Międzynarodowa organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki pierwszych tegorocznych badań. Pod kątem bezpieczeństwa sprawdzone zostały małe samochody dostawcze. Obecna edycja testów jest szczególnie istotna, ponieważ obejmuje pojazdy już dostępne na rynku, a tymczasem w lipcu br. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSystemy bezpieczeństwa są, ale przeważnie wymagają dopłaty
Euro NCAP zwraca uwagę, że w przeciwieństwie do oceny bezpieczeństwa samochodów osobowych, w autach dostawczych testujący skupiają się na rozwiązaniach mających zapobiegać wypadkom. Jest to podyktowane faktem, że w wypadkach z udziałem pojazdów służących do przewozu towarów najwięcej ofiar znajduje się przeważnie w innych autach uczestniczących w zdarzeniu lub wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego.
- Przeczytaj także: Sądzisz, że rozpoznasz markę auta po jej logo? Mamy kilka niespodzianek
Pozytywną informacją jest to, że małe auta dostawcze często są pochodnymi osobowych wersji, co pozwala oczekiwać optymalnego poziomu bezpieczeństwa. Tym bardziej cieszy fakt, że wszystkie testowane pojazdy otrzymały ocenę złotą lub platynową. Niezbyt zadowalającym jest natomiast fakt, że wiele z elementów wpływających na bezpieczeństwo oferowanych jest jako dodatkowo płatna opcja. Na tym tle wyróżnia się Volkswagen ID.Buzz Cargo, który podobnie jak Mercedes Citan uzyskał najwyższą notę, ale szereg kluczowych rozwiązań ma w standardzie, podczas gdy Mercedes jako wyposażenie opcjonalne.
Mniejsze samochody bezpieczniejsze niż większe modele
Euro NCAP podkreśla, że co do zasady mniejsze auta dostawcze są lepiej wyposażone w systemy bezpieczeństwa niż większe pojazdy. Przyczyną są rozmiary zbliżone do modeli osobowych i wykorzystywanie ich jako crossoverów w segmencie pasażerskim. To cenna uwaga, bo potwierdzono bezpośredni wpływ zaawansowanych rozwiązań wspomagania jazdy na bezpieczeństwo kierowców, innych pojazdów oraz niechronionych uczestników ruchu (np. piesi, motocykliści, rowerzyści).