Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Auta dostawcze bezpieczne jak nigdy dotąd. Ale jest jeden problem

Auta dostawcze bezpieczne jak nigdy dotąd. Ale jest jeden problem

Euro NCAP opublikował wyniki pierwszych testów przeprowadzonych w 2024 r. Na pierwszy ogień poszły małe samochody dostawcze, które w większości przypadków mają również swoich pasażerskich odpowiedników. Spośród ośmiu modeli tylko dwa otrzymały notę Platinum, pozostałe zasłużyły na ocenę Gold. Kłopot w tym, że za bezpieczeństwo często trzeba dopłacić.

Test Euro NCAP: Volkswagen ID.Buzz Cargo 2024Źródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Międzynarodowa organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki pierwszych tegorocznych badań. Pod kątem bezpieczeństwa sprawdzone zostały małe samochody dostawcze. Obecna edycja testów jest szczególnie istotna, ponieważ obejmuje pojazdy już dostępne na rynku, a tymczasem w lipcu br. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Systemy bezpieczeństwa są, ale przeważnie wymagają dopłaty

Euro NCAP zwraca uwagę, że w przeciwieństwie do oceny bezpieczeństwa samochodów osobowych, w autach dostawczych testujący skupiają się na rozwiązaniach mających zapobiegać wypadkom. Jest to podyktowane faktem, że w wypadkach z udziałem pojazdów służących do przewozu towarów najwięcej ofiar znajduje się przeważnie w innych autach uczestniczących w zdarzeniu lub wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Pozytywną informacją jest to, że małe auta dostawcze często są pochodnymi osobowych wersji, co pozwala oczekiwać optymalnego poziomu bezpieczeństwa. Tym bardziej cieszy fakt, że wszystkie testowane pojazdy otrzymały ocenę złotą lub platynową. Niezbyt zadowalającym jest natomiast fakt, że wiele z elementów wpływających na bezpieczeństwo oferowanych jest jako dodatkowo płatna opcja. Na tym tle wyróżnia się Volkswagen ID.Buzz Cargo, który podobnie jak Mercedes Citan uzyskał najwyższą notę, ale szereg kluczowych rozwiązań ma w standardzie, podczas gdy Mercedes jako wyposażenie opcjonalne.

Mniejsze samochody bezpieczniejsze niż większe modele

Euro NCAP podkreśla, że co do zasady mniejsze auta dostawcze są lepiej wyposażone w systemy bezpieczeństwa niż większe pojazdy. Przyczyną są rozmiary zbliżone do modeli osobowych i wykorzystywanie ich jako crossoverów w segmencie pasażerskim. To cenna uwaga, bo potwierdzono bezpośredni wpływ zaawansowanych rozwiązań wspomagania jazdy na bezpieczeństwo kierowców, innych pojazdów oraz niechronionych uczestników ruchu (np. piesi, motocykliści, rowerzyści).

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków