Logo

JDM-owe gadżety, które można kupić na AliExpress

Nie tylko każdy czas, lecz także niektóre z krajów ma swoją modę. Niesłabnącą popularnością od lat cieszy się tzw. JDM. Mimo różnych popularnych współczesnych interpretacji (w znacznej mierze kulturowych), skrót ten oznacza dosłownie "Japanese Domestic Market", czyli po prostu japoński rynek wewnętrzny. Dla wielu ludzi oznacza jednak coś znacznie więcej — ocieramy się tutaj nawet o swoisty rodzaj "kultu".

Fascynacja japońskimi samochodami może wyrażać się na wiele sposobów — sami Japończycy zresztą są do tego stopnia "wkręceni" w motoryzację, i to pod wieloma różnymi kątami, że wykształciła się tam swoista "kultura samochodowa" mająca wiele oblicz, odmian i co za tym idzie nie tylko estetycznych smaczków.

AliExpress

O JDM jako o zjawisku można napisać książkę, jeśli nie kilka, aczkolwiek to, co głównie się z nim kojarzy, to wszelkiego rodzaju japońskie, unikalne, bo dość trudno dostępne dla przeciętnego mieszkańca innych części świata "smaczki". Przy czym nie chodzi tutaj jedynie o gadżety, które znaleźć można poniżej, ale również o niektóre podzespoły, części tuningowe, elementy wyposażenia (np. flary zastępujące w japońskich samochodach trójkąt ostrzegawczy), wersje samochodów czy wręcz unikalne modele samochodów występujące wyłącznie na rynku japońskim (ewentualnie w krajach Dalekiego Wschodu). Do tego dochodzą produkty, niby zwyczajne, takie jak bagażniki dachowe, ale wyłącznie japońskich marek albo tych, które Japończycy sobie szczególnie upodobali, a także dodatkowe elementy nawiązujące do ukochanych przez nich sportów motorowych.

Japońscy producenci znani są z tego, że niektóre rzeczy (w popularnej opinii — najlepsze) zachowują wyłącznie dla siebie. Stąd niektóre z modeli aut nigdy nie pojawiły się nigdzie indziej na świecie, ewentualnie dostępne są wyłącznie z kierownicą po prawej stronie. Tyczy się to np. konkretnych modeli aut, ale także ich niektórych odmian czy wersji silnikowych, a także typowo japońskiego wyposażenia, którego z oczywistych względów nie oferowano na innych rynkach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

O ile typowo japońskie samochody czy ich wersje są stosunkowo trudno dostępne i w naszych warunkach kłopotliwe w użytkowaniu (aczkolwiek są i tacy, którzy swojej pasji oddają się do tego stopnia, że sprowadzają swoje auta z Japonii z kierownicą po prawej stronie w prawostronnym ruchu), o tyle z gadżetami czy wyposażeniem jest dużo łatwiej. Znaczną demokratyzację w tej materii i obniżenie cen wprowadziło pojawienie się takich platform sprzedażowych jak AliExpress, gdzie w zasadzie można kupić każdy z gadżetów charakterystycznych dla stylu JDM (tutaj naprawdę duże uogólnienie, bo już tylko w samej japońskiej kulturze samochodowej wyróżnia się bardzo wiele różnych stylów). Nawet jeśli nie będzie to najbardziej pożądany, czyli japoński produkt, to będzie on zgodny ze stylem, w którym chcemy utrzymać samochód.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu