- Nowa Cupra Leon VZ do sprzedaży trafi już w pierwszym kwartale 2026 r., a produkcja będzie limitowana do 1500 egzemplarzy
- To wyjątkowa wersja Leona, którą producent nazywa "najmocniejszym Leonem z napędem na przednie koła w historii"
- Rzeczywiście Leon VZ ma się czym pochwalić. Pod maską pracuje silnik 2.0 l o mocy 325 KM, a pierwsza setka na liczniku to kwestia 5,6 s
- Cupra Leon VZ została mocno zmodyfikowana, żeby sprostać takiej mocy i dostarczyć jak najwięcej frajdy z jazdy
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jaki silnik ma nowa Cupra Leon VZ?
W nowej CUPRZE Leon VZ nasz najbardziej dynamiczny model osiąga pełnię ekspresji i możliwości. Turbodoładowany silnik 2.0, inspirowany naszymi wyścigowymi sukcesami, jest sercem tego hot hatcha. Zapewnia czystą, nieograniczoną moc i prawdziwie emocjonujące wrażenia z jazdy
— mówi Sven Schuwirth, szef sprzedaży, marketingu i usług posprzedażowych marki Cupra. Bardzo dobrze znamy ten silnik z innych topowych samochodów grupy Volkswagena. W Leonie VZ ma 325 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik 2.0 współpracuje z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią DSG, a Leon VZ to przednionapędowy hot hatch. Najmocniejszy w historii tego modelu, co Cupra podkreśla z dumą.
Przeczytaj także: Formentor VZ5 powraca! Cupra znowu "pożyczyła" pięciocylindrowy silnik od Audi
Jakie osiągi ma Cupra Leon VZ? Przyspieszenie i prędkość maksymalna
Taka moc musiała się przełożyć na imponujące osiągi. Cupra Leon:
- przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w 5,6 s,
- a prędkość maksymalna to 270 km na godz.
O emocje za kierownicą ma zadbać odpowiedni wydech. Leon ma aż cztery miedziane końcówki wydechu, a Hiszpanie obiecują, że dźwięk będzie "rasowy, pulsujący, wpisujący się w dynamiczny charakter samochodu". Na razie wierzymy na słowo.
Jak jeździ Cupra Leon VZ? Hiszpanie dużo obiecują
Cupra Leon VZ ma być dopracowany z myślą o sportowej i angażującej jeździe. Cupra podaje, że:
- elektronicznie sterowany przedni mechanizm różnicowy VAQ optymalizuje trakcję w czasie rzeczywistym, korzystając z danych m.in. o kącie skrętu kół czy prędkości obrotowe;
- auto ma specjalnie dostrojone podwozie. Połączenie przednich kolumn MacPherson z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym zapewnia równowagę między komfortem i responsywnością, a sprężyny i amortyzatory zostały skalibrowane specjalnie pod kątem wersji VZ;
- progresywny układ kierowniczy poprawia precyzję prowadzenia, a adaptacyjne zawieszenie DCC reaguje w milisekundy na zmieniające się warunki
- Leona wyposażono w hamulce Akebono z 6-tłoczkowymi zaciskami.
Specjalną wersję rozpoznamy oczywiście po agresywnym pakiecie stylistycznym oraz całej masie detali w kabinie.
Kiedy Cupra Leon VZ wyjedzie na drogi?
Polskiej ceny jeszcze nie znamy, ale to tylko kwestia czasu, ponieważ Cupra Leon VZ trafi do sprzedaży już w pierwszym kwartale przyszłego roku. To wyjątkowy model i będzie ściśle limitowany. Na drogi wyjedzie tylko 1500 sztuk.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Jakie silniki ma Cupra Leon w Polsce? Wszystkie modele są teraz w promocji
Limitowana Cupra Leon VZ będzie zwieńczeniem oferty i najmocniejszą propozycją. W Polsce Cupra Leon dostępna jest w kilku wersjach napędowych. Aktualnie wszystkie są przecenione o 10 tys. zł:
- Cupra Leon 1.5 TSI 150 KM 6MT — od 126 tys. 300 zł
- Cupra Leon 1.5 eTSI mHEV 150 KM DSG — od 143 tys. 800 zł
- Cupra Leon 1.5 e-HYBRID 204 KM DSG — od 184 tys. 500 zł
- Cupra Leon 2.0 TDI 150 KM DSG — od 153 tys. 200 zł
- Cupra Leon VZ 2.0 TSI 300 KM DSG — od 185 tys. 400 zł
- Cupra Leon VZ 1.5 e-HYBRID 272 KM DSG — od 205 tys. 100 zł
To promocyjne ceny. W regularnym cenniku są o 10 tys. zł wyższe.