Podczas badań archeologicznych przeprowadzanych przy projektowanej drodze ekspresowej S17 w okolicach Zamościa natrafiono na szczątki mamuta. To niezwykłe znalezisko, obejmujące m.in. cios i fragment miednicy, zostało odkryte w miejscowości Łabunie, na terenie wytypowanym przez Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków już na etapie przygotowań do inwestycji.
Badania terenowe w Łabuniach rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku i są prowadzone na zlecenie GDDKiA przez firmę APB THOR. Wydobycie kości odbywało się we współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, którego naukowcy ocenią znaleziska. Znalezione szczątki, najprawdopodobniej należące do mamuta lub słonia leśnego, przekazano do dalszych analiz.
Nietypow eznalexiska na S17. Zobacz galerię
Co znalezienio na budowie S17? Pozostałości średniowiecznej osady i inne odkrycia
W trakcie badań w Łabuniach dokonano także innych istotnych odkryć. Archeolodzy przebadali około 240 arów, gdzie zidentyfikowali około 650 obiektów archeologicznych. Były to głównie relikty średniowiecznej osady, w tym pozostałości budynków mieszkalnych, dołów posłupowych, jam gospodarczych oraz drewnianych studni. Znaleziono również setki fragmentów ceramiki, narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarna.
Prace wykopaliskowe prowadzone są na innych stanowiskach znajdujących się na trzech odcinkach drogi S17, o długości około 50 kilometrów. Archeolodzy przebadają łącznie 25 hektarów, a dotychczasowe prace nie wpłynęły na harmonogram budowy drogi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCo dalej z budową S17? Mamy konkrety
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w 2025 r. rozpoczęcie budowy trzech odcinków drogi S17, łączących Zamość z Hrebennem. Odcinek Tomaszów Lubelski — Hrebenne uzyskał już decyzję ZRID, a prace na tym odcinku mają rozpocząć się niebawem. Dla dwóch pozostałych odcinków spodziewane są wkrótce decyzje administracyjne. Do tego GDDKiA przygotowała listę z postępem prac na S17:
- Piaski Wschód - Łopiennik: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
- Łopiennik - Krasnystaw Północ: przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
- Krasnystaw Północ - Izbica: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
- Izbica - Zamość Sitaniec: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Sine Midas Stroy, 504 mln zł)
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
- Zamość Wschód - Zamość Południe: złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, uzyskana decyzja ZRID, wkrótce rozpoczęcie prac (17 km, Budimex, 598 mln zł)
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)