Są kraje na świecie, gdzie kierowcy bardzo rzadko zmagają się z rdzą, a klimat jest tak przyjazny dla samochodów, że to w ogóle nie problem. W Polsce jednak doskonale wiemy, jak złe warunki atmosferyczne mogą dać się we znaki samochodowi. Z rdzą zmagają się także Szwedzi, którzy przygotowali nawet specjalne zestawienie marek, które najlepiej dbają o zabezpieczenie antykorozyjne oraz tych... które tego nie robią dobrze.
Auto Świat
Które samochody są najlepiej zabezpieczone przed korozją?
W szwedzkim klimacie zabezpieczenie antykorozyjne jest niezwykle ważne, dlatego wcale nie dziwi, że to akurat oni tak chętnie tworzą, a potem czytają "rankingi rdzy" wszelakiej maści
W jednym z najnowszych raczej trudno mówić o wielkich zaskoczeniach. W tym przypadku motoryzacyjne stereotypy raczej działają... Na samym szczycie, z najwyższą możliwą oceną, znalazł się producent z Niemiec. To Porsche, ale w topowej dziesiątce są również marki popularne z Europy
Tradycyjnie kiepskie oceny do dzienniczka zebrali producenci z Japonii. Choć słyną z bezawaryjności i niezawodności, to akurat rdzą się zbytnio nie przejmują...
Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W położonej na północy Europy Szwecji klimat jest dla samochodów jeszcze bardziej nieprzyjazny niż w Polsce. Rdza i zabezpieczenie antykorozyjne to tam jeden z najważniejszych tematów, co widać m.in. po serwisie vibilagare.se, który regularnie dla swoich czytelników przygotowuje specjalne zestawienia, w których ocenia zabezpieczenie antykorozyjne samochodów.
Szwedzi używają prawie że szkolnej skali ocen od jeden do pięciu, gdzie piątka to ta najwyższa ocena. W najnowszym zestawieniu, w którym oceniono zabezpieczenie antykorozyjne pięciu samochodów po roku, na piątkę zasłużył tylko Mercedes Klasy E. Trójki do dzienniczka dostały Hyundai i10, MG 4 oraz Toyota C-HR. Najgorzej wypadł SUV Hondy. Honda CR-V otrzymała dwójkę. Czy takie oceny powtórzyły się także w większym rankingu, który objął marki? Japonia nie wypada tam najlepiej...
Rdza i samochody. Co Szwedzi sądzą o japońskich samochodach?
Zestawienie jest potężne, ponieważ zebrano w nim aż 40 marek, a każdą oceniono. Średnia ocena to 3,1 na 5. Japończycy kojarzą się w motoryzacji z bezawaryjnością i niezawodnością, mają jednak na swoim wizerunku skazę. Wszyscy kojarzą ich jako nację, która rdzą się w ogóle nie przejmuje. Zabezpieczenie w wielu samochodach z Kraju Kwitnącej Wiśni pozostawia wiele do życzenia.
Szwedzki ranking zdaje się to potwierdzać. Ponad średnią znalazł się tylko Lexus, który otrzymał 3,3 pkt. Cała reszta japońskich producentów znalazła się pod kreską. Nissan ma 2,7 pkt, Mazda - 2,3 pkt. Toyota otrzymała 2,2 pkt., Mitsubishi równą dwóję, tak samo jak Subaru i Suzuki. Z testów i obserwacji serwisu vibilagare.se wynika, że najgorzej radzi sobie pod tym względem Honda. Dostała tylko 1,8 pkt. To w ogóle najgorsza ocena w całym zestawieniu.
Które samochody rdzewieją najbardziej? Szwedzi ocenili nisko także marki spoza Japonii
Dwóję dostały także Range Rover, Lynk&Co, Hongqi, Fiat i DS. Niewiele lepiej wypadły Ford, Citroen, MG, Jeep, Opel, Peugeot, Hyundai i Kia. Żadna z tych marek nie ma trójki z przodu przy swojej ocenie. Tuż pod średnią znalazło się... szwedzkie Volvo, które zasłużyło, zdaniem oceniających, na okrągłą tróję.
Obok Volvo znalazły się Polestar, Cupra, BYD i Alfa Romeo. Wszystkie z trójkami. Powyżej średniej, ale jeszcze nie w najlepszej dziesiątce widzimy: Skodę (3,4 pkt.), Teslę (3,4 pkt.) oraz Dacię (3,5 pkt.).
Jak samodzielnie zabezpieczyć samochód przed rdzą?Żródło: Auto Świat
Samochody najlepiej zabezpieczone przed korozją. Widać dominację
Poza Nio wszystkie marki w topowej dziesiątce pochodzą z Europy, a na najlepsze oceny zasłużyły zdecydowanie marki premium. Na pierwszym miejscu umieszczono Porsche. Szwedów na pewno cieszy, że w czołówce są też marki ze znacznie przyjaźniejszą dla portfela ofertą. Tak prezentuje się czołówka szwedzkiego rankingu:
Porsche – 5 pkt.
Jaguar – 4,7
Nio – 4,5
BMW – 4,1
Audi – 4,0
Mini – 4,0
Mercedes – 3,9
Renault – 3,7
Volkswagen – 3,6
Seat – 3,6
Porsche 911 Targa 4SŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński