ładowność wahała się w granicach 550-625 kg.

Pod maską dominowały jednostki benzynowe. Mogły mieć pojemność 1.5, 1.6 oraz 1.8 litra i generowały kolejno 75, 85 i 95 KM. Jedyny diesel (wolnossący) miał 1,6 litra pojemności i rozwijał 54 KM. Moc przenoszona była na przednie koła za pomocą 4-biegowej skrzyni ręcznej. W RPA produkcja tej generacji w nieco zmodernizowanej formie, trwała aż do 2007 roku.

W 1995 roku pojawiła się II generacja Caddy'ego (9K/9U). Co ciekawe, typ 9K był zabudowaną furgonetką i tzw. kombi, a 9U – wersją pick-up, jednak oba auta bazowały na różnych modelach, choć niektóre podzespoły były wspólne. 9K bazował na miejskim Polo (6N) i Ibizie (6K), lecz za projekt odpowiedzialny jest SEAT, który w tym samym roku wypuścił bliźniaczy model – Inca. Nawet różnice stylistyczne były niewielkie i opierały się głównie na innym pasie przednim.

Caddy 9U bazowało na Skodzie Felicii Pick-up i występowało jako 2-drzwiowy pick-up. Różniło się ono od swojego bliźniaczego modelu właściwie tylko znaczkiem na masce, tylnej klapie i kierownicy. Ładowność wynosiła 500 kg, a pod maską mógł pracować 75-konny benzyniak 1.6 oraz 64-konny diesel (wolnossący) 1.9. Z kolei Caddy 9K występował jako 2-osobowy furgon oraz 5-osobowy kombi.

Do napędu z benzyniaków służył silnik 1.4 (60 lub 75 KM) oraz 1.6 (75 KM; występował w wersji z jedno- i wielopunktowym wtryskiem). Wśród diesli dostępne były silniki 1.7 SDI (57 KM) 1.9 D (64 KM), 1.9 SDI (64 KM) oraz 1.9 TDI (90 KM). Napędzana była przednia oś za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej.

W 2003 roku na rynku pojawiła się III generacja VW Caddy (2K). Produkcja tej odsłony odbywa się w Poznaniu. Tym razem zabrakło wersji pick-up, jednak auto obok wersji osobowej i furgonu, było dostępne także w odmianie Maxi z przedłużonym rozstawem osi. Auto konstrukcyjnie bazowało (znów) na Golfie 5. generacji, dzieląc z nimi płytę podłogową PQ35. Caddy z oczywistych względów miał przeprojektowane tylne zawieszenie, które opierało się na resorach piórowych. Stylistycznie natomiast, użytkowemu Volkswagenowi najbliżej do Tourana. Obok towarowego furgonu, dostępne były wersje kombi 5- i 7-osobowe.

W 2007 roku pojawiła się także przedłużona odmiana Maxi, która również mogła wozić zarówno ładunek jak i pasażerów. 3 lata później został przeprowadzony facelifting. Pas przedni został zaprojektowany zgonie z obowiązującymi zasadami stylistycznymi marki i tym samym upodobnił się do kolejnej generacji Golfa.

Modernizacje wykorzystano także do dokonania roszad w gamie jednostek napędowych. Wcześniej montowano jednostki benzynowe 1.4 (75 KM) i 1.6 (102 KM) oraz wysokoprężne 1.9 TDI (75 lub 105 KM), 2.0 SDI (70 KM) oraz 2.0 TDI (140KM). Po liftingu, dotychczasowe benzyniaki zostały zastąpione silnikiem 1.2 TSI generującym 85 lub 105 KM. Oprócz tego dostępne były także jednostki fabrycznie zasilane gazem LPG (1.6 102 KM) oraz gazem ziemnym CNG (2.0 109 KM). Z kolei z oferty diesli, zniknęły jednostki o pojemności 1.9 litra, które zostały zastąpione motorem 1.6 TDI generujący 75 lub 102 KM. Dodatkowo, 2-litrowy turbodiesel zyskał 2 dodatkowe, 110- i 170-konne warianty. Pierwszy raz obok napędu na przednią oś, z najmocniejszym dieslem dostępny był także napęd na wszystkie koła 4Motion. Do wyboru była 5- lub 6-biegowa skrzynia ręczna oraz 6- lub 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.

W 2015 roku zaprezentowano IV generację Caddy'ego, choć niektórzy twierdzą, iż jest to jedynie facelifting. Przemodelowany został zarówno pas przedni jak i tylny, z czego ten pierwszy upodobnił się bardziej do modelu T6 i innych modeli użytkowych, niż do kompaktowego Golfa. Duża metamorfozę przeszło także wnętrze, które stało się bardziej przyjazne dla przewożenia pasażerów. Zarówno wersja osobowa, jak i towarowa są dostępne w zwykłej i przedłużonej o 32 cm wersji Maxi. Osobowe kombi jest w stanie w komfortowych warunkach przewieźć 5 bądź 7 pasażerów, natomiast odmiana towarowa na przestrzeń ładunkową wynoszącą 3,7 m3.

Pod maską znalazły się silniki benzynowe o pojemności 1 (3 cylindry), 1.2 oraz 1.4 Litra (wszystkie TSI). Generują one kolejno 102, 84 oraz 125 KM. Dostępna jest także jednostka zasilana gazem ziemnym 1.4 TGI o mocy 110 KM. Jeśli chodzi o diesle, dostępny jest motor 2.0 TDI który rozwija 75, 102, 122 lub 150 KM. Moc trafia na przednie lub wszystkie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 6- lub 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej DSG.

Rywalami Volkswagena Caddy są m.in. Dacia Dokker, Renault Kangoo oraz Mercedes Citan.

Volkswagen Caddy - generacje

Volkswagen Caddy - powiązane artykuły

Pokaż więcej