O tym jaki jest nowy VW Touran, reprezentant klasy mini-van w koncernie z Wolfsburga przekonaliśmy się podczas jazd testowych zorganizowanych wokół malowniczej miejscowości artystów i poetów, Kazimierzu Dolnym.

Nawiązując do metafizycznych, artystyczno-stylistycznych klimatów jakie ogarnęły nas na miejscu musimy mimo wszystko przytomnie stwierdzić, że Volkswagen przygotował w pewnym sensie kopię dotychczasowej generacji Tourana sprzedawanej od 2003 roku. I dobrze, bowiem co się sprzedaje z sukcesem - a w przypadku tego modelu sukces jest duży co potwierdzają wyniki (w grudniu 2005 roku sprzedaż VW Tourana przekroczyła liczbę pół miliona egzemplarzy) - to nie warto tego radykalnie zmieniać, a jedynie udoskonalić, ewentualnie poprawić błędy i niedociągnięcia wykryte u poprzednika.

Tak więc patrząc z zewnątrz na nowego Tourana nie doszukamy się rewolucyjnych zmian w wyglądzie, a jedynie oznaki drobnej kosmetyki, która przede wszystkim dotknęła przednie, wycięte reflektory oraz zderzak i w bardzo małym stopniu grill. Z tyłu również zmieniono zderzak i połączono ze sobą światła. Te zabiegi spowodowały, że nowe egzemplarze niemieckiego MPV są dłuższe od poprzedniej generacji o 16 mm. Kilka drobnych poprawek w postaci nowych materiałów naniesiono także wewnątrz auta. Przykładem może być środkowa osłona tablicy rozdzielczej, wykonana z aplikacji podobnych do stali szlachetnej, która montowana jest w podstawowej wersji wyposażeniowej "Conceptline". Volkswagen oferuje również nowe kolory tapicerki, tempomat oraz radio CD z możliwością odtwarzania plików MP3. Zmiany wpłynęły na lepszą przejrzystość i komponowanie się wnętrza. Bagażnik ma maksymalną pojemność 1989 l. W standardzie brak klimatyzacji.

Pod względem bezpieczeństwa w podstawowej ofercie Tourana znajdują się m.in. przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system ESP (wraz z ABS i ASR) z funkcją kontrowania kierownicy oraz specjalny program stabilizacji zestawu samochodu w przypadku jazdy z przyczepą.

Za zachodnią granicą Volkswagen Touran może być doposażony o inteligentny system parkowania "Park Assist", który przy prędkość niewiększej niż 30 km/h potrafi sam zaparkować samochód równolegle do drogi. Po wciśnięciu guzika na konsoli czujniki ukryte z każdej strony nadwozia rozpoczynają po około 15 sekundach manewr parkowania monitorując przestrzeń pomiędzy dwoma innymi pojazdami lub przeszkodami. Asysta kierowcy ogranicza się jedynie do operowania pedałami gazu lub hamulca. W Polsce producent jak na razie nie oferuje tego systemu.

Do jazd testowych wybraliśmy model z dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 140 KM. Charakterystyczna dla samochodów Volkswagena jednostka wysokoprężna wykorzystująca pompowtryskiwacze z wielopunktowym wtryskiem dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm osiąganym już przy 1750 obr./min. Takie właściwości silnika sprawiają, że Touran potrafi w miarę szybko i płynnie się rozpędzać. W szybkim dobijaniu prędkości od 0 do 100 km/h (prędkość osiągana w ok. 10,5 s.) przeszkadzać może jego głośna praca. Zawieszenie w nowej generacji tego modelu zestrojone jest stosunkowo sztywno i o znalezienie komfortu rodem z autach francuskich jak chociażby takie, jakie można spotkać w modelach Renault lub Citroen, będzie trudno. Jest to w pewnym stopniu minus jeśli zamierzamy wykorzystywać samochód tylko do przewozu licznej rodziny (Touran może być wyposażony również w trzeci rząd siedzeń, który chowany jest pod podłogą) choć udaną rekompensatą może być natomiast zwartość i stabilność w zakrętach oraz bardzo precyzyjne prowadzenie dzięki systemowi układu kierowniczego Servotronic. Dla entuzjastów sportowej jazdy Volkswagen przygotował również usportowioną charakterystykę zawieszenia. Wówczas modyfikacjom ulegają amortyzatory i sprężyny, a wysokość auta automatycznie obniża się o 15 mm. Świetnie spisują się hamulce, z przodu wentylowane tarczowe, z tyłu tarczowe. Bez zarzutu działa także manualna 6-stopniowa skrzynia biegów - w opcji może być zastąpiona sekwencyjną DSG (taka przekładnia nie jest dostępna z silnikiem 1.6 l.)

Gama silników dla VW Tourana rozpoczyna się od zupełnie nowej, benzynowej jednostki 1.4 l. TSI o mocy aż 170 KM. Chętni na zakup takiej wersji będą niestety musieli poczekać do przyszłego roku. W ofercie Volkswagen posiada jednak nieco słabszy odpowiednik tego motoru o mocy 140 KM. Silnik ten również oparty jest na dwóch niezależnych sprężarkach, mechanicznej i turbo, tzw. Twincharger. Pozostałe silniki to benzynowy 1.6 l. (102 KM) oraz wysokoprężne 1.9 l. TDI o mocy 90 lub 105 KM, 2.0 l. TDI 140 KM, 2.0 l. TDI DPF (z filtrem cząstek stałych) 170 KM.

Na bazową wersję nowego Tourana Volkswagen wybrał egzemplarze z silnikiem 1.6 l. Ich cena początkowa rozpoczyna się od 76 890 PLN. Za najtańszy model z silnikiem wysokoprężnym 1.9 TDI trzeba z kolei zapłacić 84 590 PLN, zaś za najdroższy wyposażony w motor 2.0 TDI z filtrem cząstek stałych PDF 128 790 PLN. Należy jednak pamiętać, że do podanych cen należy doliczyć koszty transportu i przygotowania do wydania samochodu w cenie 550 PLN.