Logo

Nowe Porsche Cayenne Turbo to pokaz siły. Ma 1156 KM mocy i robi setkę w 2,5 s

  • Oficjalnie pokazano zupełnie nowe Porsche Cayenne Electric. Dołączy do spalinowych i hybrydowych Cayenne jako kolejna propozycja
  • — Dzięki elektryfikacji Cayenne osiągamy nowy poziom wydajności, który wyznacza standardy na przyszłość. Jednocześnie w następnej dekadzie będziemy kontynuować rozwój Cayenne z efektywnymi zespołami spalinowymi i hybrydowymi — mówi Matthias Becker, członek zarządu Porsche
  • SUV zadebiutował w dwóch wersjach: Cayenne Electric oraz Cayenne Turbo Electric. Topowa odmiana rozpędza się do 100 km na godz. w 2,5 s i 1156 KM mocy
  • Znamy już polskie ceny. Zaczynają się od 446 tys. zł za Cayenne i od 727 tys. zł za Cayenne Turbo
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jak szybkie jest nowe Porsche Cayenne Turbo Electric? Osiągi supersamochodu

Porsche najwyraźniej wzięło sobie za punkt honoru przytłoczenie wszystkich potencjalnych rywali (a za sprawą Chińczyków na rynku szybkich i luksusowych elektrycznych SUV-ów jest ich coraz więcej) liczbami nowego Porsche Cayenne. Dlatego jedną z dwóch zaprezentowanych wersji jest Turbo Electric. Drugie Cayenne nazywa się po prostu Cayenne Electric. Oba oferowane są z napędem na wszystkie koła, a zatem są wyposażone w elektroniczny układ Porsche Traction Management (ePTM).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są ceny Porsche Cayenne Electric w Polsce?
Ile wynosi moc Porsche Cayenne Turbo Electric?
Jakie osiągi ma Porsche Cayenne Electric?
Jak wygląda wnętrze nowego Porsche Cayenne?

W najbardziej sportowych ustawieniach z włączonym Launch Control Porsche Cayenne Turbo Electric oddaje do dyspozycji kierowcy 1156 KM mocy i 1500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To przekłada się na:

  • przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. w 2,5 s,
  • od 0 do 200 km na godz. w 7,4 s,
  • i 260 km na godz. prędkości maksymalnej.

W stworzonym do jazdy na co dzień trybie Normal Cayenne Turbo Electric ma 857 KM. Specjalnym przyciskiem na kierownicy moc można podbić o dodatkowe 176 KM na 10 s.

Porsche Cayenne Turbo Electric 2025
Porsche Cayenne Turbo Electric 2025Porsche

Jakie osiągi ma "zwykłe" Porsche Cayenne Electric?

Bazowy model legitymuje się dużo skromniejszymi liczbami, ale nikt nie powinien narzekać, że Cayenne Electric jest ospałe. W trybie Normal ma 408 KM mocy, a z Launch Control aż 442 KM i 835 Nm. Osiągi? 4,8 s przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. i 230 km na godz. prędkości maksymalnej.

Przeczytaj także: Byłem na Porsche Experience. Jeździłem ostatnim Porsche dla purystów

To pytanie pada teraz po raz pierwszy. Jaki zasięg ma elektryczne Porsche Cayenne?

Pod podłogą Porsche Cayenne umieszczono nowo opracowany akumulator wysokonapięciowy o pojemności 113 kWh, który dzięki dwustronnemu chłodzeniu zapewnia optymalne zarządzanie temperaturą. Przekłada się to na zasięg:

  • do 642 km wg WLTP w przypadku Cayenne Electric
  • i do 623 km w Cayenne Turbo Electric.

Dzięki architekturze 800 V Cayenne ładuje się prądem stałym z maksymalną mocą 390 kW (z możliwością podskoczenia do 400 kW w określonych warunkach). Porsche podaje, że 16 min starczy na uzupełnienie akumulatora od 10 do 80 proc. Podłączenie się do ładowarki na 10 min to zwiększenie zasięgu o 325 km (Cayenne) lub 315 km (Cayenne Turbo). W opcjach znajdziemy możliwość ładowania indukcyjnego o mocy do 11 kW.

Porsche Cayenne Electric 2025
Porsche Cayenne Electric 2025Porsche

Jak prowadzi się nowe Porsche Cayenne Electric? Nie wiem, ale się domyślam

Porsche podkreśla, że Cayenne Electric zostanie uzbrojone po zęby. Dostanie m.in.:

  • adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM),
  • Turbo seryjnie oferuje również tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus),
  • SUV-y mogą mieć tylną skrętną oś,
  • w wersji Turbo dostępne będzie zawieszenie Porsche Active Ride znane z nowej Panamery, "które niemal całkowicie kompensuje ruchy nadwozia, zapewniając wyjątkową mieszankę stabilności, dynamiki oraz komfortu",
  • jednym z najważniejszych punktów była aerodynamika. Cayenne może się pochwalić współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,25,
  • SUV korzysta z aktywna aerodynamiki Porsche (PAA — Porsche Active Aerodynamics).

Wszystko to ma sprawić, że Porsche Cayenne będzie najlepiej prowadzącym się elektrycznym SUV-em na rynku. A może w ogóle SUV-em? Zobaczymy.

Porsche Cayenne Turbo Electric 2025
Porsche Cayenne Turbo Electric 2025Porsche

Jakie wymiary ma nowe Porsche Cayenne? Prawie przekroczyło pięć m

Nowe Porsche Cayenne urosło. Elektryk jest o 55 mm dłuższy od modelu z silnikiem spalinowym. SUV ma 4985 mm długości, 1980 mm szerokości i 1674 mm wysokości. Największa różnica dotyczy rozstawu osi — zwiększył się o 13 cm do poziomu 3023 mm. Właśnie dlatego Cayenne ma wręcz rozpieszczać pasażerów tylnej kanapy przestronnością.

W rodzinnym SUV-ie kluczowy jest bagażnik, prawda? W nowym Cayenne ma od 781 do 1588 litrów, a pod maską znajdziemy dodatkowy frunk o pojemności 90 l. Wartość użytkową zwiększa nawet 3,5-tonowy uciąg.

Porsche Cayenne Turbo Electric 2025
Porsche Cayenne Turbo Electric 2025Porsche

Jak wygląda wnętrze nowego Porsche Cayenne?

Dzięki koncepcji Porsche Driver Experience, wnętrze pojazdu zostało wyposażone w technologie, które łączą cyfrowe wyświetlacze z analogowymi elementami sterowania. W centrum uwagi znajduje się wyświetlacz Flow Display, zakrzywiony panel OLED, który wtapia się w konsolę środkową.

Wyposażenie Cayenne Electric obejmuje w pełni cyfrowy zestaw wskaźników z 14,25-calowym ekranem OLED oraz opcjonalny 14,9-calowy ekran dla pasażera, co razem tworzy największą powierzchnię wyświetlaczy w historii marki. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano również wyświetlacz head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości, który generuje 87-calowy obraz w odległości 10 metrów przed pojazdem.

Porsche Cayenne Turbo Electric 2025
Porsche Cayenne Turbo Electric 2025Porsche

Przyciski do obsługi najczęściej używanych funkcji, takich jak klimatyzacja czy regulacja głośności, zachowano w formie analogowej, co ułatwia ich obsługę. Dodatkowo, podpórka pod nadgarstki zapewnia komfortowe korzystanie zarówno z cyfrowych, jak i analogowych elementów sterowania. To cieszy.

Porsche Cayenne Turbo Electric 2025
Porsche Cayenne Turbo Electric 2025Porsche

Ile kosztuje nowe Porsche Cayenne Electric?

W swoim stylu w momencie prezentacji samochodu Porsche od razu udostępniło na stronie konfigurator z polskimi cenami. I tak:

  • Porsche Cayenne Electric kosztuje od 446 tys. zł,
  • a Porsche Cayenne Turbo Electric od 727 tys. zł.

Fanów bardziej klasycznej motoryzacji możemy uspokoić. Przynajmniej na razie na stronie modelu Cayenne są trzy zakładki: SUV, Coupe oraz, nowość z dzisiaj, SUV Electric. Trzymamy kciuki, żeby klienci Porsche jak najdłużej mieli tak wybór. Niemiecka marka w końcu zauważyła, że właśnie to jest ważne. Zakończmy słowami Matthiasa Beckera, członka zarządu Porsche:

Inspirowanie klientów jest dla Porsche najwyższym priorytetem. Dzięki elektryfikacji Cayenne osiągamy nowy poziom wydajności, który wyznacza standardy na przyszłość. Jednocześnie w następnej dekadzie będziemy kontynuować rozwój Cayenne z efektywnymi zespołami spalinowymi i hybrydowymi. Ta strategia dotyczy także całego portfolio modeli Porsche: w każdym segmencie, w którym mamy swoją reprezentację, w przyszłości klienci będą mieli wybór pomiędzy napędem w pełni elektrycznym a spalinowym.

Udostępnij:
Autor Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium