Logo

Nowe Renault Trafic ma technologie, których pozazdrościć mogą osobówki. SDV i 800 V

  • Nowe Renault Trafic to pierwszy samochód Renault, który korzysta z oprogramowania SDV (Software Defined Vehicle) firmy Ampere, będzie również jako pierwszy wyposażony w technologię 800 V
  • Elektryczny silnik nowego Trafica zapewni 204 KM mocy i 345 Nm maksymalnego momentu obrotowego
  • Zasięg? Z akumulatorem NMC to 450 km, a z tańszym LFP — 350 km wg WLTP
  • Dzięki wykorzystaniu platformy "skateboard" Trafic zaskakuje przestronnością i zwrotnością (na poziomie Clio!), z kolei w kabinie kierowcy będą zadowoleni z masy sprytnych schowków
  • Produkcja nowego Renault Trafic ruszy we Francji pod koniec 2026 r.
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Kiedy nowe Renault Trafic trafi do sprzedaży?

Czasem nie zdajemy sobie sprawy, jak takie samochody są ważne. Renault rozpoczęło produkcję modelu Trafic w 1980 r., a przez trzy generacje sprzedało już ponad 2,5 mln dostawczaków tej linii. Właśnie zaprezentowano czwarte wcielenie Trafica. Duże Renault będzie produkowane we Francji, a fabryka w Sandouville wypuści pierwsze sztuki na drogi pod koniec przyszłego roku. Dlatego na wszystkie szczegóły, w tym ceny, musimy jeszcze poczekać.

Przeczytaj także: Nie byłem fanem Renault, a ten hybrydowy SUV zmienił wszystko. Teraz VW i Stellantis gonią

Renault Trafic E-Tech 2025
Renault Trafic E-Tech 2025Renault

Jakie silniki ma nowe Renault Trafic? Nazwa E-Tech dużo zdradza

Nowe Renault Trafic z pierwszych zdjęć to wersja E-Tech, a więc stuprocentowo elektryczna. Wcale nie zdziwi nas, jeśli z czasem zadebiutują też inne wersje, ale na razie Francuzi skupiają się tylko na elektryku. To przełomowy model dla całego koncernu.

Nowe Renault Trafic to pierwszy samochód Renault zaprojektowany z zastosowaniem oprogramowania SDV (Software Defined Vehicle) firmy Ampere, który będzie wyposażony w technologię 800 V umożliwiającą szybkie ładowanie i zapewniającą zasięg do 450 km w cyklu WLTP. Na szybkiej ładowarce uzupełnienie akumulatora trakcyjnego od 15 do 80 proc. zajmuje poniżej 20 minut i wydłuża zasięg o kolejne 260 km. Te technologie z czasem trafią także do innych modeli Renault. Także tych osobowych.

To parametry akumulatora NMC (nikolowo-manganowo-kobaltowy). Drugą propozycją będzie tańszy akumulator LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy) niezawierający metali ziem rzadkich, takich jak kobalt czy nikiel. Z nim pod podłogą Trafic ma przejechać do 350 km wg WLTP.

Trafica ma napędzać elektryczny silnik o mocy 150 kW i momencie obrotowym 345 Nm. Osiągów jeszcze nie znamy, ale Renault podało, że moc silnika w połączeniu z wytrzymałością platformy umożliwia holowanie przyczep o masie do dwóch t i zapewnia ładowność 1,25 t. Pamiętajcie, że wszystkie te dane mogą się jeszcze lekko zmienić. Renault Trafic czeka na homologację.

Renault Trafic E-Tech 2025
Renault Trafic E-Tech 2025Renault

Jak przestronne jest nowe Renault Trafic?

Na razie pokazano pierwszy model nowej generacji. Z czasem dołączą kolejne — podwozie z kabiną, platforma z kabiną, wywrotka, skrzynia z burtami i kontener.

Co już wiemy o furgonie? W wersji L1 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 5,1 m3 przy długości 4,87 m i szerokości 1,92 m (identycznej we wszystkich trzech wersjach). Wersja L2 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 5,8 m3 przy długości 5,27 m uzyskanej przy rozstawie osi wydłużonym o 40 cm. Powyższe parametry zostały uzyskane przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitej wysokości do 1,90 m, aby zapewnić dostęp do wszystkich parkingów podziemnych. Pojazd posiada również duże otwory drzwiowe, umożliwiające załadunek europalet zarówno przez tylne, jak i boczne drzwi.

Renault podkreśla, że tak dobre parametry udało się uzyskać dzięki wykorzystaniu stuprocentowo elektrycznej platformy "skateboard". Ciekawostką jest promień zawracania. Wynosi 10,3 m, a więc tyle, co... w miejskim Clio.

Renault Trafic E-Tech 2025
Renault Trafic E-Tech 2025Renault

Ile schowków ma nowe Renault Trafic?

Zaraz przejdziemy do samego projektu wnętrza i nowoczesnych rozwiązań, ale w kabinie kierowców ucieszą przede wszystkim schowki. W takich autach są kluczowe.

Oprócz zamykanego schowka w desce rozdzielczej, w całym kokpicie znajduje się wiele otwartych, ale wystarczająco wyodrębnionych schowków: trzy uchwyty na kubki i uchwyt na dokumenty pod centralnym ekranem, trzy schowki za zespołem zegarów, dwa małe schowki po obu stronach kierownicy, głęboka półka pod "rurą" po stronie pasażera oraz dwa poziomy schowków w płatach drzwi, górny na drobne przedmioty i dolny na bardzo duże przedmioty, takie jak butelki wody. I wreszcie za deską rozdzielczą, między "rurą" a podstawą przedniej szyby, wygospodarowana została obszerna strefa do okazjonalnego, ale bezpiecznego odkładania różnych przedmiotów, takich jak notesy, kurtki czy podkładki do pisania.

Renault Trafic E-Tech 2025
Renault Trafic E-Tech 2025Renault

Jak wygląda wnętrze Renault Trafic?

Wnętrze pojazdu również przeszło rewolucję. Pierwsze skrzypce gra tu deska rozdzielcza z dwoma ekranami — 10-calowy zespół wskaźników i 12-calowy ekran centralny. Renault stawia na zrównoważony rozwój. W nowym Trafiku ponad 23 proc. materiałów pochodzi z recyklingu, w tym 15 proc. tworzyw sztucznych.

System operacyjny CAR OS, zaprojektowany przez Ampere, umożliwia zdalne aktualizacje i personalizację pojazdu. Dzięki funkcji Safety Coach, pojazd analizuje styl jazdy kierowcy i udziela wskazówek dotyczących bezpieczeństwa. System multimedialny openR evo wyposażono w 12-calowy ekran oraz usługi Google, takie jak Asystent Google i Google Play.

Trafic Van E-Tech Electric oferuje funkcje V2L i V2G, umożliwiające zasilanie zewnętrznych urządzeń oraz oddawanie energii do sieci. Dodatkowo, aplikacja My Renault wspiera codzienne użytkowanie pojazdu, oferując programowanie ładowania, monitorowanie zasięgu czy zdalne sterowanie zamkami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy rozpocznie się produkcja nowego Renault Trafic?
Jakie są dane techniczne akumulatorów nowego Renault Trafic?
Ile miejsca ma nowy Renault Trafic w wersji L1?
Jakie nowoczesne technologie zostały zastosowane w nowym Renault Trafic?
Udostępnij:
Autor Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium