Przede wszystkim w oczy rzucają się zmiany w wyglądzie zewnętrznym, które upodobniły Tourana do innych modeli marki. Zmieniony został pas przedni z nowym grillem, większym zderzakiem lakierowanym w kolorze nadwozia oraz nowym kształtem reflektorów. Z tyłu zaś pojawiły się zmienione klosze lamp kryjące diody LED, przeprojektowany został zderzak, a nad szybą pojawił się zintegrowany spoiler, który obniżył współczynnik oporu powietrza z 0,32 do 0,29.

Zmiany nie mogły ominąć wnętrza samochodu. Z Golfa zapożyczona jest wielofunkcyjna kierownica, a zagłówki zostały przeprojektowane tak, by zapewnić lepszą widoczność do przodu pasażerom tylnych rzędów. Ponadto w Touranie zastosowane zostały lepszej klasy materiały z większą ilością chromowanych elementów.

Jeśli chodzi o pojemność przestrzeni bagażowej, to w pięciomiejscowej konfiguracji można przewieźć 695 litrów i 660 kg towaru, natomiast w odmianie siedmiomiejscowej, przy złożonym drugim i trzecim rzędzie siedzeń, bagażnik rośnie do 1913 litrów. W pięciomiejscowym modelu jest to 1989 litrów.

Wyposażenie VW Tourana jest bardzo bogate, a i lista opcji dodatkowych długa. Co ciekawe, po raz pierwszy w samochodzie tej klasy zamontowano reflektory z systemem Dynamic Light Assist, które rozpoznają zbliżające się z przeciwka pojazdy i sterują światłami drogowymi tak, by nie oślepiały nadjeżdżających kierowców. Innym systemem wspierającym kierowcę jest Park Assist nowej generacji, który pozwala zaparkować równolegle i skośnie.

Zaskakująca może być decyzja Volkswagena o włączeniu do gamy silników tego siedmiomiejscowego vana małej jednostki o pojemności 1,2 litra, która dzięki turbosprężarce generuje moc 104 KM. Wydaje się, że to bardzo niewiele, szczególnie w przypadku pełnego wykorzystania miejsc siedzących i bagażnika. Pozytywnym aspektem niewielkiej pojemności i mocy jest z pewnością zużycie paliwa, które wynosi średnio 6,4 l/100 km, a w odmianie BlueMotion nawet 5,9 l/100 km.

Nieco większe silniki w palecie to benzynowe jednostki 1,4 litra o mocy 140 KM oraz mocniejsza wersja o mocy 170 KM.

Wysokoprężne silniki w nowy VW Touranie to znany już z poprzedniej wersji modelu 1,6-litrowy motor TDI w dwóch wariantach mocy - 90 KM i 105 KM oraz 2-litrowe TDI o mocy 140 KM lub 170 KM.

W odmianie BlueMotion z 105-konnym silnikiem TDI Volkswagen Touran pozwala osiągnąć średnie spalanie na poziomie 4,6 l/100 km, co dla siedmioosobowego vana jest bardzo dobrym wynikiem.

Ceny nowego Tourana będą zaczynać się od około 19,3 tys. euro, co jest kwotą wyższą o ponad 1 tys. euro od ustalonej dla "starego" modelu.