Niemiecki koncern od lat uskutecznia politykę budowy pojazdów swoich marek z tych samych klocków. Nie inaczej było w przypadku debiutującego przed sześcioma laty Tourana. Niewielki pojazd rodzinny powstał na bazie Golfa wykorzystano więc w nim doskonale znaną i sprawdzoną technikę. Co ciekawe jednak w początkowej fazie produkcji borykano się z wieloma problemami - od niezbyt groźnych, jak schodzący lakier z przycisków wnętrza, po poważne - jak pękające głowice w motorze 2.0 TDI wyposażonym w pompowtryskiwacze (większość wymieniono w ramach gwarancji). W miarę produkcji problemy eliminowano, jednak z czystym sumieniem polecić można egzemplarze powstałe dopiero po face liftingu z 2006 roku, kiedy oprócz poprawek zmieniono nieco przód auta i dodano silnik benzynowy 1.4 z wtryskiem bezpośrednim i doładowaniem.
Niewielkie pojazdy MPV nie grzeszą zazwyczaj urodą. Touranowi trudno jednak pod tym względem coś zarzucić. Dość proste dwubryłowe nadwozie doskonale nawiązuje do stylu znanego z innych pojazdów Volkswagena, stylu, który my, Polacy, bardzo lubimy. Pięciodrzwiowe nadwozie ma duże boczne drzwi, dzięki którym łatwo można zająć miejsce w kabinie. Na pochwałę zasługuje także spasowanie blach i elementów plastikowych. Dobry obraz uzupełnia świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Dla miłośników podwyższonych prześwitów i nieco terenowego wyglądu, VW przewidział także rzadko spotykaną wersję Cross, która oferowana jest od dwóch lat. Niestety podobnie jak zwykłe wersje ma ona tylko napęd na przednią oś.
Wnętrze: Typowe dla MPV
Jednym z największych atutów niektórych wersji pojazdu jest siedmioosobowe wnętrze. Co prawda trzeci rząd z dwoma siedzeniami nie jest pełnowartościowy, ale i tak jego obecność należy pochwalić i uznać za duży plus. Fotele Volkswagena są wygodne i łatwo się składają, w kabinie znajdziemy także dużą liczbę różnorakich schowków. O ile w kategorii użyteczności małemu vanowi wystawić trzeba wysokie noty, o tyle pod względem wykonania i jakości zastosowanych materiałów już niekoniecznie. Jakość plastików i ich spasowanie jest tylko przeciętne, na szczęście niewiele zarzucić można ergonomii kokpitu. Bagażnik przy komplecie foteli ma tylko 121 litrów, gdy jednak poskładamy fotele trzeciego i wymontujemy drugiego rzędu jego wielkość wzrośnie do imponujących 1989 litrów.
Komfort: Sprężyste zawieszenie
Niezależne zawieszenie Tourana ma typowo volkswagenowskie nastawy. Jest więc relatywnie sztywne, przy zachowaniu komfortu jazdy. Dodajmy, że jego wytrzymałość jest porównywalna z klasowymi rywalami, ale naprawy są dość drogie. Płyta podłogowa Golfa i stosunkowo niewielkie wymiary auta sprawiają, że łatwo parkuje się nim w mieście. Wyposażenie pojazdów pochodzących z importu jest nieco lepsze niż tych zakupionych w Polsce. Większość Touranów ma jednak wszystkie potrzebne elementy, takie jak klimatyzacja, poduszki powietrzne i elektryczne gadżety.
Silnik: Przede wszystkim diesle
Najpopularniejszym napędem w Touranie są wysokoprężne silniki TDI. Polecić można podstawową jednostkę 1.9 o mocy 90, 101 lub 105 KM, która wyposażona jest w pompowtryskiwacze. Jej wady to niska kultura pracy i słabe osiągi, do zalet zaliczymy dużą wytrzymałość, dość tanią obsługę serwisową (łatwa dostępność zamienników) i relatywnie niskie spalanie. VW miał także silnik 2.0 TDI wyposażony w pompowtryskiwacze (140 lub rzadziej 170 KM), który ma początku produkcji cierpiał na poważne problemy. Aktualnie zastąpiono go jednostką Common Rail, która jest bardziej dopracowana (moce pozostały bez zmian). Wśród benzyniaków przeważają silniki z wtryskiem bezpośrednim: 1.4 (140 lub 170 KM), 1.6 (115 KM) i 2.0 (150 KM), które mają dobrą opinię, nie da się jednak zamontować do nich popularnej w Polsce instalacji LPG. Jedyny silnik bez bezpośredniego wtrysku to jednostka 1.6 o mocy 102 KM, która zapewnia przeciętne osiągi i dość sporo pali.
Typowe usterki
Awarie przedniego zawieszenia. Trzaski z okolic deski rozdzielczej. Szybkie wycieranie się przycisków wnętrza. Parujące przednie lampy. Problemy z dwumasowymi kołami zamachowymi i układem chłodzenia w silnikach 2.0 TDI PD. Awarie turbosprężarek i przepływomierzy w 1.9 TDI.
Zalety
- Dużo miejsca w kabinie jak na gabaryty auta
- Dobre nastawy zawieszenia
- Oszczędne silniki TDI
Wady
- Sporo "chorób wieku dziecięcego"
- Słaba jakość wykończenia wnętrza
- Niewiele egzemplarzy siedmioosobowych
Zdaniem eksperta - Krzysztof Stankiewicz, właściciel Warsztatu Q-Service z Krakowa: Mam jak najbardziej pozytywne zdanie o VW Touranie. Pod względem konstrukcyjnym to połączenie Golfa z Passatem. Koszty utrzymania i serwisu pojazdu są porównywalne z tym ostatnim, co, biorąc pod uwagę użyteczność Tourana, należy uznać za duży plus. Technika VW nie ma także zbyt wielu tajemnic. Oczywiście w dieslach TDI wymagana jest należyta obsługa serwisowa oraz tankowanie dobrej jakości oleju napędowego, ale to norma we wszystkich nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. Wśród awarii diesli najczęściej pojawia się problem z EGR i zepsute turbosprężarki. W silnikach 1.6 FSI notorycznie psują się cewki zapłonowe, ale koszty naprawy nie są szczególnie duże. Problemy mogą wynikać jednak z zaniedbań użytkowników aut ze skrzynią DSG - jeżeli nie uzupełnia się w niej płynu hydraulicznego może zepsuć się moduł sterujący, który kosztuje prawie 4 tys. zł i jest dostępny tylko w ASO.
Volkswagen Touran od 25 tysięcy złotych