Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volvo 240

Volvo 240

Volvo 240

Volvo 240 był jednym z najpopularniejszych modeli szwedzkiej marki, a przez długie lata na rynku amerykańskim był on wzorem bezpiecznego pojazdu. Stanu nie zmieniał fakt, iż uznano go za takiego zarówno w 1976 roku, jak i w 1991, czyli w odstępie aż 15 lat. 240-tka ma swój początek w 1974 roku. Wtedy jednak rozróżniano jeszcze modele na 242, 244 i 245.

Liczby były zależne od wersji nadwoziowej, a kombinacja numeryczna oznaczała – 200 – oznaczenie serii, 4 – liczba cylindrów, 2/4/5 – liczba drzwi. Dopiero w 1983 roku ujednolicono oznaczenie i model zyskał nazwę 240. Co ciekawe, dzięki takiej samej linii dachu, do końca tylnych drzwi sedan i kombi były niemal identyczne dzięki czemu zwiększyła się ilość wspólnych części. Już rok po zmianie oznaczeń, produkcja 2-drzwiowego sedana została zakończona, choć ze sprzedaży model został wycofany na niektórych rynkach już pod koniec lat 70.

W międzyczasie 240-tka otrzymała maskę i atrapę chłodnicy od bardziej luksusowego 260, a także boczne kierunkowskazy na błotnikach. Konstrukcyjnie 240-tka sięgała jeszcze poprzednika – 140-tki. Zmieniono w niej m.in. płytę podłogową i przednie zawieszenie. Jeśli chodzi o jednostki napędowe, Szwedzi potrafili zaskoczyć. Pod koniec lat 70. zakupili od Volkswagena silnik diesla z 6 cylindrami w rzędzie, który u Niemców był jeszcze w fazie rozwoju i pojawił się dopiero w 1982 roku.

Volvo postanowiło jednostkę tę wprowadzić już w 1979 roku, i był to jednocześnie pierwszy diesel R6 na świecie (mimo 6-ccylindrowego silnika, pozostało oznaczenie 240, a nie 260). Silnik miał pojemność 2,4 litra i moc 82 KM. W późniejszym czasie rozwój wymusił obniżenie mocy do 79 KM. Co ciekawe, z uwagi na wysokie opłaty za pojemność silnika, Volvo przekonstruowało jednostkę obcinając 1 cylinder i zmniejszając ty samym jednostkę do 2 litrów, która generowała 69 KM.

Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, dostępne były silniki gaźnikowe i wtryskowe o pojemności 2, 2.1 Turbo oraz 2.3 litra, które rozwijały kolejno 101/103, 155 oraz 110/113/115/131/133/136 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 3- lub 4-biegowego automatu bądź 4-stopniowej skrzyni z nadbiegiem, bądź też, również manualnej, skrzyni 5-biegowej.

W 1993 roku zakończono ostatecznie produkcję modelu 240, choć jego następca, 740, pojawił się na rynku w 1984 roku i zakończył karierę w 1992, dlatego za następcę obu uważa się 850-tkę.

Volvo 240 - generacje

Volvo 240 (1983&nbsp-&nbsp1993)

Volvo 240 (1983 - 1993)

Volvo 240 - powiązane artykuły

Auta na całe życie - czyli niezniszczalne samochody lat 80. i 90.

Auta na całe życie - czyli niezniszczalne samochody lat 80. i 90.

Najbardziej wytrzymałe współczesne samochody produkowano pod koniec lat 80. i w latach 90. Co sprawiało, że auta z tego okresu są aż tak długowieczne?

Znaleźli opuszczony salon Volvo. Za szybą stoją ponad 30-letnie nieużywane auta!

Znaleźli opuszczony salon Volvo. Za szybą stoją ponad 30-letnie nieużywane auta!

Gdyby istniał wehikuł czasu, znalazłoby się prawdopodobnie mnóstwo pasjonatów motoryzacji, którzy chcieliby wykorzystać go do zakupu auta "ze starych czasów". Jak podróżnicy w czasie mogli poczuć się przez chwilę kierowcy jadący do Spa-Francorchamps w Belgii, którzy znaleźli istną kapsułę czasu wypełnioną 30-letnimi samochodami Volvo.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test