Auto Świat Wiadomości Aktualności Caddy na cztery łapy

Caddy na cztery łapy

Autor Mackiewicz Wojciech
Mackiewicz Wojciech

Historia dostawczych VW z napędem na wszystkie koła sięga VW Transportera T2. Obecnie Transportery piątej generacji z napędem 4x4 otrzymały nazwę 4Motion. Do ekskluzywnego grona samochodów dostawczych z napędem na wszystkie koła, dołączył właśnie VW Caddy.

Caddy na cztery łapy
Onet
Caddy na cztery łapy

Do niedawna napęd na wszystkie koła wiązał się nieodłącznie ze znacznym wzrostem masy pojazdu, oporów toczenia, hałasu i przede wszystkim większym zużyciem paliwa. Wersje 4x4 budowanane były głównie w oparciu o tylny napęd. Ceną napędu na wszystkie koła w samochodach dostawczych było także znacze podniesienie środka ciężkości. Mniej wprawni kierowcy mieli też dylematy czy lepszy jest napęd permanentny, czy ręcznie dołączany.

Początki

Historia dostawczych VW z napędem na wszystkie koła sięga VW Transportera T2, który wyposażono w konwencjonalny układ 4x4 z dołączaną przednią osią. Wraz z modelem T3 wprowadzono nazwę Syncro. Napęd 4x4 opierał się na automatycznym sprzęgle lepkościowym. Obecne Transportery piątej generacji z napędem na wszystkie koła otrzymały nazwę 4Motion. Stosowany teraz układ opiera się na czwartej generacji sprzęgła lepkościowego Haldex.

Do ekskluzywnego grona samochodów dostawczych z napędem na wszystkie koła, dołączył właśnie VW Caddy 4Motion - zwinne auto dostawczo-rodzinne o podwyższonych właściowościach trakcyjnych.

Jak to zrobiono

Zastosowanie napędu 4x4 wymagało wprowadzenia wielu zmian. Zastosowano wzmocnioną, 6- biegową skrzynię przekładniową, zdolną znieść obciążenie 350Nm.Za pośrednictwem długiego, dwuczęściowego wału napędowego moment obrotowy przenoszony jest do sprzęgła Haldex czwartej generacji zintegrowanego z tylnym mostem, który zastąpił tylną belkę. Wymagało to niewielkiej ingerencji w konstrukcję nadwozia.  Wzmocniono punkty mocowania resorów, dokładając stalowe profile o grubości 1,6 mm. Nowe są resory, o innym kształcie i charakterystyce ugięcia,. Biegnący środkiem wał napędowy wymusił podzielenie 60 -  litrowego zbiornika paliwa na dwie komory. Z przodu wymieniono sprężyny na nieco dłuższe. Koła pozostawino bez zmian, nadal są to 15 - calowe felgi obute w opony 195/65R15. W efekcie zmian, Caddy 4Motion jest wyższy od wersji 4x2 ledwie o 24 mm! W normalnych warunkach 100% mocy przekazywanej jest na przednie koła, gdy zachodzi potrzeba, moc w sposób płynny, stopniowo przekazywana jest na tylną oś. Wszystko zależy od tego jakie dane z czujników ABS przy kołach, otrzyma komputer sterujący sprzęgłem, W ekstremalnej sytuacji podział przód/tył wynosi 50/50. Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy auta o ok. 100 kg. Nie wpłynęło to jednak na ładowność wozu, która została zachowana, dzięki wzmocnionemu zawieszeniu.

Na początek Caddy 4Motion wyposażony jest tylko w jeden silnik: 1,9 TDI o mocy 77kW (104 KM) przy 4000 obr/min. i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm dostępnym już przy 1900 obr/min. Silnik wyposażony w filtr cząstek stałych, spełnia normę czystości spalin Euro4. Słynna jednosta napędowa, z pompowtryskiwaczami rozpędzi Caddiego do 164 km/h. Do setki w 13.9 sekundy. W mieście spali 8,2 l/100km, za miastem 5.8, a w cyklu mieszanym 6,7 l.

4x4 = bezpieczeństwo

Zmiana układu przeniesienia napędu to milowy krok w zakresie poprawy  bezpieczeństwa.

Napęd na cztery koła, wspomagany elektronicznymi systemami bezpieczeństwa: ABD, EBD, ASR i ESP, pozwala na bezstresową jazdę po śliskiej nawierzchi. Podczas prasowej prezentacji w Salzburgu (Austria), dziennikarze mogli porównać wersje Caddy 4x2 i 4x4 podczas jazdy po lodowych torach treningowych. Caddy 4Motion nie zostawiał swemu protoplaście żadnych szans. Bezproblemowe ruszenie na oblodzonym podjeździe (dzięki będącemu w standardzie asytentowi ruszania pod górę), szybkie, ciasne zakręty i wyścigi równoległe bezsprzecznie pokazały zalety napędu na wszystkie koła, w ekstremalnych warunkach.

Najważniejsze: cena

WV Caddy 4Motion jest średnio droższy od wersji 4x2 o ok. 10 tys zł. Podstawowa wersja Furgon kosztuje 62 487 zł netto. Kombi kosztuje 64 294 zł, a najbogaciej wyposażona wersja Life 68 712 zł netto.

Autor Mackiewicz Wojciech
Mackiewicz Wojciech