Volkswagen Touran to kompaktowy minivan produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się na rynku w 2003 roku jako mniejszy brat Sharana. Touran został zbudowany na płycie podłogowej PQ35, na której bazują m.in. VW Golf, Seat Leon czy Skoda Yeti.
Nadwozie nie wyróżnia się niczym szczególnym, a wiele osób określa je mianem brzydkiego. Dużym plusem jest pudełkowaty, regularny kształt, który zapewnia przestronność wnętrza. W standardowej, 5-osobowej odmianie, bagażnik ma aż 695 litrów pojemności. Na życzenie w bagażniku montowano rozkładane fotele, jednak w trakcie ich użycia pojemność kufra spadała do 120 litrów.
W 2006 roku postanowiono odświeżyć minivna z Wolfsburga. Zmianie uległ pas przedni, tylne światła, paleta jednostek napędowych oraz dostępne wersje. Zadebiutował m.in. Cross Touran który charakteryzował się nieco większym prześwitem oraz plastikowymi nakładkami imitującymi terenowe zdolności auta. Niestety zabrakło napędu na 4 koła 4Motion.
Pod maską znalazły się silniki 4-cylindrowe. Najmniejszy benzyniak miał 1.6 litra pojemności (FSI) i moc 102 lub 115 KM. Większa, 2-litrowa jednostka FSI generowała 150 KM. Po liftingu natomiast, pojawił się (niestety dosyć awaryjny) silnik 1.4 TSI, które rozwijał 140 lub 170 KM. Jeśli chodzi o diesle, to montowano popularnego 1.9 TDI o mocy 90, 100 lub 105 KM oraz nowocześniejszego 2.0 TDI generującego 140 lub 170 KM. Moc przenoszona była wyłącznie na przednią oś za pośrednictwem 5- lub 6-biegowego manuala, 6-stopniowego automatu oraz przekładni dwusprzęgłowej DSG.
W 2010 roku pojawiła się 2. generacja Tourana. Wymiarowo auto prawie nie uległo zmianie, i o ile zaprojektowanie przedniej części auta na wzór innych modeli Volkswagena (największe podobieństwo widać do Golfa) wyszedł mu na dobre, o tyle tylna część pojazdu nie prezentuje się dobrze. Wnętrze zostało zachowane w podobnym charakterze jak u poprzednika, jednak design był zdecydowanie nowocześniejszy. Utrzymano także możliwość domówienia dodatkowych, składanych foteli w bagażniku.
Wśród benzyniaków dostępne były jednostki TSI o pojemności 1.2 (105 KM) oraz 1.4 (140 lub 170 KM) litra. W ofercie silników wysokoprężnych zabrakło 1.9 TDI, ale w zamian pojawił się nowsze 1.6 TDI generujący 90 lub 105 KM. 2-litrowy turbodiesel natomiast rozwijał 140 lub 170 KM.
W 2015 roku zaprezentowano III generację Tourana. Z zewnątrz można dopatrzeć się licznych podobieństw do równoległej generacji Golfa, jednak auto prezentuje się bardzo korzystnie a przetłoczenia na drzwiach dodają autu dynamiki. Wpływ na to mają też wydłużenie i poszerzenie nadwozia (odpowiednio o 12 i 3 cm; sam rozstaw osi powiększył się o 11 cm) oraz obniżenie linii dachu (niecałe 5 cm). Tym razem za podstawę, posłużyła płyta podłogowa MQB. Opracowano także nowy system składania foteli Fold-Flat.
W ofercie znalazły się benzyniaki TSI o pojemności 1.2, 1.4 i 1.8 litra, generujące kolejno 110, 150 i 180 KM. 1,6-litrowy TDI rozwija 115 KM, a 2-litrowy turbodiesel – 150 lub 190 KM. Napędzana jest wyłącznie przednia oś za pomocą 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 6- lub 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej DSG.