Logo
WiadomościAktualnościHistoria logo Nissana – jasne jak słońce

Historia logo Nissana – jasne jak słońce

Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Nissan zaprezentował w zeszłym roku nowy logotyp, który zastąpił znak obowiązujący od 2001 r. Klarowny design wpisuje się w trend upraszczania znaków firmowych marek samochodowych, co wiąże się z nastaniem nowej ery w świecie motoryzacji – elektromobilności.

Ewolucja logotypu Nissana
Zobacz galerię (4)
Nissan
Ewolucja logotypu Nissana

Blisko dwa lata temu nowe logo pokazał Volkswagen, w zeszłym roku – Opel, na początku tego roku z wielką pompą zmieniony znak firmowy zaprezentowała Kia, nowe logotypy mają od niedawna także Dacia, Peugeot i Renault czy BMW. Wszystkie nowości łączy jedno – są uproszczone i spłaszczone w stosunku do poprzedników. Taki trend – napęd elektryczny też ma prostszą konstrukcję niż spalinowy.

Swój nowoczesny logotyp w zeszłym roku wprowadził także Nissan. Nazwa japońskiej marki, której korzenie sięgają lat 30. XX wieku, oznacza „narodziny słońca” lub „dzieło słońca”. I właśnie do słońca nawiązywało pierwsze logo Nissana – czerwone koło w tle symbolizowało wschodzące słońce – jak w japońskiej fladze.

Ewolucja logotypów Nissana
Ewolucja logotypów NissanaNissan

W swojej ponad 80-letniej historii logotyp Nissana wielokrotnie był zmieniany, ale nazwa marki była w nim od początku, a koło w tle powróciło i pozostaje w nim niezmiennie od lat 80. XX wieku. Modele Nissana przez dziesięciolecia nie nosiły oficjalnego znaku firmowego, lecz oznaczane były emblematami z nazwą Nissan napisaną coraz to inną czcionką, która lepiej niż logo marki oddawała ducha czasu, w którym auta powstawały.

I tak w latach 60. wielkie bezszeryfowe litery zastąpione zostały lżejszą kursywą, symbolizującą dynamizm, większą swobodę poglądów i mniejsze przywiązanie do tradycyjnego i formalnego stylu życia.

W kolejnym dziesięcioleciu powrócono do wersalików, w następnym do logo powraca koło. W latach 80., w czasach, gdy indywidualizm stał się pożądaną cechą, powstało wiele różnych metalizowanych emblematów, które łączył pogrubiony krój pisma z nazwą Nissan.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wspólne logo Nissana – dopiero w XXI wieku

Wraz z początkiem nowego millenium dla szefów japońskiego koncernu stało się jasne, że reprezentacja marki musi być spójna – także wizualnie. W 2001 r. wprowadzono monochromatyczne, trójwymiarowe logo – takie samo na każdym pojeździe marki Nissan, czyli zupełnie inaczej niż w przeszłości, kiedy różne modele mogły mieć swoje emblematy, nawet różniące się w zależności od rynku. Wspólny, lekko wypukły, metalizowany znak w stylistyce powszechnie panującej w emblematach marek motoryzacyjnych tamtych czasów przetrwał blisko 20 lat.

Przeczytaj też:

Najnowszy logotyp Nissana zadebiutował w 2020 r. na nowym elektrycznym crossoverze Ariya. Dwuwymiarowość i minimalizm to jego najwyrazistsze cechy. O ile stylem nowe logo bardzo różni się od poprzedników, o tyle treścią już wcale nie. Znów w centrum jest napis Nissan, a dookoła niego okrąg symbolizujący słońce. „Jeżeli mocno w coś wierzysz, możesz nawet porwać się na słońce” – tak tłumaczy symboliczny przekaz Tsutomu Matsuo, zastępca dyrektora generalnego działu zaawansowanego projektowania Nissana.

W stosunku do poprzednika nie zmieni się także to, że nowy emblemat znajdzie się na wszystkich nowych modelach Nissana na całym świecie.

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium