• Branża samochodowa zmienia logotypy – nowe znaki są zazwyczaj minimalistyczne i dwuwymiarowe
  • Emblematów Nissana było wiele – przez dziesięciolecia poszczególne modele mogły mieć różne znaki
  • Nowy logotyp jako pierwszy otrzymał elektryczny crossover Ariya
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Blisko dwa lata temu nowe logo pokazał Volkswagen, w zeszłym roku – Opel, na początku tego roku z wielką pompą zmieniony znak firmowy zaprezentowała Kia, nowe logotypy mają od niedawna także Dacia, Peugeot i Renault czy BMW. Wszystkie nowości łączy jedno – są uproszczone i spłaszczone w stosunku do poprzedników. Taki trend – napęd elektryczny też ma prostszą konstrukcję niż spalinowy.

Swój nowoczesny logotyp w zeszłym roku wprowadził także Nissan. Nazwa japońskiej marki, której korzenie sięgają lat 30. XX wieku, oznacza „narodziny słońca” lub „dzieło słońca”. I właśnie do słońca nawiązywało pierwsze logo Nissana – czerwone koło w tle symbolizowało wschodzące słońce – jak w japońskiej fladze.

Ewolucja logotypów Nissana Foto: Nissan
Ewolucja logotypów Nissana

W swojej ponad 80-letniej historii logotyp Nissana wielokrotnie był zmieniany, ale nazwa marki była w nim od początku, a koło w tle powróciło i pozostaje w nim niezmiennie od lat 80. XX wieku. Modele Nissana przez dziesięciolecia nie nosiły oficjalnego znaku firmowego, lecz oznaczane były emblematami z nazwą Nissan napisaną coraz to inną czcionką, która lepiej niż logo marki oddawała ducha czasu, w którym auta powstawały.

I tak w latach 60. wielkie bezszeryfowe litery zastąpione zostały lżejszą kursywą, symbolizującą dynamizm, większą swobodę poglądów i mniejsze przywiązanie do tradycyjnego i formalnego stylu życia.

W kolejnym dziesięcioleciu powrócono do wersalików, w następnym do logo powraca koło. W latach 80., w czasach, gdy indywidualizm stał się pożądaną cechą, powstało wiele różnych metalizowanych emblematów, które łączył pogrubiony krój pisma z nazwą Nissan.

Wspólne logo Nissana – dopiero w XXI wieku

Wraz z początkiem nowego millenium dla szefów japońskiego koncernu stało się jasne, że reprezentacja marki musi być spójna – także wizualnie. W 2001 r. wprowadzono monochromatyczne, trójwymiarowe logo – takie samo na każdym pojeździe marki Nissan, czyli zupełnie inaczej niż w przeszłości, kiedy różne modele mogły mieć swoje emblematy, nawet różniące się w zależności od rynku. Wspólny, lekko wypukły, metalizowany znak w stylistyce powszechnie panującej w emblematach marek motoryzacyjnych tamtych czasów przetrwał blisko 20 lat.

Najnowszy logotyp Nissana zadebiutował w 2020 r. na nowym elektrycznym crossoverze Ariya. Dwuwymiarowość i minimalizm to jego najwyrazistsze cechy. O ile stylem nowe logo bardzo różni się od poprzedników, o tyle treścią już wcale nie. Znów w centrum jest napis Nissan, a dookoła niego okrąg symbolizujący słońce. „Jeżeli mocno w coś wierzysz, możesz nawet porwać się na słońce” – tak tłumaczy symboliczny przekaz Tsutomu Matsuo, zastępca dyrektora generalnego działu zaawansowanego projektowania Nissana.

W stosunku do poprzednika nie zmieni się także to, że nowy emblemat znajdzie się na wszystkich nowych modelach Nissana na całym świecie.